Subject: Vs: Taastuvenergeetika töörühma esimene kohtumine toimub 07.01.2026 kell 12.00-13.30
From: "Maarja Maranik" <[email-masked]>
To: "Andres Metsoja" <[email-masked]>, "Volikogu" <[email-masked]>, "Vallavalitsus" <[email-masked]>
Cc: "Reet Olev" <[email-masked]>, "Erich Palm" <[email-masked]>
Date: Sat, 3 Jan 2026 18:36:41 +0200

Tere, Andres

Tänan vastuse eest.

Arvestades, et töörühma töökorralduse osas on praegu mitmeid vastuolusid
ja rohkem küsimusi kui selgeid vastuseid, kuid samal ajal on
Vihtra–Rahnoja detailplaneering jõudmas volikogu ja komisjonide ette juba
veebruaris, teen ettepaneku astuda samm tagasi ja alustada protsessi
käskkirja loogika järgi juhtgrupist.

Käskkirja kohaselt on juhtgrupil koordineeriv roll. Seetõttu teen
ettepaneku:

1.	moodustada esmajärjekorras juhtgrupp (kaks esindajat igast
poliitilisest jõust) ning kutsuda kokku juhtgrupi esimene töökoosolek;
2.	juhtgrupi esimesel kohtumisel leppida kokku töö eesmärk, väljundid
ja ajakava ning see, milliste osapooltega ja mis järjekorras kohtutakse
ning milliste põhimõtete alusel esinejad/ettekandjad valitakse; samuti
protokollimise ja materjalide kättesaadavuse kord.

Seoses 07.01.2026 kohtumisega teen ettepaneku vaadata üle selle formaat:
kasutada 07.01 aega juhtgrupi sisemiseks töökohtumiseks või leppida
arendajate ning muude osapooltega kohtumised kokku pärast seda kui
juhtgrupp on tööplaani ja esinejate valiku põhimõtted kinnitanud.

Praeguses olukorras on risk, et otsustamine algab enne kui on kokku
lepitud töökorraldus ning tagatud, et volikogu ja komisjonide liikmed
saavad kätte kogu otsustamiseks vajaliku teabe. Töövorm peaks olema
korraldatud nii, et see ei looks muljet, nagu oleks poliitiline valik juba
ette ära tehtud, vaid tagaks reaalse otsustusruumi enne DP menetluse
sisulisi samme (sh null-variandi kaalumine).

Palun arvestada järgmiste puuduste/ohukohtadega, mis vajavad enne
Vihtra-Rahnoja DP otsuse vastu võtmist sisulist lahendamist:

*	teekaardi ja töörühma töö ajastus: kui väljundid valmivad pärast
DP/EP otsuseid, ei toeta need enam otsustamist, vaid muutuvad lihtsalt
tagantjärele infovahetuseks;
*	arendaja on huvitatud osapool; üksnes arendajate ettekanded ei
taga terviklikku ülevaadet piirangutest, riskidest ja alternatiividest,
mistõttu on vaja kaasata sõltumatud eksperdid ja avaliku huvi vaade;
*	töörühma suur koosseis (u 40 liiget): täiskoosseisus kohtumisel
taandub töö paratamatult ettekannete kuulamiseks; sisulise arutelu ja
järelduste kujundamiseks on vaja teistsugust töökorraldust (nt küsimuste
saatmine ette, temaatilised väiksemad arutelugrupid, kirjalikud seisukohad
ja kokkuvõtete kinnitamine);
*	ilma protokollide, materjalide ning küsimuste-vastuste korrata ei
ole hiljem võimalik kontrollida, mille põhjal järeldused ja otsused
kujunesid - kas töögrupi koosolekud protokollitakse?
*	DP menetluse materjalid (sh KSH) on mahukad. On oluline tagada, et
volikogu ja komisjonide liikmetel oleks enne otsustushetke olemas ühtne ja
võrreldav ülevaade põhimõjudest, riskidest, piirangutest, alternatiividest
ja leevendusmeetmetest, lisaks suulistele ettekannetele ka kirjalikult.
*	kui DP menetlus liigub edasi enne kui on kokku lepitud
põhimõttelised valikud ja piirangud (sh kas ja millistel tingimustel
tuuleenergeetikat üldse soovitakse), hakkab DP seda valikut sisuliselt
eeldama ja suunama ning piirab null-variandi ja piirangute tegelikku
kaalumist.

Kui mingil põhjusel ei ole võimalik alustada tööprotsessi juhtgrupi
moodustamisest, palun vähemalt vastata minu 02.01.2026 kirjas esitatud
küsimustele sisuliselt ja punktide kaupa.

Palun kinnitada, millal on võimalik juhtgrupi moodustamine lõpule viia ja
millal on kavandatud juhtgrupi esimene koosolek. Samuti palun anda teada,
kas 07.01.2026 kohtumise formaat vaadatakse üle juhtgrupi moodustamise ja
töökorralduse kokkuleppimise eesmärgil.

Lugupidamisega,

Maarja Maranik

Saatja: Andres Metsoja <[email-masked]>
Saatmisaeg: reede, 2. jaanuar 2026 21:06
Adressaat: Maarja Maranik <[email-masked]>; Volikogu
<[email-masked]>; Vallavalitsus <[email-masked]>
Koopia: Erich Palm <[email-masked]>; Reet Olev
<[email-masked]>
Teema: Re: Taastuvenergeetika töörühma esimene kohtumine toimub 07.01.2026
kell 12.00-13.30

Tere,

Ootan iga poliitilise jõu poolt kahte esindajat juhtrühma. Kui esindajad
on määratud siis koguneme ja saame kõiki tekkinud ja tekkivaid küsimusi
arutada ja otsustada. Samalajal püüan leida arendajatega kohtumiseks
sobilikke aegu, et tagada infovahetus. Kaugtöö formaadiga olen arvestanud.

Tervitades,

Andres Metsoja

  _____

From: Maarja Maranik <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: 02 January 2026 19:53
To: Andres Metsoja <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Volikogu <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Vallavalitsus
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: Erich Palm <[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>; Reet Olev <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Vs: Taastuvenergeetika töörühma esimene kohtumine toimub
07.01.2026 kell 12.00-13.30

Tere ja head uut aastat!

Tänan eelinfo eest taastuvenergeetika töörühma esimese kohtumise kohta.
Teema olulisust arvestades on süsteemne lähenemine igati põhjendatud, kuid
17. detsembri käskkirjale nr 1-8/35 (laekunud 29. detsembril) ja
kavandatava kohtumise valguses soovin esitada mõned ettepanekud ja
täpsustavad küsimused, mis aitaksid enne sisulise töö alustamist paremini
planeerida ja tagaksid protsessi selguse.

1. Töövorm, kaasatus ja ressurss
Esimene kohtumine on määratud tööpäeva keskele ja lühikese
etteteatamisajaga. Töörühma kuuluvad kõik volikogu ja komisjonide liikmed
- tegemist on väga suure koosseisuga.

*	Kas enne kohtumise kokkukutsumist on hinnatud töörühma liikmete
võimalust koosolekul osaleda tööpäeva keskel ja lühikese etteteatamisega
Vändrasse kohale tulla? Käskkirja punkt 2 kohaselt on töörühma ülesanne
tagada infovahetus ning tõsta volikogu liikmete ja elanike teadlikkust.
Praegune töökorraldus seab selle eesmärgi ohtu, kuna paljudel tööl
käivatel inimestel ei pruugi olla võimalik tööpäeva keskel osaleda, mis
muudab laiapõhjalise koosoleku küsitavaks. Teen ettepaneku tagada vähemalt
võimalus osaleda kohtumistel veebipõhiselt (hübriidvorm).

*	Osaluse planeerimiseks on oluline teada edasist kohtumiste
regulaarsust (nt kas korra nädalas või kuus). Milline on planeeritud
ajakava, kohtumiste pikkus, tasustamine?

2. Juhtgrupi roll ja töö koordineerimine
Vastavalt käskkirja punktile 3 on juhtgrupi ülesanne koordineerida kogu
taastuvenergeetika alast tegevust, sealhulgas koostada teekaart. Käskkiri
sätestab, et juhtgruppi kuulub igast poliitilisest jõust kaks esindajat.

*	Kas juhtgrupp on tänaseks moodustatud ja oma tööd alustanud? Kui
ei, siis millal juhtgrupp komplekteeritakse ja millal toimub esimene
kogunemine?
*	Millisel alusel ja kelle poolt on kavandatud 07.01.2026 töörühma
esimese kohtumise eesmärk, päevakord ja töövorm olukorras, kus juhtgrupi
moodustamine ja töö alustamine ei ole (veel) teada?
*	Arvestades, et esimene kohtumine on juba 7. jaanuaril ning
kohtumise pikkuseks on vaid poolteist tundi, siis kuidas tagada, et
töörühma koosolek ei piirdu ainult arendaja esitluse kuulamisega vaid
toimub ka sisuline arutelu?
*	Et vältida dubleerimist ja tagada selge vastutus, palun kirjeldada
tööjaotust: millised etapid jäävad juhtgrupi koordineerida ning milline on
suure töörühma roll ja otsustusõigus infovahetuses (sh arendajatega
suhtlemisel ja kohtumistel)?

3. Tööprotsessi ajakava ja "teekaardi" tähendus
Käskkirja punkt 4 märgib, et taastuvenergeetika teekaart on
otsustusprotsesse toetav strateegiline töövahend, mille eesmärk on luua
terviklik ja läbipaistev ülevaade arendamise võimalustest. Samas on
vallavalitsuse ajakavas näha, et olulised planeeringud jõuavad volikogu
ette juba lähikuudel. Vallavalitsuselt saadud info kohaselt on plaanis
Vihtra-Rahnoja detailplaneeringu (DP) vastuvõtmine veebruaris (eeldatavalt
asjaomases komisjonis arutlusel 9. veebruaril) ja eriplaneeringu (EP)
kehtestamine mai volikogus.

*	Kuidas on planeeritud teekaardi koostamine ja töörühma tegevus
selliselt, et see täidaks oma strateegilist eesmärki ega jääks pelgalt
tagantjärele toimuvaks infovahetuseks, vaid jõuaks reaalselt toetada ja
suunata juba veebruaris ja mais toimuvaid otsustusprotsesse?
*	Milline on teekaardi koostamise ajakava (etapid, vahe-eesmärgid ja
oodatavad väljundid)?

4. Infovälja tasakaalustamine
Käskkirja punkt 2 rõhutab liikmete ja elanike teadlikkuse tõstmist. Et
infovahetus oleks igakülgne ja vastaks teekaardi eesmärgile luua terviklik
ülevaade piirangutest ja suundadest, teen ettepaneku kaasata lisaks
arendajatele, kellel on isiklik ärihuvi, ka sõltumatuid muid osapooli ja
eksperte. Seega, palun lülitada enne detailplaneeringu vastuvõtmist
kohtumiste kavasse ettekanded järgmistelt osapooltelt:

1.	MTÜ Looduse ja Inimeste Eest – ülevaade tuuleenergeetika
kogemustest ja mõjudest Eestis.
2.	Prof Ken Mattsson (Uppsala ülikool) – ekspertarvamus tuuleparkide
müra modelleerimise ja leviku teemal. Professor Mattsson saab teha
ettekande ning vastata küsimustele veebi teel.

Loodan, et need täpsustused aitavad kaasa töörühma tulemuslikule ja
läbipaistvale tegutsemisele, mis on valla pikaajaliste huvide kaitsel
määrava tähtsusega.

Lugupidamisega,

Maarja Maranik

Saatja: Andres Metsoja <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: reede, 2. jaanuar 2026 17:01
Adressaat: Volikogu <[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>; Vallavalitsus <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Koopia: Erich Palm <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Reet Olev <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Taastuvenergeetika töörühma esimene kohtumine toimub 07.01.2026
kell 12.00-13.30

Head uut aastat!

Annan eelinfo, et taastuvenergeetika töörühma esimene kohtumine on plaanis
ettevõtte Utilitas esindajatega 07.01.2026 Vändras alevis, vallavolikogu
saalis. Palun info alatiste komisjonide esimeestel edastada ka komisjoni
liikmetele.

Tervitades,

Andres Metsoja