Subject: FW: Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seadus
From: "Info - SOM" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Thu, 7 May 2026 14:04:52 +0300

From: Annika Nõmmik Aydin <[email-masked]> 
Sent: Monday, May 4, 2026 10:37 AM
To: Lily Mals - SOM <[email-masked]>; Jelizaveta Ter-Minasjan - SOM
<[email-masked]>
Cc: Karin Saan <[email-masked]>; Merli Laur
<[email-masked]>
Subject: Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise ja sellega
seonduvalt teiste seaduste muutmise seadus 
 
	Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.	Tere
 
Eelnõude infosüsteemi EIS-i kohaselt on tervishoiuteenuste korraldamise
seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seadus
hetkel teisel kooskõlastusringil ning Justiits- ja Digiministeeriumi
vastamise tähtaeg on täna ehk 4. mail 2026. Esimese kooskõlastusringi ajal
käis see eelnõu ka Siseministeeriumis, kuid kahetsusväärselt ei edastatud
seda tagasiside andmiseks rahvastiku toimingute osakonnale ning seetõttu
me ei saanud esimese kooskõlastusringi ajal eelnõuga tutvuda. Meie
osakonnal on puutumus selle eelnõuga seoses sätetega KVEKS-is, kuna lapse
sünni registreerimisel hinnatakse põlvnemise aluseid lisaks
perekonnaseaudusele ka KVEKS-i nõusolekute alusel.
 
Eelnõus korrastatakse muuhulgas sätteid selliselt, et laiendatakse
naissoost abikaasadele partnerannetuse võimalus. Palume vaadata üle, kas
oleks vaja täiendada ka kehtivas KVEKS-is seetõttu § 17.2 ja lisada sinna
partnerannetuse mõiste analoogselt §-ga 17.1.
 
Palume täiendada ka seletuskirja. Nimelt on esimesel kooskõlastusringil
Justiits- ja digiministeerium kommenteerinud: 
 
PKS-i kohaselt on lapse vanemad sooliselt määratletud ning tekib küsimus,
kelleks lugeda PKS-i mõttes teist naist, kes on olnud doonor. Taoline
põlvnemine tuleb kindlaks teha eriregulatsioonis (KVEKS). Oluline on
eristada, millal toimub põlvnemise kindlaks tegemine PKS-i ja millal
eriregulatsiooni alusel. See teema võib puudutada ka teisi eelnõuga
plaanitavaid muudatusi. Palume seletuskirja täpsustada.
 
Olete sellele kommentaarile vastanud:  
 
Ka kehtiva õiguse kohaselt võivad kaks naist saada ühise lapse sugurakkude
doonorluse abil ning neid loetakse lapse vanemateks. Selles osas ei too
eelnõu kaasa sisulist uut regulatsiooni. Muudatuse eesmärk on eelkõige
abielus olevate naiste jaoks menetlusliku protsessi lihtsustamine.
 
Seletuskiri on täiendatud vastavalt.
 
Palume muuta/täiendada eelnõu § 4 punkti 1 seletuskirja selliselt, et
oleks üheselt aru saada, et ka edaspidi on lapse emaks jätkuvalt lapse
sünnitanud naine ning laps loetakse täiendavalt põlvnenuks nõusoleku
andnud naissoost abikaasast. Kui võimaldatakse partnerannetust naissoost
abikaasade puhul, on see täpsustus vajalik eelkõige selleks, kuna
perekonnaseaduse käsitluse kohaselt loetakse lapse emaks üksnes lapse
sünnitanud naine, siis naissoost abikaasade puhul partnerannetuse
tulemusel võib tekkida olukord, kus lapse mittesünnitanud naine on
geneetiliselt lapse ema. Trackiga muudatus on näha ka meili manuses olevas
seletuskirja failis.
 
Parimate soovidega

Annika Nõmmik Aydin
õigusnõunik
Siseministeerium

[email-masked]
+372 612 5184
 <https://www.siseministeerium.ee/>
<http://www.facebook.com/siseministeerium>
<https://open.spotify.com/show/1LO39xEFNzMh1Hd5ExumMi?si=9c67417b19184c53>