Subject: Eesti meediaettevõtted: tehisaru õitseng ei tohi tulla autorite arvelt
From: <[email-masked]>
To: "[email-masked]",'Andres Jõesaar' <[email-masked]>, <[email-masked]>,Kärt Nemvalts, <[email-masked]>, "HM"
Cc: Väino Koorberg <[email-masked]>
Date: Thu, 3 Apr 2025 10:10:13 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Eesti meediaettevõtted: tehisaru õitseng ei tohi tulla autorite arvelt

Tallinn, 3. aprill 2025

 <https://meedialiit.ee/> Eesti Meediaettevõtete Liit ja Eesti uudismeedia 
väljaandjate kollektiivse esindamise organisatsioon 
<https://balticpresspublishers.eu/et/> Balti Uudismeedia Väljaandjate Ühing 
toetavad Euroopa loomeorganisatsioonide kriitikat püüetele lõdvendada 
tehisaru treenimise reegleid ning leevendada 
<https://www.consilium.europa.eu/et/policies/artificial-intelligence/> 
Euroopa Liidu tehisintellekti määruses kirjeldatud autoriõigusi puudutavaid 
aluspõhimõtteid tehisaru treenimisel. Kutsume üles tehisintellekti 
reguleerimisel arvestama autorite, esitajate ja teiste õiguste omajate huve.

Tehisintellekti määrus 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/?uri=CELEX:32024R1689>  näeb 
ette, et tehisaru pakkujad esitaksid piisavalt üksikasjaliselt andmed 
tehisaru mudelite treenimiseks kasutatava sisu kohta ning austaksid ja 
järgiksid tehisaru treenimisel Euroopa Liidu autoriõiguse põhimõtteid. Selle 
eesmärk on tagada, et autorite ja teiste õiguste omajate huvid oleksid 
kaitstud ning et keelemudelite treenimiseks ei kasutataks sisu, mille 
autorid või autoriõigusega kaasnevate õiguste omajad on sõnaselgelt ära 
keelanud või mille kasutamiseks ei ole küsitud eelnevalt luba ega makstud 
õiglast hüvitist.

Tänavu augustis jõustuva tehisintellekti määruse põhimõtteid ja tehisaru 
treeningu head tava peaks täpsustama Tehisintellektiameti 
<https://digital-strategy.ec.europa.eu/et/policies/ai-office>  juhtimisel 
2025. aasta maiks valmiv tegevusjuhis, mille koostamisse on kaasatud 
muuhulgas tehisaru arendamisega tegelevad ettevõtted, loomeorganisatsioonid, 
õiguste omajad ja kodanikuühiskonna esindajad.

Selle tegevusjuhise kolmandas versioonis, mis hiljaaegu avalikustati 
<https://digital-strategy.ec.europa.eu/et/library/third-draft-general-purpose-ai-code-practice-published-written-independent-experts> 
, on aga oluliselt vähendatud tehisaru treenijate tegelikku kohustust 
järgida EL-i autoriõiguse norme ja tehisintellekti määruse enda põhimõtteid. 
Kohustus järgida autoriõiguse norme on asendatud üleskutsega teha selleks 
„mõistlikke jõupingutusi“.

Ka vähendab tegevusjuhise kolmas versioon oluliselt autorite, esitajate ja 
teiste õiguste omajate võimalusi oma õigusi tõhusalt kaitsta, avades samal 
ajal tagaukse piraatsisu kasutamisele tehisaru treenimisel. Tehisaru 
treenijad ei pea tegevusjuhise kolmanda versiooni kohaselt enam 
avalikustama, kas ja kuidas nad järgivad autorite, esitajate ja teiste 
õiguste omajate väljendatud tahet oma õiguste kaitseks.

Tehisaru edu ei tohi tulla loojate arvelt, vaid õiglases ja loovas koostöös 
loojatega. “Õõnestades loomemajanduse toimetulekut ja elujõudu, õõnestame ka 
oma ühiskonna toimetulekut, oma kultuurilise kestmajäämise võimet,” ütleb 
Eesti Meediaettevõtete Liidu tegevjuht Väino Koorberg. “Küsimus ei ole 
üksiku autori või üksiku väljaande sissetulekutes. Kui lubame loomesisu 
kannibaliseerida, seame nõnda kahtluse alla kõigi kirjanike ja ajakirjanike, 
kirjastajate, kunstnike ja arhitektide, teadlaste ja inseneride, näitlejate 
ja fotograafide, õpetajate ja tarkvaraarendajate võime luua uusi teoseid, 
avastada uusi teadmisi, õppida ja oma teadmisi teistele edasi pärandada.”

Autorid on oma õiguste kaitsmisel praegu kahjuks palju nõrgemas 
positsioonis, rõhutab Balti Uudismeedia Väljaandjate Ühingu õigusnõustaja 
vandeadvokaat Elise Vasamäe. Ta lisab, et kuigi Euroopa Liidul seisavad 
tehisaru määrusega seoses ees väga keerulised valikud, viiks  autorite ja 
teiste õiguste omajate huvide eiramine meie arengu kiiresti tupikteele.

“Innovatsiooni ei takista mitte autoriõigus, vaid soovimatus arvestada 
loojatega, kelle anne, töö ja vaev on rikastanud meie ühiskonda, edendanud 
meie kultuuri ning on praegu ka oluliseks ja väärtuslikuks sisendiks 
tehisaru süsteemidele.“

„EL-i tehisintellekti määruse eesmärk on võimaldada vastutustundliku 
tehisintellekti arendamist ning tagada, et kultuuri- ja loomesektor saaks 
kogu Euroopas jätkuvalt kasvada,“ öeldakse Euroopa 38 loome- ja erialaliidu 
ühisavalduses 
<https://www.newsmediaeurope.eu/wp-content/uploads/2025/03/Right-holders-joint-statement-on-the-Third-Draft-Code-of-Practice-28-March-2025.pdf> 
. „Täiesti vastupidiselt sellele on AI-tegevusjuhise kolmandas versioonis 
sätestatud rakendusstandard, mis kahjustab tehisintellekti määruse eesmärke, 
on vastuolus EL-i õigusega ja eirab EL-i seadusandja kavatsust.“

„Me ei saa AI-tegevusjuhist selle praeguses versioonis toetada. 
Tegevusjuhise puudumine oleks parem kui ebaõigetest põhiprintsiipidest 
lähtuv kolmas versioon,“ öeldakse avalduses.

Suurte keelemudelite treenijad kasutavad loome- ja kultuurisisu – sealhulgas 
ajakirjandussisu – luba küsimata ja tasu maksmata ja saavad nõnda loojate 
tööst põhjendamatult ja ebaõiglaselt kasu, rõhutavad Euroopa uudismeedia 
väljaandjaid ühendavad organisatsioonid News Media Europe, Euroopa 
Ajalehekirjastajate Liit, Euroopa Ajakirjade Liit ning Euroopa Ajakirjanike 
Föderatsioon oma ühispöördumises, lisades, et  Euroopa Liidu ja selle 
liikmesriikide praegused seadused ei paku aga loovisikutele piisavalt 
kaitset.

Kirja autorid kutsuvad Euroopa Komisjoni üles tegutsema Euroopa 
loomevaldkondade õitsengu ja jätkusuutlikkuse huvides ning  kindlustama 
tasakaalustatud õigusraamistikku, mis toetaks platvormide läbipaistvust, 
vastutust ning tagaks loojate õiguste järgimise.

Eesti Meediaettevõtete Liit

Balti Uudismeedia Väljaandjate Ühing

Taustaks:

Pressiteatele on lisatud

*	Euroopa 38 loome- ja erialaliidust koosneva koalitsiooni ühisavaldus ja 
selle mitteametlik tõlge eesti keelde
*	News Media Europe’i, Euroopa Ajalehekirjastajate Liidu Euroopa Ajakirjade 
Liidu ja Euroopa Ajakirjanike Föderatsiooni ühispöördumine ja selle 
mitteametlik tõlge eesti keelde

Lisainfo ja kommentaarid

Väino Koorberg, Eesti Meediaettevõtete Liidu tegevjuht, tel. 50 3245