Subject: Üleriigilise planeeringu „Eesti 2050“ eelnõu kooskõlastamine
From: "Melissa Anson - KUM" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Cc: "Anna Semjonova - MKM" <[email-masked]>
Date: Thu, 30 Jul 2026 15:03:32 +0300

Tere!

Oleme Kultuuriministeeriumi poolt tagasiside varasemalt andnud, seda on 
osaliselt arvesse võetud. Varasemaga võrreldes on muutunud elluviimiskavaga 
seonduv plaan ning konkreetseid tegevusi seal välja ei tooda, vaid need 
jäävad valdkondade sisustada oma arengudokumentides ja tegevuskavades.

Kuigi nii üleriigiline planeering kui ka maaelu tulevikku käsitlev dokument 
räägivad palju kogukondade elujõulisusest, piirkondade atraktiivsusest, 
kohalike algatuste tugevdamisest ja inimeste soovist oma kodukohta jääda, on 
kultuuri roll nende eesmärkide saavutamisel pigem tagasihoidlikult nähtav. 
Eriti puudutab see maaelu arengu dokumenti, kus kultuuri käsitletakse väga 
vähe, kuigi kogukondade sidusus, identiteet ja aktiivsus on läbivad teemad.

Kultuuriministeeriumi loomingu osakonna hinnangul võiks mõlemas dokumendis 
selgemalt välja tuua, et kultuur ei ole ainult teenus või vaba aja tegevus, 
vaid oluline arengutegur. Kultuurisündmused, raamatukogud, muuseumid, 
rahvamajad, loovisikud, kultuuripärand ja kohalik algatusvõime aitavad 
otseselt kaasa piirkondade elujõulisusele, kogukondlikule sidususele ning 
inimeste valmisolekule piirkonda elama jääda või sinna tagasi tulla. See 
seos jääb praegu nõrgaks.

Positiivsena näeme, et mõlemad dokumendid rõhutavad kogukondade suuremat 
rolli arengu kujundamisel ning toetavad kogukonnapõhiseid lahendusi ja 
"arukate külade" lähenemist. Need suunad haakuvad hästi kultuurivaldkonna 
eesmärkidega ning siin võiks kultuuri- ja kogukonnaorganisatsioonide roll 
olla veel nähtavam.

Lühidalt kokku võttes tundub, et suurim puudujääk ei ole niivõrd kultuuri 
puudutavate meetmete vähesus, vaid pigem see, et kultuuri ei käsitleta 
piisavalt selgelt ühe olulise eeldusena piirkondade kestlikkuse, kogukondade 
sidususe ja elukvaliteedi kujundamisel. Selle seose võiks mõlemas dokumendis 
tugevamalt välja kirjutada.

Kultuuriministeeriumiga seonduva omapoolse tagasiside on MKM-le otse 
edastanud Muinsuskaitseamet ning Eesti Ajalooliste Hoonete Ümberlaud, kuid 
lisan nende tagasiside siiski ka manusena kaasa.

Parimat

Melissa Anson

strateegianõunik | strateegia- ja innovatsiooniosakond

tel 5781 7220

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Kultuuriministeerium

Suur-Karja 23 | 15076 Tallinn | Eesti

+372 628 2222|  <mailto:[email-masked]> [email-masked] |  <http://www.kul.ee/> 
www.kul.ee