Subject: Ühispöördumine: Pärandniitude hooldamise toetus peab jätkuma ÜPP eelarvest (2028–2034)
From: <[email-masked]>
To: "Kristen Michal - RK" <[email-masked]>, "Riigikantselei - RK" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Andres Sutt - KLIM" <[email-masked]>, "Kliimaministeerium info - KLIM" <[email-masked]>,Jürgen Ligi - RAM <[email-masked]>, "Info - RAM" <[email-masked]>
Cc: "rauno.veri" <[email-masked]>, "Ain Kull - KLIM" <[email-masked]>,Emma Kruusmäe - KLIM <[email-masked]>, "Moonika Oras - RAM" <[email-masked]>, "Kristofer Rennel - RAM" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Fri, 4 Sep 2026 16:28:59 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Austatud peaminister, ministrid ja nõunikud

Edastame 13 põllumajandus-, maaelu- ja looduskaitseorganisatsiooni 
ühispöördumise, milles palume tagada pärandniitude hooldamise toetuse 
jätkumine aastatel 2028–2034 ühise põllumajanduspoliitika (ÜPP) eelarvest. 
Täismahus pöördumine koos detailse taustainfoga on kirjale lisatud, 
alljärgnevalt toome esile peamised seisukohad.

Pärandniitude hooldamise toetus on kulutõhus ja tõendatult tulemuslik meede, 
mis toetab korraga põllumajandust, regionaalarengut ja keskkonda:

*
Põllumajanduslik tegevus ja väärtusahel: Karjatamine ja söödavarumine 
pärandniitudel on reaalne põllumajandus, mis on otseselt seotud Eesti 
toidujulgeoleku, toidutootmise vastupidavuse ja mitmekesisusega ning 
riiklikult tunnustatud kvaliteedikavadega.

*
Asendamatu regionaalne mõju: Toetus kannab maamajandust ja ettevõtlust 
eeskätt Eesti äärealadel (saared, rannik, Kagu-Eesti), kus muud 
põllumajandustoetused sama funktsiooni ei täida.

*
Rahastuskoormuse siire: Meetme ÜPP-st väljaviimine ei kaota hooldusvajadust, 
vaid nihutab kulud suuremas mahus riigieelarvesse ja laseb raisku varasemad 
pikaajalised avalikud investeeringud alade taastamisse.

Rõhutame kriitilist vajadust jätta toetus ÜPP meetmete hulka ning kavandada 
sellele piisav eelarve, mis tagab nii praegu hoolduses olevate kui ka 
lisanduvate taastatud alade järjepideva hoolduse, viies rahastuse vastavusse 
reaalse kulutõusuga.

Palume teha otsus Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi, 
Kliimaministeeriumi ning Rahandusministeeriumi koostöös, arvestades 
majandus-, kliima-, elurikkuse ja regionaalmõjusid. Oleme valmis osalema 
edasistes aruteludes, et leida parimad lahendused.

Lugupidamisega

Jaak-Albert Metsoja

Pärandkoosluste Kaitse Ühing, juhatuse esimees

Allakirjutanud organisatsioonide nimel