Subject: FW: Eesti Bioanalüütikute Ühingu ettepanek Sotsiaalministeeriumi terviseala asekantslerile
From: "Info - SOM" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Fri, 5 Sep 2025 08:19:13 +0300

From: Karin Kalda - PERH <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, September 4, 2025 9:47 AM
To: Anniki Lai - SOM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: Pille Mee <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Eesti Bioanalüütikute Ühingu ettepanek Sotsiaalministeeriumi
terviseala asekantslerile

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Annike Lai

Esitan Eesti Bioanalüütikute Ühingu pöördumise Sotsiaalministeeriumile.

Eesti Bioanalüütikute Ühing (EBÜ) teeb ettepaneku alustada protsessi,
mille käigus bioanalüütikute eriala määratletakse Eesti õigusruumis
tervishoiutöötajana. See on oluline samm, mis aitab kaasa nii
bioanalüütikute kutseala tunnustamisele kui ka kogu tervishoiusüsteemi
kvaliteedi ja ohutuse tõstmisele.

Bioanalüütik on oluline tervishoiuspetsialist, kes töötab peamiselt
haiglate meditsiinilaborites ja teistes tervishoiuasutustes. Meie peamine
ülesanne on analüüsida laboratoorseid uuringumaterjale ja teostada
uuringuid, mis on kriitilise tähtsusega diagnoosimiseks ning ravi
alustamiseks ja jälgimiseks. Bioanalüütikutel on rakenduskõrgharidus (õppe
kestvus 3,5 aastat) ning erialal on kehtestatud kutsestandardid ja
võimalus omistada bioanalüütiku kutset -  tase 6 esmane, tase 6 ja tase 7.
Bioanalüütikutel on võimalik omandada magistri tasemel haridus Tartu
Ülikoolis (biomeditsiin, biotehnika, molekulaarsed bioteadused,
rahvatervishoid, õendusteadus), Tallinna Ülikoolis (molekulaarne biokeemia
ja ökoloogia, andmehaldus jms), Tallinna Tehnikaülikoolis (rakenduskeemia
ja biotehnoloogia). Paljud bioanalüütikud on vastava haridustaseme
omandanud.

Eestis ei ole bioanalüütikud ametlikult tervishoiutöötajatena määratletud,
hoolimata igapäevasest panusest kõrget professionaalsust, kliinilist
pädevust ja vastutust nõudvasse töösse sh invasiivsed toiminguid nagu
veeni- ja kapillaarvere võtmine. Meie töö on lahutamatu osa
patsiendihoolest ja meditsiinilisest diagnostikast, oleme osa kliinilisest
meeskonnast. Osaleme patsiendiohutuse tagamisel, ennetades,
dokumenteerides, analüüsides ja õppides patsiendiohutusjuhtumitest, samuti
labori kvaliteedisüsteemi rakendamisel ja tagamisel. Igapäevase töö osa on
ka patsientide terviseandmete edastamine läbi haigla infosüsteemi Tervise
infosüsteemi.

Senine olukord loob aga mitmeid probleeme:

*       ebavõrdne tööõiguslik ja sotsiaalne staatus võrreldes teiste
tervishoiutöötajatega;

*       piiratud kutsealane areng ja kaasatus tervishoiupoliitikasse;

*       madalam nähtavus ja väärtustamine süsteemis, kuhu oluliselt
panustatakse.

Bioanalüütikute panus jääb nähtamatuks. Töötingimused, õigused ja
kutsealane areng ei ole võrdsed teiste tervishoiutöötajatega (nt õed,
ämmaemandad).

Paljudes lähiriikides on bioanalüütikud ametlikult tervishoiutöötajatena
tunnustatud:

*       Soomes on bioanalüütikud registreeritud tervishoiutöötajad
(Valvira registris).

*       Rootsis on tegemist kaitstud tervishoiukutsega.

*       Euroopa Liidus on bioanalüütikud tunnustatud European Association
of Biomedical Scientists (EPBS) kaudu osana tervishoiupersonalist.
<https://epbs.net/the-profession/> https://epbs.net/the-profession/

*       ESCO (European Skills, Competences, Qualifications and
Occupations)
<https://esco.ec.europa.eu/en/classification/occupation?uri=http://data.eu
ropa.eu/esco/occupation/2e8820ba-5b2d-4572-92a1-942dbd02a6d6>
https://esco.ec.europa.eu/en/classification/occupation?uri=http://data.eur
opa.eu/esco/occupation/2e8820ba-5b2d-4572-92a1-942dbd02a6d6

 Eesmärk:

*       Tunnustada bioanalüütikuid seadusandlikult tervishoiutöötajatena
ja seeläbi kindlustada mitmekülgne patsiendiohutus ning tervishoiuteenuste
osutamine nõutava kvalifikatsiooniga ja kutsestandardile vastavate
spetsialistide poolt.

*       Tagada terviklik ja võrdne tervishoiutöötajate süsteem ning
vajalikud andmed tervishoiuvaldkonna juhtimiseks, korraldamiseks ja
järelevalveks.

*       Väärtustada bioanalüütiku kutseala ja kindlustada järelkasv.

*       Järgida rahvusvahelisi standardeid ja Euroopa Liidu praktikat.

Eesmärkide saavutamiseks teeb EBÜ ettepaneku:

1.	Muuta vajalikke õigusakte, et määratleda bioanalüütikud
tervishoiutöötajana vastavas seadusandluses (Tervishoiuteenuste
korraldamise seadus).
2.	Kaasata bioanalüütikute kutse esindajad tervishoiu planeerimisse,
arengukavade ja tööjõuprognoosi koostamisse samaväärselt teiste
tervishoiutöötajatega.

Bioanalüütikute ametlik tunnustamine tervishoiutöötajatena on sisuliselt
õigustatud, rahvusvaheliselt levinud ja vajalik samm Eesti
tervishoiusüsteemi arenguks. EBÜ on valmis koostööks, aruteludeks ja
vajaliku lisainfo esitamiseks.

Kontakt

Eesti Bioanalüütikute Ühing

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

+372 56082840

  <https://www.ely.ee/> https://www.ely.ee/

Lugupidamisega

Karin Kalda

laboratooriumi juhtiv bioanalüütik

Telefon +372 617 1162; +372 56082840

SA Põhja-Eesti Regionaalhaigla

Sütiste tee 19, 13419 Tallinn

 <http://www.regionaalhaigla.ee/> www.regionaalhaigla.ee