Subject: Kutse Arvamusfestivali 2026 tehisaru paneeli
From: "Reimo Sagor / ENL juhatuse esimees" <[email-masked]>
To: "Liisa-Ly Pakosta - JUSTDIGI" <[email-masked]>
Cc: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Fri, 26 Jun 2026 16:28:47 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud justiits ja digiminister Liisa-Ly Pakosta!

Eesti Näitlejate Liit korraldab koostöös vastloodud ühendusega Kultuuritahe 
Arvamusfestivalil paneeli "Tehisintellekt kultuuris – kas loovisik on 
järgmine väljasureja?". Moderaator olen mina. Paneel toimub 8. augustil kell 
12:00 - 13:30 Paides Arvamusfestivali alal (täpne telk ja koht veel selgub). 
https://arvamusfestival.ee/

Paneeli kirjeldus: Tehisintellekt kultuuris – kas loovisik on järgmine 
väljasureja?

Tehisintellekt ei koputanud loovisikute uksele - ta astus lihtsalt sisse, 
mugis kõhu täis, lükkas pererahva diivanilt maha, viskas pikali, lõi porised 
saapad hooga lauale ja teatas, et on kodus.

Tehisintellekt on tunginud loomesektorisse kiiremini, kui seadused, 
praktikad ja väärtused järele jõuavad. Arutelus võtame luubi alla, kuidas 
leida tasakaal autoriõiguste kaitse ja tehisaru treenimise vahel. Uurime, 
mis toimub tehisaru “kõhus” ning kas tehisaru treenimine on läbipaistev 
protsess. Arutame, kas ja milliseid riiklikke regulatsioone Eesti vajab ja 
plaanib luua, et hoida tasakaalus innovatsioon, kultuuri kestlikkus ja kõigi 
ühiskonnaliikmete turvalisus. Vaatame otsa ka majanduslikule mõjule: kui 
suure osa oma sissetulekutest võivad Eesti loovisikud tehisarulele kaotada 
ning milline looming ning töökohad on kõige haavatavamad.

See sissetungija ei tohiks kedagi külamks jätta. Kas tegemist on 
innovatiivse hädavajaliku arenguhüppega või avaliku varguse ja kaugelt 
hüüdva katastroofiga? Tule kuula, mõtle kaasa ja avalda arvamust.

Eesmärk on probleemide teadvustamine, lahenduste mõtestamine ühisosa 
leidmine, mõistmise tekitamine, ühiskondliku kandepinna suurendamine.

Kas Teil oleks võimalust ja huvi paneelis osaleda ning seda oma teadmiste ja 
mõtetega rikastada?

Lugupidamisega!

Reimo Sagor

Juhatuse esimees

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

+372 5552 3252

https://www.enliit.ee/et/