Subject: CBAM artikli 27a rakendamise lävend
From: "Kerli Ats" <[email-masked]>
To: Jürgen Ligi - RAM <[email-masked]>, "Info - RAM" <[email-masked]>
Cc: "Kliimaministeerium info" <[email-masked]>,Regionaal- ja Põllumajandusministeerium <[email-masked]>, "Moonika Oras - RAM" <[email-masked]>
Date: Mon, 8 Jun 2026 13:16:27 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud minister Ligi

Selle nädala ECOFINis arutatakse, millistel alustel rakendada CBAM-määruse 
artiklit 27a sätet, mis võimaldab tõsise turuhäire korral teatud tooted 
ajutiselt CBAMi kohaldamisalast välja arvata. Eesistuja on väetiste osas 
pakkunud kompromissina lävendi, mille kohaselt artikkel rakendub alles siis, 
kui hind tõuseb viimase kümne aasta keskmisega võrreldes 50% või enam. Läti 
valmistab ette ettepanekut kehtestada lävendiks 20%.

Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoda palub Eestil ECOFINis toetada 20% 
lävendit.

1.	50% lävend muudaks artikli 27a sisutühjaks. Nii kõrge künnis ei rakendu 
reaalse turuhäire korral praktiliselt kunagi ning säte jääks paberile, kuigi 
just turukaitse ongi selle eesmärk. 20% lävend muudab instrumendi tegelikult 
toimivaks ja kataks juba praegu käimasoleva häire: lämmastikväetiste hinnad 
on 2025. aasta oktoobriga võrreldes tõusnud 30–50% (ammooniumnitraat ~330 → 
540 €/t) ning püsivad oluliselt üle pikaajalise taseme.

2.	Eesti on selle häire ees ELi kõige haavatavamas positsioonis. Meie 
lämmastikväetise välissõltuvus on 0,98, mis on üks ELi kõrgemaid: peaaegu 
kogu vajadus kaetakse impordiga ja kodumaine tootmine, mis šokki summutaks, 
puudub. Madal loomkoormus (0,28 LÜ/ha vs ELi keskmine 0,70) tähendab, et 
meil pole ka orgaanilist alternatiivi. Netoeksportijatest liikmesriigid 
isegi võidavad kõrgest hinnast. Eesti kannab seda täies ulatuses.

3.	CBAMi mõju ei ole proportsioonis pakutud leevendusega. CBAM on võimaldanud 
hinnatõusu ka ELi-sisesel toodangul; kogukulu ulatub 2026. aastal 
hinnanguliselt 2,7 miljardi euroni ja esimese seitsme aasta peale 12 
miljardilt enam kui 39 miljardi euroni. ÜPP kriisireserv jääb sellele 
suurusjärgule selgelt alla. Toetuse asemel on tõhusaim ja 
eelarveneutraalseim lahendus turuhäire allikat,  CBAMi mõju,  artikli 27a 
kaudu otse leevendada.

EPKK konkreetne palve ECOFINiks:

*

	Toetada Läti ettepanekut kehtestada artikli 27a rakendamise lävendiks 20%, 
mitte 50%.
*

	Seista selle eest, et lävend mõõdaks tegelikku turuhäiret ega seaks künnist 
tasemele, mis muudab sätte mitterakendatavaks.
*

	Asetada Eesti seisukoht ühte joonde meie struktuurse 
väetise-impordisõltuvusega, mis teeb meid hinnašoki suhtes ELi keskmisest 
tundlikumaks.

EPKK on valmis esitama täiendavaid andmeid ja arvutusi lühikese 
etteteatamisega.

Parimate soovidega

Kerli Ats

Juhatuse esinaine

Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoda

Alevi tn 3-2, 11313 Tallinn/  <tel:+37256475660> +372 5647 5660

 <http://www.epkk.ee/> www.epkk.ee

 <http://www.epamess.ee/> www.epamess.ee