Subject: Vs: teabenõue - TÜ uuring - müra mõõtmine 5 Eesti tuulepargis
From: "Tauno Hilimon - KLIM" <[email-masked]>
To: "mtu.loodus" <[email-masked]>, "Kliimaministeerium info - KLIM" <[email-masked]>
Cc: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Tue, 18 Aug 2026 13:19:33 +0300

Tere!

Vabandan vastuse hilinemise pärast. Tulenevalt puhkuste perioodist ei olnud 
võimalik vastust varem anda.

Jagan töö teostaja selgitusi töö hilinemise kohta:

Selgitus teadusprojekti ajakava muutumise kohta
Tuulikute võimalike tervisemõjude uurimine ühendab mitmete erialade 
(akustika, terviseteadused) ja erinevate asutuste koostööd ning nõuab väga 
põhjalikku ettevalmistust ja kavandamist, et tagada teaduslikult 
usaldusväärsete, korratavate ja rahvusvaheliselt aktsepteeritavatele 
teadusstandarditele vastavate tulemuste saavutamine.
Ajakava pikenemist on mõjutanud mitmed asjaolud. Ajakava mõjutas eelkõige 
välitööde läbiviimise ajastus. Mõõtmised tuli kavandada perioodi, mis tagab 
nende tehnilise teostatavuse ja andmete kvaliteedi. Kasutatava mõõtetehnika 
tootjapoolsete spetsifikatsioonide kohaselt ei ole mõõtmised temperatuuril 
alla –10 °C piisavalt töökindlad. Mõõtmiste teostamist mõjutas ka ilmastik, 
sest talveperioodile on iseloomulikud suured temperatuurikõikumised ning 
lumikate.  Seetõttu ei saanud neid teha talvel ning need lükati edasi 
märtsikuusse. Samuti oli vaja infraheli mõõtmiseks teha lisa kalibreerimisi 
Akukoni Soome laboris.
Oluliseks eelduseks uuringu läbiviimisel on olnud koostöö tuuleparkide 
omanikega, kuna uuring eeldab ligipääsu mõõtekohtadele ning tuulikute 
tehnilistele andmetele ning ka tuulikute välja lülitamist teatud ajaks, et 
võrrelda tuulikute tekitatud müra ja infraheli taustamüra ja infraheliga. 
Koostöökokkulepete sõlmimine võttis esialgselt kavandatust rohkem aega. 
Sellele aitas kaasa asjaolu, et tuuleenergeetika ja selle võimalike 
tervisemõjude teema on ühiskonnas tundlik teema ning avaliku tähelepanu all, 
mistõttu suhtusid mitmed osapooled uuringuga seotud koostöösse tavapärasest 
ettevaatlikumalt. Usaldusliku koostöö kujundamine oli seetõttu ajamahukam, 
kui projekti kavandamisel oli võimalik ette näha.
Projekti elluviimist on ka raskendanud olukorrad, kus uuringu, selle 
metoodika ja teadlaste tegevuse kohta on avaldatud teaduslikult põhjendamata 
väiteid ning levitatud teadlaste kohta ebaõigeid ja kahjustavaid väiteid. 
Selliste väidete kontrollimine, neile vastamine ja teaduspõhise selgitustöö 
tegemine on nõudnud projektimeeskonnalt täiendavat aja- ja tööpanust, mis on 
vähendanud otseselt teadustööks ja kasutada olevat aega.
Kõik projekti käigus tehtud muudatused ja ajakava korrigeerimised on olnud 
suunatud sellele, et tagada uuringu teaduslik kvaliteet, sõltumatus ja 
tulemuste usaldusväärsus.

Lugupidamisega,

	Tauno Hilimon

taastuvenergia valdkonna juht | Energeetikaosakond

+372 625 6476 |  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]

Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti

 <https://kliimaministeerium.ee/> www.kliimaministeerium.ee

Koostöö. Vastutus. Austus. Areng. Tulemuslikkus.

  _____

Saatja: [email-masked] <[email-masked]>
Saadetud: laupäev, 18. juuli 2026 06:58
Adressaat: Tauno Hilimon - KLIM <[email-masked]>; 
Kliimaministeerium info - KLIM <[email-masked]>
Koopia: Info - SOM <[email-masked]>
Teema: RE: teabenõue - TÜ uuring - müra mõõtmine 5 Eesti tuulepargis

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Tänan vastamast.

Kuna uuringu lähteülesande, TÜ pakkumuse ning sõlmitud TVLi kohaselt 
pidanuks I etapp lõppema juba 31.12.2025, siis uurin, et miks ei ole I etapi 
tulemused vastu võetud?

Lugupidamisega / Regards,

***************
Urmas Maranik

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest
Telefon: +372 516 28 26

E-post:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <https://www.facebook.com/mtu.looduse.inimeste.eest> 
https://www.facebook.com/mtu.looduse.inimeste.eest

From: Tauno Hilimon - KLIM <[email-masked]>
Sent: Thursday, July 16, 2026 4:30 PM
To: [email-masked]
Cc: Kliimaministeerium info - KLIM <[email-masked]>; Info - SOM 
<[email-masked]>
Subject: RE: teabenõue - TÜ uuring - müra mõõtmine 5 Eesti tuulepargis

Tere!

Suur tänu teabenõude eest. Hetkel pole Teie viidatud töö esimene etapp veel 
vastu võetud, seega ei ole võimalik käesoleval hetkel küsitud teavet 
väljastada. Töö vastuvõtmisel saame avalikustada töö esimese etapi koos 
selle lisadega.

Parimate soovidega,

	Tauno Hilimon

taastuvenergia valdkonna juht | Energeetikaosakond

+372 625 6476 |  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]

Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti

 <https://kliimaministeerium.ee/> www.kliimaministeerium.ee

Koostöö. Vastutus. Austus. Areng. Tulemuslikkus.

From:  <mailto:[email-masked]> [email-masked] < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: Friday, July 10, 2026 8:37 AM
To: Kliimaministeerium info - KLIM < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>; Info - SOM < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: teabenõue - TÜ uuring - müra mõõtmine 5 Eesti tuulepargis

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Tartu Ülikool teostab Sotsiaalministeeriumi ja Kliimaministeeriumi 
tellimusel tööd „Tuuleparkide akustilise mõju uurimine: mõõtmine ja 
modelleerimine ning registripõhine epidemioloogiline terviseriskide uuring“.

Asjakohases töövõtulepingus ja selle lisades on kirjas, et töö esimene etapp 
„Eesti tuuleparkide müratasemete modelleerimine ja mõõtmised, registripõhise 
uuringu ja küsitlusuuringu ettevalmistus“ kestab lepingu sõlmimisest kuni 
31.12.2025, s.o peaks olema hetkeseisuga kindlasti lõppenud.

Palume mittetulundusühingule Looduse ja Inimeste Eest teabenõude korras 
väljastada järgmine teave:
1. Missuguses viies Eesti tuulepargis on kõnesoleva uuringu raames mõõdetud 
tuulikute kuuldavat müra ja infraheli? Nimetada tuulepargid ja märkida, mis 
kuupäevadel toimus igas pargis mõõtmine.

2. Missugune on esimese etapis väljatöötatud metoodika müra modelleerimiseks 
ning infraheli modelleerimiseks või

arvutamiseks tuuleparkide läheduses? Esitada metoodika detailne kirjeldus.

3. Missugused on viies Eesti tuulepargis mõõdetud müratasemed? Esitada 
mõõteraportid.

Lugupidamisega / Regards,

***************
Urmas Maranik

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest
Telefon: +372 516 28 26

E-post:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <https://www.facebook.com/mtu.looduse.inimeste.eest> 
https://www.facebook.com/mtu.looduse.inimeste.eest

 <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient>

Viirusevaba 
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient> 
www.avast.com

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa 
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu 
turvalisuses kindel.