Subject: Re: Väinatammi nurgamast
From: "Heiki Hanso" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, "Marek Lind" <[email-masked]>, "Saaremaa vald" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Sat, 21 Mar 2026 10:34:21 +0200

Tere austatud Transpordiamet ja head adressaadid.

Täname vastuse eest. Ilusat alanud kevadet!

Alustan oma vastust kohe selgitusega, et me ei ole professionaalsed ametlike 
kirjade kirjutajad – meil puudub juristide, liiklusekspertide, 
planeeringuspetialistide jt armaada, ja nende palkamiseks ka rasvane 
kontojääk. Seega palun seda asjaolu lahkesti arvesse võtta, et suhtlusel 
ametkondadega võib meie juriidiline, terminoloogiline ja üldine keelekasutus 
Teile harjumuspärasest erineda.
Meie selts, mis on registrisse kantud 2015 aastal, hoolitseb Väikese väina 
hea käekäigu eest. Oleme pühendunult võidelnud Natura 2000 alal linde 
tapvate õhuliinide demonteerimise eest. Suur tänu Eleringile, et  tänu nende 
mõistvale ja toetavale tegutsemisele sai Väinatamm ja linnuhoiuala 
liinivabaks. Igal aastal püüame taastada kalade kudemise funktsionaalsuse 
mõnes vv kraavis, mis on hoolduse puudumise tõttu umbe kasvanud. Jooksvalt 
niidame pilliroogu ja hooldame õngekraavide kaldaid, et populariseerida 
kalapüügi traditsioone ja pered koos lastega saaksid saarlaseks olemise 
identiteeti maitsta. Seda kõike tasuta ja omal kulul. Me ei ole juristid ega 
sõnaseadjad- kirjutame südamest ning loodame ametiasutuste kompetentsile ja 
mõistvale suhtumisele, et Saaremaa alguse potnesiaali saaks maksimaalselt 
kasutada ja seeläbi toetada Ida-Saarlaste majanduselu ning edendada Saaremaa 
edenemist. Matkaraja idee on saada inimesi liikuma, võimaldada sihitud ja 
mugavat linnuturisminduse arengut, tähistada muljetavaldaval moel ja 
taaskasutamise läbi Saaremaa värav.

Teie 03.03 vestluse osas abivallavanemaga ja seal mainitud lubaduse 
kohapealt on meil raske kommentaari anda. Oleme erinevates küsimustes sel 
teemal suhelnud juba 10 aastat paljude ametite, ametnike ja vallavanematega, 
kuid masti seisukindluse ekspertiisi tellimuse kohta ei ole meil kokkulepet. 
Selles etapis ei ole ka veel selge masti lõplik eesmärk ega kasutusotstarve, 
mistõttu ei ole hetkel vastavat ekspertiisi tellida mõistlik.

Mis puudutab Teie vastuskirja jõuluinstallatsiooni osa... Mäletan aegu sh 
lähiminevikust, kui õhuliinidesse lennanud luiged, soolikad taga lohisedes, 
teel loivasid ning põhjustasid ohtlikke sadu ohtlikke olukordi – autode 
äkkpidurdused ning inimesed teel, kes läksid neile õnnetutele ohvritele 
appi. Usun, et suveperioodil mõjutab liiklust piirkonnas toimuv aktiivne 
liikumine – tammi ääres peatutakse puhkepausideks, liiguvad kalastajad ja 
merevaate nautijad. Tammi peal on pidev elu, kümned sõidukid, kutselised 
rannakalurid ning sellise erilise põhimaantee ääres on see paratamatu. Tekib 
kindlasati olukordi, mida võib pidada ohtlikuks. Väinatammil ei ole 
parkimist-peatumist reguleerivaid liikluskorraldusmärke, mistõttu on seal 
tavapärane nii inimeste liikumine kui ka sõidukite peatumine ja kiirendamine 
erinevatel põhjustel. Seetõttu leiame, et liikuma kutsuv 4,5 km pikkune, 
ajalugu tutvustav ja linnuturismindust edendav matkarada algusega ÕjaÖ 
turvalisest parklast vähendab oluliselt tammil peatumise huvi ning vajadust. 
Selles parklas võiks olla peale matkaraja välja ehitamist ka wc ja kohalikku 
toitu pakkuv hooajaline toidutreiler.

Jõuluinstallatsiooni kohta veel: selle üles seadmise järel paigaldasin 
peatumise ja parkimise keelumärgid. Nii nagu särjepüügi ajal on seal 
põhimaanteel sellised märgid viisakalt ja vastavalt olukorrale väljas. Teie 
nimetatud ohtlikke olukordi ma kommenteerida ei saa – ei kinnita ega lükka 
ümber. Kui peate vajalikuks, siis palume need meile edastada, et saaksime 
nendega tutvuda.

„Värava“ tähistamise kontseptsiooni üheks oluliseks osaks ongi muuhulgas 
liikluskorralduse vastavaks seadmine. Vajadusel täiendavad meetmed, nagu 
kõrgemad piirded, pidevjooned, kollased jooned ning peatumise ja parkimise 
märgistus ehk vajaliku liikluskorralduse tegemine ja riskide maandamine. 
Meie soov on teha Teiega koostööd, et leida uutes tingimustes sobivad 
lahendused, mis tagaksid nii masti säilimise, sellelel uue elu andmise, kui 
ka sujuva ja ohutu liikluse.

Mõistame, et Transpordiamet lähtub oma tegevuses eelkõige tee toimimisest ja 
ohutusest. Meie soov on aga luua Saaremaa algusesse eriline ja meeldejääv 
maamärk – võimalusel arendada matkarada ja edendada linnuturismi 
linnuvaatlustorni abil. Selline algatus toetab kohalikku elu ja Saaremaa 
arengut.

Kui läinud aastal ostsime nn ehtepallid ise, siis sel aastal annetas need 
mänguasjapood Karupoeg Puhh heategevuslikul eesmärgil, omal kulul ning ka 
tuled saime heategevuse korras. Tulesid toitis väike genekas, mida käisin 
iga päev möödujate rõõmuks tankimas. Meil ei ole selle kohaga kunagi olnud 
isiklikku ärihuvi – teeme kõike kogukonna hüvanguks ja külaliste rõõmuks ja 
oma kodukohale positiivse tähelepanu toomiseks. Ka sel korral said 
ehtepallid, laste hüppepallid, endale Tornimäe, Muhu, Orissaare ja Valjala 
lasteaiad ning koolid.

Jõulutulede osas soovime rõhutada, et siis, kui visioonikonkursi korras 
võidutööks saanud kontseptsiooni idee on nurgamastile realiseerunud ja 
mastil on uus funktsioon, ei ole plaanis selliseid aktsioone korraldada.

Astume optimistlikke, konfliktivabu ja ametkondi julgustavaid väikeseid 
samme, et samm-sammult jõuda tammi avadeni välja. Väinatamm ja Väike väin on 
ilus paik, mille potensiaali saab muuhulgas kasutada piirkonna edenemiseks.

Kuidas edasi?

On kahetsusväärne, et äsja võimule saanud Saaremaa vallavalitsus, on asunud 
paralleelselt ajama Saaremaa Värava uut konteptsiooni. See ala on keset 
tammi ja erinevalt ÕjaÖ turvalisest parklast algavaga võrreldes just paneb 
inimesi tammil peatuma ja põhimaanteel aega veetma.
On ilmselge, et meil on võimatu oma vabatahtliku ja juba 10 aastat töös 
olnud visiooniga võimupositsioonilt toimiva Saaremaa vallavalitsu tahtele ja 
ressurssidele vastu saada. On tekitatud Teie ja Meie olukord, mitte 
omavalitsuse ja nüüd ka riigiameti kodanikualgatust toetav konstruktiivne 
koostöö oma kodukoha elu edendada.
Seega... Elering, kes on samuti juba 10 aastat olnud igati VVs plaane toetav 
ja avaldanud valmisolekut mast üle anda, et saaks mastile uue elu anda on 
seadnud tingmuseks, et selleks on vaja Transpordiameti ja RMK kooskõlastust.
Palume teil nimetada tingimused ja  liiklusekspertide büroo, kellele 
matkaraja ja võimaliku vaatetorni kontseptsiooni tutvustada, et nende abiga 
töötada välja vastav liikluskorralduse lahendus ning edastada see Tramile 
hindamiseks.

Esmaspäeval. 23.03,  saame Saaremaa valla esindajatega selle küsimuse 
arutamiseks kokku kl 8.30. Siis saame vast paremini vastastikku teineteise 
plaanidest aru.

Väikese Väina Selts teeb ettepaneku kokku kutsuda järjekordne koosolek, et 
seotud ametid ja omavalitsuse esindajad saaksid asjad selgeks arutada ja 
võimalikud plaanid paika.

On ilselge ka see, et kahte Saaremaa väravat pole tulemas!

Kodanike ja ametkondadega suhtlemisel saame valida kuidas energiat 
kulutada – kas takistuste otsimisele või lahenduste leidmisele. Ootame 
Transpordiametilt ja teistelt toetavat, konstruktiivset ja kodanikualgatusi 
väärtustavat suhtumist ning valmisolekut aidata kaasa parimate lahenduste 
leidmisele.

NB! Tammimastil pesitseb juba vähemalt alates 2015 a rongapaar, kes ka 
tänavu seal oma geneetikat jätkab, ning seal pesapeal juba haudub. Palun 
seda arvesse võtta, et rongapere soovib oma tibud suureks kasvatada ja see 
võtab vähemalt poole suveni aega.

NBNB! 27.07.2026 tähistame tammil selle eesti suurima vesiehitise 130nda 
juubelit. Kutsume kõiki sel päeval toimuvale koosviibimisele. Täpsem info 
tuleb üle Seltsi fb lehel, mida samuti kutsume jälgima!.

Lisan Eest Ornitoloogia Ühingu matkaraja teemalise toetuskirja ja meie 
hinnangul relevantsed päringud Trami, manusesse kaasa.

Heade soovidega,
Heiki Hanso
5176969
Väikese Väina Seltsi nimel

Selles e-kirjas (kaasa arvatud manuses) sisaldub konfidentsiaalset teavet ja 
seda võivad kasutada vaid e-kirja adressaadid. E-kirjas sisalduvat teavet ei 
tohi ilma saatja selgelt väljendatud loata edastada ega mistahes viisil 
kõrvalistele isikutele avaldada. Juhul, kui Te olete saanud käesoleva 
e-kirja eksituse tõttu, teavitage sellest koheselt saatjat ning kustutage 
e-kiri oma arvutist.

This e-mail and any attachments may contain confidential and privileged 
information. If you are not the intended recipient, please notify the sender 
immediately by return e-mail, delete this e-mail and destroy any copies. Any 
dissemination or use of this information by a person ohter than the intended 
recipient is unauthorized and may be illegal.

Kontakt Marek Lind (<[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >) kirjutas kuupäeval R, 6. märts 2026 
kell 12:06:

Tere, Heiki.

Oled oma kirjas märkinud järgnevalt: /---/ soovime maaomanikega kokkuleppida 
tingimustes, mis võimaldaksid Eleringilt selle oma bilansist eemaldada ja 
Väikese Väina Seltsil/Saaremaa vallal selle üle võtta, et saaksime koostöös 
omavalitsusega masti võimalike taaskasutamise ideid läbi töötada.

Mul oli Saaremaa vallavanemaga 03.03 telefonivestlus seoses vallavalitsuse 
plaanitava „Tere tulemast Saaremaale!“ teabevahendiga. Vestluse käigus 
märkis vallavanem, et Sul on veel täitmata temale antud lubadus tõendada, et 
masti konstruktsioon on ideede edasiarendamiseks sobilikus seisukorras. 
Seega on vallavalitsuse silmis üks oluline eeldus jätkuvalt täitmata. 
Kirjale lisatud „jõulumast“ pigem tõestas Transpordiametile, et meie 
ohuhinnang on olnud adekvaatne: meile teadaolevalt esines jõuluehetes masti 
juures ohtlikke olukordi (autode parkimine kuidas ja kus juhtus, sõidukite 
ootamatud pidurdused, inimeste teeületused ja sõiduteel seismine jms), mis 
liiklusõnnetuseni õnneks ei viinud. Aga mis siis, kui keegi oleks päriselt 
viga või surma saanud? Transpordiametil oleks tulnud vastata väga 
ebamugavale küsimusele, miks oli vaja oodata esimest õnnetust, mis hüüdis 
tulles, et vabastada teemaa ehitisest, mis pole vajalik ei tee ega 
tehnovõrgu toimimiseks. Sellele küsimusele pole vastust, mida avalikkus 
aktsepteeriks.

Oleme varasemalt olnud nõus sellega, et mast jääb neutraalse kujundusega, 
eraldatakse füüsiliselt riigiteest (st masti otsast ei tohi olla võimalik 
visata asju tee suunas jms) ning talle kavandatakse juurdepääs Õ/Ö märgi 
juurest. Teeomanikuga kooskõlastamata „jõulumasti“ stiilis aktsioonid 
(nõustun paljudega, et „jõulumast“ nägi äge välja, aga ägedus ei kaalu üles 
ohutust) pigem vähendavad meie konstruktiivsust masti taaskasutamise 
ideedele tagasiside andmisel, kuna peame nüüd tõenäolisemaks riski, et 
neutraalse kujundusega mast võib sõltuvalt hooajast, poliitilisest 
olukorrast vms üleöö muutuda lipumastiks, kalaks, viljapuuks vms, mille 
ohutuks vaatlemiseks ega juurdepääsuks ei ole võimalik tingimusi luua selles 
teelõigus.

Lugupidamisega

Marek Lind

Kooskõlastuste üksuse juhataja

Tel +372 54501752

From: Heiki Hanso <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, February 19, 2026 3:37 PM
To: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Subject: Väinatammi nurgamast

Tere, austatud Transpordiamet!

18. märtsil saab täis 10 aastat Väinatammil, Orissaare mahapöördel asuva 
nurgamasti Eleringile esitatud visioonist ning kogukonna ja vabatahtlike 
tööst selle teemaga seoses. Me kõik oleme hea eesmärgi nimel palju oma aega 
panustanud. Linde ohustanud kõrgepingeliinid on saanud ajalooks, kaks 
varustuskindlat merekaablit on väina põhja paika pandud ning oleme ääretult 
tänulikud seniste arengute eest.

Meie huvi on jätkuvalt kasutada selle masti järelejäänud potentsiaali 
Saaremaa väravas visuaalse efekti loomiseks. Seda saab teha vaid siis, kui 
meil õnnestub – loodetavasti asjaosaliste toel ja ametkondlikku kompetentsi 
kaasates – leida kõigile sobiv lahendus masti taaskasutamiseks püstisena 
samas kohas.

Kuna masti kaks jalga paiknevad Transpordimaal ning kaks jalga riigimaal, 
soovime maaomanikega kokkuleppida tingimustes, mis võimaldaksid Eleringilt 
selle oma bilansist eemaldada ja Väikese Väina Seltsil/Saaremaa vallal selle 
üle võtta, et saaksime koostöös omavalitsusega masti võimalike 
taaskasutamise ideid läbi töötada.

Meie kindel soov on, et see maamärk säiliks oma praeguses asukohas ning 
tähistaks Saaremaa väravat erakordsel moel. Mast on Connecto Eesti 
spetsialisti sõnul heas korras ning koormustaluvust ja seisukindlust jätkub 
vähemalt pooleks sajandiks. Saarlaste seas on selle masti säilitamisele ja 
taaskasutamisele suur toetus.

Kuna tegemist on ka Natura 2000 alaga, ei ole pärast masti demonteerimist 
enam võimalik sinna uusi kooskõlastusi ega lube saada, et midagi muud 
ehitada või paigaldada. Seetõttu on tegemist ainukese ja erakordse 
võimalusega Saaremaa värava tähistamiseks. Kindlasti on tulemus seda 
pingutust väärt ja masti säilitamisel võidavad kõik!

Kas saaksite palun anda ka kontaktisiku, kellega sel teemal otsesuhtlust 
pidada?

NB! Siiras tänu, et läinud aastal mahtus teehoolduse plaanidesse ka 
Tillunire truupide remont!

Ilusat kevadeootust,

Heiki Hanso
Väikese Väina Seltsi nimel

Selles e-kirjas (kaasa arvatud manuses) sisaldub konfidentsiaalset teavet ja 
seda võivad kasutada vaid e-kirja adressaadid. E-kirjas sisalduvat teavet ei 
tohi ilma saatja selgelt väljendatud loata edastada ega mistahes viisil 
kõrvalistele isikutele avaldada. Juhul, kui Te olete saanud käesoleva 
e-kirja eksituse tõttu, teavitage sellest koheselt saatjat ning kustutage 
e-kiri oma arvutist.

This e-mail and any attachments may contain confidential and privileged 
information. If you are not the intended recipient, please notify the sender 
immediately by return e-mail, delete this e-mail and destroy any copies. Any 
dissemination or use of this information by a person ohter than the intended 
recipient is unauthorized and may be illegal.