Subject: Tagasiside
From: "Elle-Mall Sadrak" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>,Nikita Panjuškin - SOM <[email-masked]>
Date: Fri, 5 Sep 2025 18:26:30 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Eesti Perearstide Seltsi tagasiside Sotsiaalministri määrustele:

*	Ravimitega varustamise ja esmatasandi tervishoiuteenuse toimimise 
elutähtsa teenuse osutaja määramise täpsemad tingimused ja kord; ja
*	Sotsiaalministeeriumi korraldatavate elutähtsate teenuste kirjeldus ja 
toimepidevuse nõuded.

Suur tänu arvesse võetud märkuste eest ning täiendava tagasiside andmise 
võimaluse eest. Sisseviidud muudatuste tulemusel on määruses sätestatud 
kohustused loogilisemad ning proportsionaalsemad.

Oleme tänulikud, et seletuskirjadesse lisati täiendavate ressursside otsmise 
kavatsused ning mõistame, et käesolevate määrustega ei pruugi otseselt olla 
võimalik rahastusmehhanisme ette näha, kuid soovime rõhutada, et koos 
täiendavate kohustuste panemisega tuleb siiski läbi mõelda ka 
rahastusmehhanismid, seda iseäranis valdavalt riiklikul rahastusel 
põhinevate üksuste puhul, mille suhtes kehtivad ka ulatuslikud 
tegevuspiirangud (ning seega puuduvad arvestatavad võimalused oma 
sissetuleku suurendamiseks). Kui kohustuste kehtestamise aluseks olev määrus 
ei võimalda rahastust muuta, siis tuleks paralleelselt muuta ka neid 
õigusakte, mis seda võimaldavad.

Lisaks soovime välja tuua, et § 43 lõigetes 3 toodud 30 tunni nõue ei ole 
võrreldav perearstiabi regulatsiooniga, kuivõrd lisaks nädala 
vastuvõtutundide koguarvule on perearsti ja temaga koos töötavate 
tervishoiutöötajate tööjuhendi määruses reguleeritud ka vastuvõtuaegade 
jaotumine päevade lõikes ning sätestatud nõue, et tegevuskoht peab olema 
tööpäeviti avatud vähemalt 8h päevas:

*	Vastuvõtuajad peavad olema igal tööpäeval ajavahemikus kella 8.00–18.00. 
Vähemalt ühel päeval nädalas peab vastuvõtt olema kuni kella 18.00-ni.
*	Perearsti tegevuskoht peab olema avatud ja patsientide vastuvõtule 
registreerimine tagatud tööpäeviti vähemalt kaheksa tundi päevas. /…/

Määruse praeguses sõnastuses sisalduv 30 tunni nõue apteekidele seevastu 
võimaldab hoida apteegi ka 5 päeva järjest suletuna ning siis kahel päeval 
nt 15+15 tundi avatuna.

Samuti jääb nõuete ja kirjelduste määruse tekstis meie hinnangul ebaselgeks, 
kuidas suhestuvad omavahel § 43lõigetes 1, 3 ja 7 toodud nõuded.

Lõpetuseks palume selgitust, kumb stsenaarium on perearstiabi kontekstis 
õige:

A.	Kui perearstikeskuses on nt elekter ära, generaator töötab 1 tööpäeva (§ 
41 lg 5) ja see saab kasutatud – ehk kavandatud toimepidevuse häire 
ennetavad meetmed on ammendunud – kas perearstikeskus peaks nüüd järgmise 
24h jooksul uuesti taastama vältimatu abi võimekuse (§ 41 lg 2) või mitte? 
Kui jah, siis kuidas?
B.	Kui keskuses oli tulekahju, on keskusel 24h aega et panna püsti ajutine 
vältimatu abi osutav teenus (§ 41 lg 2) - ja nüüd see üles pandud teenus 
peab pidama vastu 24h (§ 41 lg 5)?

Lugupidamisega

Eesti Perearstide Selts

Elle-Mall Sadrak