Subject: Teabenõue // Sõiduki registreerimistasu vara (sõidukite) üle andmisel äriühingu jagunemise raames
From: "Hannes Rosin" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Wed, 13 Aug 2025 19:03:40 +0300

Lugupeetud Transpordiamet,

Pöördun Teie poole mootorsõidukimaksu seaduse rakendamise teemal,
täpsemalt registreerimistasu (omanikuvahetuse tasu) kohaldumise osas.

Mootorsõidukimaksu seadus, mis jõustus 1. jaanuaril 2025, näeb ette
registreerimistasu tasumise sõiduki registreerimisel, sealhulgas
omanikuvahetuse korral. Seadus sisaldab teatud erandeid (nt pärimise või
liisingust väljaostmise puhul), mil tasu ei kohaldata.

Tegutsen nõustajana olukorras kus kaks mootorsõidukit antakse äriühingu
jagunemise käigus üle, seega kantakse need liiklusregistris küll uue
omaniku (omandava juriidilise isiku) nimele. Äriühingu jagunemine on samas
vorm, kus vara ei lähe selle omandajale üle mitte tavapärase ostu-müügi
või muu võõrandamistehingu kaudu vaid vastavad kanded toimuvad
Äriseadustikus toodud alusel ja korras. Vara saaja on sisuliselt omaniku
õigusjärglane.

Mootorsõidukimaksu seaduses ei ole aga sõnaselgelt reguleeritud, kas
sellisel õigusjärgsel omandamisel registreerimistasu tuleb tasuda.
Analoogia korras võiks võrrelda olukorda pärimisega või alternatiivselt
riigilõivuseaduse regulatsioonidega, kus omanikuvahetus õigusjärgluse
alusel rakendud vabastus. Viitan siinkohal RLS § 20 (Riikliku registri ja
muu andmekogu toimingu ning dokumendi väljastamise eest riigilõivu
tasumisest vabastamine) lg 1 p5´le, mis sätestab, et riigilõivu ei võeta
järgmiste toimingute eest - juriidilise isiku, välismaa äriühingu filiaali
ja füüsilisest isikust ettevõtja nime, registrikoodi, aadressiandmete ning
juriidilise isiku õiguslikule vormile viitava täiendi muutmine, samuti
juriidilise isiku ühinemisest, jagunemisest või ümberkujundamisest
tingitud kande tegemine riiklikus registris või muus andmekogus, kui
sellele eelneb muudatus Tartu Maakohtu registriosakonna peetavas
registris.

Palun Teie seisukohta järgmistes küsimustes:

1.	Kas äriühingu jagunemise käigus õigusjärgselt omandatud sõiduki
liiklusregistris uuele juriidilisele isikule kandmisel tuleb tasuda
mootorsõidukimaksu seaduse alusel registreerimistasu?
2.	Kui jah, siis millisele seaduse sättele või tõlgendusele tugineb
Transpordiamet sellise tasukohustuse määramisel?
3.	Kui ei, siis kuidas on selline vabastus seaduses või rakendusaktis
kirjas ja milliseid tõendeid peab omanik esitama, et tasuvabastust
rakendada?

Austusega,

Hannes Rosin

OÜ WASP Project - valmisfirmad, äri- ja mittetulundusühingute asutamine ja
müük/ incorporation and sale of companies.
Gsm (+372) 5112 061, tel (+372) 6770 155, fax (+372) 6770 154.
<http://www.wasp.ee/> www.wasp.ee Skype: waspltd