Subject: Ettepanek seoses tubakatoodete ja tubakareklaami ELi normide läbivaatamise avaliku konsultatsiooniga
From: "Ingmar Kurg" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Tue, 16 Jun 2026 14:33:02 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Euroopa Komisjon on läbi viimas tubakatoodete ja tubakareklaami ELi normide 
läbivaatamise avalikku konsultatsiooni ning riigikantselei on oma 
resolutsiooniga palunud MKM-il esitada oma sisend sotsiaalministeeriumile 
selles küsimuses.

Riigikantselei resolutsioon nr 26-0191/01
https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/db7dd36f-f857-4903-a759-c610034d8743#yw9ycPag

Oleme MTÜ NNA Suitsuvaba Eesti poolt esitanud avaliku konsultatsiooni käigus 
Euroopa Komisjonile oma arvamuse koos vastavate viidetega (leiate manusest), 
millega palume võimalusel arvestada ka MKMi sisendi loomisel.

Riskitasemeid arvestav regulatsioon
Tubaka- ja nikotiinitoodete regulatsioon peab arvesse võtma toodete 
riskitasemeid. Toodetele, mille kasutamisega kaasnevad kõrgemad riskid, 
peavad kehtima rangemad reeglid, et soodustada inimeste loobumist nende 
kasutamisest.
Teaduslikult on tõendatud, et tubaka põletamisel kaasneb kordades rohkem 
kahjulikke aineid, kui seda esineb alternatiivsete toodete nagu näiteks 
e-sigarettide, snusi, nikotiinipatjade ja kuumutatava tubaka kasutamisel. 
Seetõttu tuleb käsitleda tarbija liikumist kõrge riskiga toote kasutamiselt 
madalama riskiga toote kasutamisele positiivsena, sest sellega on kasutaja 
vähendanud oma tegevuse riski tervisele. Kõige parem oleks, kui inimene 
loobuks sootuks tubaka- ja nikotiinitoodete kasutamisest, kuid praktiline 
elu on näidanud ja tervishoiuspetsialistid kinnitanud, et kõik kasutajad ei 
suuda neist lõplikult loobuda. Üleminek vähem kahjulikule alternatiivile 
aitab minimeerida riski.

Info tõendatuse ja kättesaadavuse tagamine
Tarbijatel on õigus teada tubaka- ja nikotiinitoodete olemuse ja riskide 
kohta. Praegu ei ole tagatud Euroopa Liidu elanikele ausa, läbipaistva ja 
tõendatud info kättesaadavus tubaka- ja nikotiinitoodete kohta. 
Liikmesriigiti erineb info, mida inimestele tubaka- ja nikotiinitoodete 
kohta antakse. Sellest tulenevalt on tekkinud arusaamatusi, levib väärinfot 
ja süvenemas on umbusk riiklike institutsioonide suhtes.
Ootame Euroopa Komisjonilt kõigi kättesaadavate eelretsenseeritud 
teadustõendite arvesse võtmist tubaka- ja nikotiinitoodete reguleerimisel 
ning nende teadustõendite ülevaate kättesaadavaks tegemist.

Toodete regulatsioonile vastavuse tagamine ja kasutajate informeerimine
Euroopa Liit peab jätkuvalt kontrollima, kas turule toodavad ja seal 
müüdavad tooted vastavad kokku lepitud regulatsioonidele. Teadlikkus selle 
kontrolli olemasolust on olematu või vähene. Seetõttu ootame Euroopa 
Komisjonilt vastavasisulist teavituskampaaniat, et tubaka- ja 
nikotiinitoodete kasutajad oleksid teadlikud, kuidas tagatakse toodete 
vastavus regulatsioonidele ja tarbijate ohutus. Taoline teadlikkuse kasv 
aitab kasutajaid eemal hoida salaturust.

Salaturu tekkimise vältimine
Mitmed liikmesriigid, sealhulgas Eesti on riigipõhiseid regulatsioone 
kehtestades loonud soodsad tingimused tubaka- ja nikotiinitoodeta salaturu 
tekkimiseks ja laienemiseks. ELi ühtsete regulatsioonide loomisel tuleb 
vältida salaturu soodustamist, sest sellega toetatakse kuritegelike 
organisatsioonide tegevust.
Erinevate liikmesriikide kogemused on näidanud, et kõrged maksumäärad, 
maitsete kasutamise keeld ja e-kaubanduse mittelubamine soodustavad salaturu 
levikut. Seetõttu leiame, et tubaka- ja nikotiinitoodete osas ei ole 
õigustatud täiendavad maitsete piirangud, samuti e-kaubanduse keelustamine.
Salaturul müüdava tundmatu päritoluga toodete kasutamine tõstab 
terviseriske. Salaturg õõnestab õiguskuulekust ja aitab rahastada 
kuritegelikke organisatsioone. Samuti on salaturu tõttu muutunud tubaka- ja 
nikotiinitooted ihtsasti kättesaadavaks alaealistele.

Sõnavabaduse tagamine
Tubaka- ja nikotiinitoodete kasutajate hääl peab poliitika kujundamisel 
olema kesksel kohal, sest regulatsioonid avaldavad neile kõige enam mõju. 
Kodanike kõrvale jätmine on vastuolus demokraatia põhimõtetega. Sed peab EL 
jälgima ka liikmesriikide osas, sest Eestis on selle vastu korduvalt eksinud 
ning tarbijaid on demokraatlikest protsessidest kõrvale jäetud. Samuti tuleb 
tagada tarbijatele sõnavabadus oma kogemuste jagamisel.

-- Lugupidamisega

Ingmar Kurg

NNA Suitsuvaba Eesti

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Mobile/WhatsApp: +372 52 746 55

http://www.nna.ee