Subject: Pöördumine kriisiinfo ligipääsetavuse tagamiseks kurtidele inimestele
From: "Sirle Papp" <[email-masked]>
To: "SiM info" <[email-masked]>, "Kaitseministeerium" <[email-masked]>,Häirekeskus <[email-masked]>
Cc: "Murd Aire" <[email-masked]>, "Katrin Raudlepp" <[email-masked]>, "Kaido Paales" <[email-masked]>
Date: Thu, 21 May 2026 18:50:26 +0300

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

Lugupeetud siseminister, kaitseminister ja Häirekeskuse esindajad!

Pöördume teie poole Eesti kurtide kogukonna nimel seoses kriisiinfo 
kättesaadavuse ja turvatunde tagamisega. Viimaste päevade drooniohu olukord 
tekitas meie kogukonnas tõsist ärevust ja ebakindlust jällegi. Taaskord 
pöörduti Eesti Kurtide Liidu poole küsimustega, kuidas kriisiolukordades 
vajalik info kurtide inimesteni jõuab ja millised lahendused on riigil 
selleks ette nähtud.

Mitmed kurtide kogukonna liikmed tõid välja, et neil ei olnud võimalik töö 
tõttu mobiiltelefoni pidevalt kaasas kanda ega jälgida, mistõttu oluline 
kriisiinfo ei jõudnud nendeni õigeaegselt. Samal ajal said teised inimesed 
vajalikud teavitused kohe kätte. See tekitab põhjendatud küsimuse, kuidas 
tagada võrdne ligipääs elutähtsale infole ka kurtidele inimestele.

Oleme varasemalt suhelnud ka Ukraina kurtide kogukonnaga ning saanud teada, 
et seal on riik taganud kurtidele inimestele nutikellad, mille kaudu jõuavad 
kriisiteavitused ja muu oluline info otse inimese randmele sõltumata 
sellest, kus ta viibib või kas telefon on käepärast. Selline lahendus on 
aidanud oluliselt parandada turvalisust ja info kättesaadavust.

Seetõttu soovime küsida, milliseid võimalikke lahendusi näeb Eesti riik 
kurtide kogukonna turvalisuse parandamiseks kriisiolukordades. Meie 
hinnangul on vajalik arutada võimalust tagada kurtidele inimestele 
nutikellad või muud kaasaegsed tehnilised lahendused, mis võimaldavad 
kriisiteavituste jõudmist otse kasutajani reaalajas. Seejuures peame silmas 
tavapäraseid nutikellasid, mis võimaldavad SMS- ja hädaolukorra teadete 
kohest kuvamist, mitte üksnes spetsiaalseid abivahendeid koduste märguannete 
jaoks.

Samuti palume tugevdada koostööd Eesti Kurtide Liidu ehk meie ning 
viipekeeletõlkide OÜga, et kogu oluline kriisiinfo oleks võimalikult 
kiiresti kättesaadav ka eesti viipekeeles sõltumata kellaajast või 
olukorrast.

Kriisiolukorras ei tohi ükski kogukond jääda infost ilma.

Peame väga oluliseks, et ka kurtide kogukond oleks riiklikes kriisivalmiduse 
ja turvalisuse lahendustes süsteemselt kaasatud ning et ligipääsetavus oleks 
käsitletud võrdväärse osana elanikkonnakaitsest.

Heade soovidega,

Sirle Papp

Eesti Kurtide Liidu juhatuse esinaine

Nõmme tee 2, Tallinn 13426

SMS (ainult) +372 5855 1895

e.post: [email-masked], [email-masked]

EKL koduleht: www.ead.ee