Subject: FW: Lavassaare ümbruse soode taastamine
From: "Rein Kallas" <[email-masked]>
To: "Melika Alliksoo" <[email-masked]>
Date: Mon, 21 Oct 2024 14:29:12 +0300

Tere

Palun registreerida deltas.

Parimat,

Rein

From: Kristel Veersalu <[email-masked]>
Sent: Monday, October 21, 2024 9:56 AM
To: Rein Kallas <[email-masked]>
Subject: Lavassaare ümbruse soode taastamine

Tere

Transpordiamet esitas oma 16.10.2024 kirjaga nr 7.1-2/24/9774-4 märkused
Lavassaare ümbruse soode veerežiimi taastamistööde projektile. Edastan
omapoolsed kommentaarid.

1.	Teetruup T/14 on joonistel ja seletuskirjas erineva numbriga.
Seletuskirjas parandatud truupide nimed

2.	Kraavile K-405 on rajatud pais. Joonistelt ei ole arusaadav, mida
ja millisel kaugusel teest ja teetruubist täpsemalt kavandatakse.
Vajalikud detailsemad joonised. Ülevool P405-1 rajatakse teetruubist u 6 m
ülesvoolu.  P405-1 rajatakse kolmnurkülevooluna, kuna seal on suhteliselt
vähe ruumi. Ülevoolu ja truubi vaheline lõik kindlustatakse kogu ulatuses.

3.	Teetruubist T/14 allavoolu kavandatakse ehitusaegset setteekraani,
mistõttu koguneb sel ajal teetruupi sete. Kas setteekraani on vaja
ülesvoolul ühe paisu rajamisega seoses? Kui on vaja, siis oleks
lahenduseks teetruubi puhastamine ehitustööde lõppjärgus. Settekraan SE-7
rajatakse truubist T/14 u 77 m allavoolu ning seda ei rajata ainult tööde
tegemiseks kraavil K-405. Projektis on ette nähtud setteekraani
likvideerimisel kraavi puhastamine sinna kogunenud settest. Täpsustasin
seletuskirjas, et ka truubid tuleb puhastada settest.

4.	Pais P113 osas on vaja täpsemat lahendust, kuhu ja mida
kavandatakse. Kraavi K-113 samast paisust ülesvoolu ei eksisteeri, kas see
kaevatakse või täidetakse tasandusala töödega, kas kraav K-113 paisust
allavoolu jääb olemasolevasse seisu. Pais P113-1 jääb teekaitsevööndist
välja ja tehakse vastavalt tüüpskeemile 41. Paisust ülesvoolu jääv
kraavilõik K-113 likvideeritakse tasandustöödega. Tasandustööde järgselt
peab olema tagatud tiigist vee juurdepääs paisuni P113-1, et oleks
võimalik veetaseme reguleerimine. Kraavi lõik, mis jääb paisust P113-1
allavoolu, säilitatakse olemasoleval kujul.

5.	Teekraav K-114 vist ei suubu tiiki, kuigi ühendus tiigiga on
tehtud, pigem tundub olevat praegu töös tiigi ülevooluna koostoimes
kraaviga K-113.  Kraav K-114 on tiigiga ühendatud, kuid vesi ei voola
tiiki, vaid voolab edela suunas. Tiigi veetaset reguleerib hetkel kraav
K-113, kuna kraavi K-114 põhi on kõrgemal.

6.                      Tasandusala 2 osas on vajalik täpsem lahendus,
samuti voolukanali kõrgused. Praegu jääb selgusetuks, et kuidas teekraavi
K-114 kõrgus täpsemalt suhestub tasandusala, voolukanali, paisu P-113 ja
kraavi K-113 kõrgustega, st kas teekraavi lisandub paisutusest tingitult
vooluhulkasid ning kui palju sellega maksimumveetase teekraavis seetõttu
tõuseb ning kas võib ohustada riigiteed kandevõime kaotusega.  Voolukanal
on lahendis esitatud lisameetmena, kui ei õnnestu tagada soovitud
tasandamise kõrgust, et oleks tagatud vee äravool. Voolukanali põhja
kõrgus on 12,7 abs m (graafiline lisa 18). Kraav K-114 ja K-101 põhjad on
kõrgemal kui planeeritud ülevool P113-1 ja veetaseme tõstmine nende
kraavide toimimist negatiivselt ei mõjuta. Tasandustöödega säilitatakse
kraavide K-101 ja K-114 ühendus tiigiga.

7.	Juhul kui paisutuse tõttu tekib oht, et tiigi maksimumveetasemete
korral veetase teekraavis ohustab riigitee püsivust, siis võiks (juhul kui
teekraavi kõrgused ja kalded välja annavad) teoreetiliselt selle
vältimiseks olla äkki üheks lahenduseks, et teekraavid K-101 ja K-114
ühendatakse ja eraldatakse tiigist vettpidava valliga. Lahendus eeldab
vastavate kraavide ja külgneva ala mõõdistuse olemasolu. Kõrguste järgi
oleks põhimõtteliselt võimalik K-101 ja K-114 ühendada, kuid arvestades
tiigis projekteeritud veetaset, ei ole see otseselt vajalik.

8.	Truup T/7 ületava planeeritud terviseraja kohta on seletuskirjas
märge, et kavandatud on raadamine. Terviserada ei saa alata otse
riigiteelt, eriti asukohas kus puudub sõiduautode parkimisvõimalus ning
esineb kiiruskonflikt (väljaspool asula-ala). Terviseraja rajamise korral
on vaja rajada ka parkla. Terviseraja algus, sh vastav info jm tutvustavad
materjalid ning tähistused tuleb kavandada parklast. Terviseraja parkla
projekteeritakse teise tööga ning see on ette nähtud Halinga metskond 72
kinnistu (katastritunnus 39501:001:0173) nurka, mis jääb siis
Ridalepa-Lavassaare tee nr 19119 äärde. Terviseraja alguspunkt jääb siis
samuti sinna asukohta mitte riigitee äärde.

9.	Teekraavid tähistada eraldi tingmärgina ning neid
kuivenduskraavideks mitte nimetada. Tähistasin teekraavid eraldi värviga.

10.	Soovitakse rajada ajutisi juurdepääse AY-07, AY-10 ja AY-11.
Ehitustöödega seotud ajutiste mahasõitude rajamiseks riigiteelt tuleb
esitada Transpordiametile taotlus, mille alusel hindab amet ajutise
mahasõidu asukoha sobivust liiklusohutuse seisukohalt. Ajutise mahasõidu
sobivusel me sõlmime huvitatud osapoolega ristumiskoha ehitamise lepingu.
Lepinguga määratakse nõuded ajutise mahasõidu ehituseks ning selle
ajaliseks kestvuseks. Ajutise mahasõidu lepingu lõppedes tuleb
likvideerida ajutine mahasõit ja taastada riigitee katastriüksuse ulatuses
esialgne olukord. Tööde üks planeerija (RMK) on teadlik, et mahasõitude
rajamiseks on vaja esitada Transpordiametile taotlus ning neil on olemas
varasem kogemus.

11.	Ligipääsud on seletuskirjas kirjeldatud ja nummerdatud, aga
asendiplaanil ligipääse tähistatud ei ole. Asendiplaanile on kantud ainult
ajutised kraavide ületused ning trassiraiete koridorid. Ligipääsud on
toodud täpsemalt graafilistel lisadel 33 - 38.

Täiendatud projekti saab alla laadida siit:
<https://steigeree-my.sharepoint.com/:u:/g/personal/kristel_steiger_ee/EUo
sr-U6MkFIg4JPLjPus4YB7UjpQPdM-6J792WKRNKs3A?e=mgrilP> Lavassaare ümbruse
soode veerežiimi taastamistööde projekt 24-10-18.asice

Lugupidamisega

Kristel Veersalu

Diplomeeritud mäeinsener

OÜ Inseneribüroo STEIGER

Männiku tee 104, 11216 Tallinn

M: +372 5632 8062

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.steiger.ee/> www.steiger.ee

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu
turvalisuses kindel.