Subject: Vastus Transpordiameti pöördumisele 110 kV õhuliinide õhkvahemike kohta
From: Anna-Maria Hütt <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>
Cc: <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Andres Beek - TTJA" <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Wed, 10 Jun 2026 10:26:55 +0300

Lugupeetud!

Kirjutan Teile Eesti Standardimis- ja  Akrediteerimiskeskusest seoses
Transpordiameti pöördumisega Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti
poole, milles paluti elektriohutuse seisukohalt täpsustada standardis
EVS-EN 50341-2-20 sätestatud vähimate õhkvahemike piisavust riigiteede
kohal ning nende seost ülegabariidiliste veoste liikumisega.

EVS/TK 19 „Kõrgepinge“ tehniline komitee arutas tõstatatud küsimusi ning
hindas standardite EVS-EN 50341-2-20 ja EVS-EN 50110 asjakohaseid nõudeid.

Standardi EVS-EN 50341-1 „Elektriõhuliinid vahelduvpingega üle 1 kV. Osa
1: Üldnõuded – ühised eeskirjad“ tabeli 5.12 kohaselt on liini
paljasjuhtme vähim õhkvahemik tee pinnani suurima rippe tingimustes 6,0 m
+ Del. Suurima võrgupinge 123 kV korral on Del väärtus 1,0 m, mistõttu on
vähim õhkvahemik 7,0 m.

Standardi EVS-EN 50341-2-20:2018 „Elektriõhuliinid vahelduvpingega üle 1
kV. Eesti siseriiklikud erinõuded“ jaotise 5.9.4 „Välisvahemikud liiniga
ristuvate teedeni“ kohaselt on vastav vähim õhkvahemik suurima rippe
tingimustes 7,0 m + Del, mis 123 kV võrgu puhul annab minimaalseks
vahekauguseks 8,0 m. Nimetatud nõue kehtestati standardi koostamisel muu
hulgas Eleringi ettepanekul ning on baasstandardiga võrreldes
konservatiivsem.

Komitee hindas ka standardi EVS-EN 50110:2023 „Elektripaigaldiste käit.
Osa 1: Üldnõuded“ nõudeid. Standardi tabelis 1 on 110 kV nimipingega
õhuliini puhul määratud pingealuse tsooni kauguseks DL = 1 m ja
pingelähedase tsooni kauguseks DV = 2 m.

Juhul kui ülegabariidilist vedu käsitatakse käidustandardi mõistes tööna
(veotööna), saab minimaalse töötamiskauguse määramisel lähtuda standardi
lisa A punktist A.2.7. Seal esitatud valemi järgi on vähim töötamiskaugus:

DWV = DV + E + L,

kus DV on pingelähedase tsooni kaugus, E on ergonoomiline kaugus ning L
kasutatava seadme või veose mõõde. Arvestades, et ülegabariidilise veose
kõrgus on kuni 6 m ning ergonoomilist kaugust ei ole sellisel juhul
vajalik arvesse võtta, kujuneb minimaalseks töötamiskauguseks 8 m. See
vastab standardis EVS-EN 50341-2-20 sätestatud minimaalsele õhkvahemikule.

Täiendavalt vaadeldi võrdlusena Soome standardit SFS 6002, mis sisaldab
standardi EN 50110 riiklikke erinõudeid. Selle kohaselt on teatud
tingimustel maanteetranspordi puhul lubatud kasutada märkimisväärselt
väiksemaid vahekaugusi pingestatud juhtmetest kui Eesti standardites
sätestatud 8 m.

Analüüsi tulemusena leidis tehniline komitee, et standardis EVS-EN
50341-2-20 sätestatud vähim õhkvahemik 7,0 m + Del on piisav ning
kooskõlas standardi EVS-EN 50110 nõuetega. Samuti leiti, et kehtivad
nõuded arvestavad piisavalt kuni 6 m kõrguste ülegabariidiliste veoste
liikumisega riigiteedel.

Komitee märgib, et võrguettevõtja võib oma käidukorralduses riskihinnangu
alusel rakendada standardites sätestatust rangemaid nõudeid. Sellised
nõuded ei muuda siiski kehtivate standardite nõudeid ega anna alust
standardi EVS-EN 50341-2-20 muutmiseks.

Eeltoodust tulenevalt leiab EVS/TK 19, et standardid EVS-EN 50341-2-20 ja
EVS-EN 50110 on omavahel kooskõlas ning standardi EVS-EN 50341-2-20
muutmine ei ole vajalik.

Parimate soovidega,

Anna-Maria Hütt
Standardimiskoordinaator  |  Coordinator of standardisation
+372 5300 6542  |   <mailto:[email-masked]> [email-masked]
|  www.evs.ee

 <https://www.facebook.com/EVS.Standard/>
<https://www.youtube.com/channel/UCL0frTaBQ94Ah2LBan0TorA>
<https://ee.linkedin.com/company/eesti-standardimis-ja-akrediteerimiskesku
s?original_referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F>