Subject: TERK-i küsimused seoses valvekaameratega
From: Bert Blös <[email-masked]>
To: "AKI info"
Date: Mon, 31 Mar 2025 12:29:15 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,

pöördume Teie poole Tallinna Erihoolekande- ja Rehabilitatsiooniteenuste
Keskuse (edaspidi TERK) palvel, et selgitada välja seisukoht kaamerate
paigutamise kohta asutuse erihoolekandeteenuse osutamise ruumidesse ja
üldaladele, sealhulgas välisterritooriumile.

 <https://www.riigiteataja.ee/akt/419112024002> TERK on Tallinna Sotsiaal-
ja Tervishoiuameti  hallatav asutus, mille tegevuse üheks eesmärgiks on
psüühilise erivajadusega inimestele suunatud sotsiaalteenuste korraldamine
ja arendamine. Erihoolekandeteenuste osutamist reguleerib
<https://www.riigiteataja.ee/akt/131122024029?leiaKehtiv>
sotsiaalhoolekande seadus. Erihoolekandeteenused on mõeldud inimestele,
kes vajavad oma psüühikahäire tõttu igapäevaelus juhendamist, nõustamist,
kõrvalabi ja järelevalvet ning kellele ei ole võimalik pakkuda vajalikku
abi teiste sotsiaalhoolekande abimeetmetega.

Tallinna Linnavaraameti juhtimisel on alanud TERK-i Kadaka tee 153
teenuskoha juurdeehituse projekteerimine eesmärgiga luua TERK-ile
kaasaaegsed võimalused erihoolekande- ja rehabilitatsiooniteenuste
osutamiseks. Juurdeehitusse on planeeritud 6  erihoolekandeteenuse
rühmaruumi maksimaalselt 36 teenusekasutajale ja ruumid
rehabilitatsiooniteenuste osutamiseks. Teenuse osutamine
erihoolekandeteenuse rühmaruumides hakkab toimuma igapäevaselt ja
ööpäevaringselt. Sellega seoses on tõstatunud vajadus kaaluda videovalve
paigaldamist erihoolekandeteenuse osutamise ruumidesse (6 rühmaruumi) ja
üldaladele.

Videovalve siseruumides

Kadaka tee 153 juurdeehituse rühmaruumides hakkab TERK osutama teenust
raske ja sügava psüühikahäirega inimestele, kellel võib esineda
äärmuslikku kahjustavat käitumist. Äärmuslik kahjustav käitumine tähendab
karjumist, röökimist, enese vigastamist, asjade sh mööbli lõhkumist,
teiste ründamist, aga ka äärmuslikku endasse sulgumist, mille käigus kaob
kontakt välismaailmaga. Selline käitumine võib ohustada nii
teenusekasutajate kui ka teiste ruumis viibivate inimeste, sealhulgas
töötajate tervist. Videovalve eesmärk on analüüsida ja ennetada
teenusekasutajate võimalikku kahjustavat käitumist ning kaitsta asutuse ja
teenusekasutajate vara. Arvestades teenusekasutajate piiratud võimet oma
käitumist mõista ja seda ennetada, on vajalik pidev olukorra jälgimine.
Teenuseosutamise ruumides võivad lisaks teenusekasutajatele ja töötajatele
viibida teenusekasutajate lähedased ja teised spetsialistid, kes on
kaasatud teenusekasutaja toetamiseks (rehabilitatsioonispetsialistid,
perearst, pereõde jt).

Siseruumides plaanitakse paigaldada kaamerad liikumisaladele ja
rühmaruumidesse (joonis manuses). Rühmaruumides, sh magamisruumides, on
videovalve vajalik, et tuvastada keskkonnategurid (heli, ootamatu
liikumine), mis võivad esile kutsuda kahjustavat käitumist. Pidev olukorra
jälgimine ja analüüs aitavad tagada töötajate ja teenusekasutajate
turvalisust.

TERK-i teenusekasutajatega viibib alati samas ruumis vähemalt üks töötaja
4-6 teenusekasutaja kohta. Ohtliku olukorra tekkides keskendub töötaja
selle lahendamisele ega pruugi märgata kõiki tekkinud olukorra mõjutajaid.
Suurem töötajate arv ei pruugi alati lahendusi pakkuda, sest kriitilises
olukorras on vaja täielikku tähelepanu ja mõnikord ka politsei või kiirabi
kaasamist. Raskemate juhtumite tagajärjel on esinenud luumurde, hammaste
vigastusi, verevalumeid ja muid tõsiseid tervisekahjustusi.

Rühmaruumid koos magamistubadega on teenusekasutajate eluruumid, kus nad
viibivad kogu ööpäeva. Eraldumist võimaldavaid ruume on vähe ning ka neis
võivad viibida mitmed teenusekasutajad. Eriti suur risk on õhtul ja öösel,
kui töötajate arv kogu hoones võib olla väiksem.

Videovalve eesmärk on lisaks turvalisuse tagamisele ka teenusekasutajate
käitumise analüüs, et mõista juhtumite tagamaid ja ennetada kahjustavat
käitumist tulevikus. Juhtumite analüüs aitab tagada teenusekasutajatele ja
töötajatele turvalisema keskkonna.

Seetõttu soovime täpsustada:

*       Millises mahus on lubatud videovalve ja audio salvestamine
teenusekasutajate eluruumides?

*       Kuidas on reguleeritud videovalve kasutamine hoone üldaladel, nt
fuajees?

*       Kellel on õigus ligi pääseda salvestistele?

*       Kuidas tuleb korraldada korrektne salvestiste hoiustamine ja
hävitamine?

*       Kui kaua tohib salvestisi säilitada?

*       Millised nõusolekud on vajalikud ja kellelt need tuleb saada
videovalve rakendamiseks?

Videovalve välisterritooriumil

Välisterritooriumil, sealhulgas sissepääsude juures, kavandatakse
videovalvet ulatuses, mis tagab turvalisuse aladel, kuhu pääsevad lisaks
teenusekasutajatele ja töötajatele ka külalised ning kõrvalised isikud.
TERK soovib omada ülevaadet inimeste ja sõidukite liikumisest TERK-i
kinnistul.

TERK-i soov on, et videovalve ei oleks ainult reaalajas jälgitav, vaid ka
salvestatav. Sellega seoses soovime täpsustada:

*       Millised õigused või load on vajalikud videovalve kasutamiseks?

*       Kui kaua on lubatud salvestisi säilitada ja millised tingimused
peavad olema täidetud nende hoiustamisel?

*       Kuidas on korrektne teavitada inimesi videovalvest meie
territooriumil?

TERK-i territooriumile võivad sattuda lisaks teenusekasutajatele ka
erinevad teenust/kaupade tarnijad, transport, külalised ning kogukonna
liikmed, kuna hoov on täna avatud ja  ligipääsetav.

Ootame Teie seisukohti ja täpsustavaid juhiseid, et tagada õigusaktidele
vastav ja kõiki osapooli arvestav lahendus.

Tervitades,

Bert Blös

andmekaitsekonsultant

Tallinn Strateegiakeskus

Andmekaitsebüroo

e-post:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

tel: +372 6 404 267