Subject: Pöördumine
From: "Sille Allikmets" <[email-masked]>
To: "info - AKI" <[email-masked]>
Date: Fri, 5 Jun 2026 13:32:34 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Andmekaitse Inspektsiooni esindajad!

Käesolevaga pöördun Andmekaitse Inspektsiooni poole Aavik & Partnerid
Advokaadibüroo kliendiks oleva eraisiku kui andmesubjekti huvides
järgnevalt kirjeldatud kaasuse raames:

19.05.2026 laekus meie büroo kliendi e-posti aadressile käesolevale
pöördumisele väljavõttena lisatud Turu-Uuringute AS-i saadetud kutse
osaleda vastajana Tallinna Strateegiakeskuse tellitud ja Turu-Uuringute
AS-i läbiviidavas uuringus, mille eesmärgiks – andmesubjektile avaldatuna
oli - “saada ülevaade tallinlaste arvamusest ja vajadustest erinevatel
teemadel nagu kultuurielus osalemine, huvitegevused, haridus,
sotsiaalvaldkonna jm teenused“.

Andmesubjektile uuringus osalemise kutse / küsimustiku sissejuhatuses on
avaldatud, et kliendi andmed on Turu-Uuringute AS-le kättesaadavaks saanud
„rahvastikuregistrist tehtud juhuvalikuga“ ehk saadud õigusliku alusena
õigustatud huvile toetudes, Tallinna Strateegiakeskus AS-ga sõlmitud
lepingu täitmiseks. Uuringus osalemise kutse sissejuhatuses on eraldi
rõhutatud, et „kõik isikuandmed hävitatakse pärast andmekogumise lõppu,
hiljemalt 01.07.2026.“

Eeltoodu on kooskõlas IKÜMi mõtte ja sätetega, kuid käesolevat pöördumist
ajendas koostama teadlikule andmesubjektile edastatud kutse lõpuosa.

Nagu nähtub lisatud ankeedi väljavõttest, täpsemalt ankeedi lõpuosast, on
selles märgitud, et „Sellega on tallinlaste küsitlus lõppenud.“

Peale konkreetset uuringut puudutavate küsimuste lõppu sisaldab sama
ankeet aga veel üht küsimust, millel ei ole aga mingit puutumust
eesmärgiga, milleks isikuandmed uuringu läbiviijale rahvastikuregistrist
kättesaadavaks said, st ei ole seotud õigustatud huvi ega sõlmitud lepingu
täitmisega. Küsimustiku viimase küsimuse puhul on „õigustatud huviks“ vaid
uuringu läbiviija era-(äri-)huvid koguda oma paneeli tulevikus tehtavate
uuringute tarvis uusi liikmeid / vastajaid.

Tavapäraselt on sellistesse uuringutesse kaasatud ca 10 000 vastajat,
mistõttu oli isikuandmete volitatud töötlejal oma erahuve arvestades
soodne võimalus suurendada oma „vastajate portfelli“ suurust. Küsimus aga
on, kas selline tegevus on kooskõlas IKÜMi ja rahvastikuregistri
seadusega. Kui ei oleks Tallinna Strateegiakeskuse AS-i tellitud uuringut,
puuduks Turu-Uuringute AS-l võimalus ca 10 000 andesubjektile ka vaid oma
ärihuvidest lähtuva küsimuse esitamise võimalus.

Võiks küll väita, et (teadlikul) ankeedi saanud andmesubjektil on
iseseisev võimalus keelduda oma isikuandmete töötlemisest (säilitamisest)
Turu-Uuringute andmebaasis, kuid käesoleval juhul on andmesubjektil
tekkinud kahtlus, kas uuringu läbiviija poolt oma ärihuvides ja väljaspool
eesmärki, milleks uuringu läbiviijale isikuandmed teatavaks said, küsimuse
vormis esitatud soov rahvastikuregistrist saadud isikuandmete töötlemiseks
(kogumiseks) oma ärihuvides, on üheaegselt nii õiguslik kui eetiline.

Kahtlus sellest, kas uuringu läbiviija on käitunud oma ärihuvides
kooskõlas seadusega, on tekkinud ka rahvastikuregistri seaduse alusel,
mille § 56 („Andmesaaja kohustused“) lg 1 kohaselt on andmesaaja
kohustatud kasutama andmeid üksnes taotletaval eesmärgil ning järgima
IKÜM-s sätestatut.

Kliendi huvides ja palvel pean asjakohaseks saada autoriteetse AKI
seisukoht küsimuses – kas isikuandmete volitatud töötlejana on
uuringufirma rikkunud isikuandmete töötlemise nõudeid, kui on
eesmärgipärasesse küsimustiku vormi lisanud uuringu läbiviimist mingilgi
määral mittepuudutava küsimuse, mille arusaadav eesmärk on isikuandmete
töötlemine uuringu läbiviija oma ärihuvides. Nagu eespool öeldud –
puudunuks uuringufirma enda huve teeniva küsimuse esitamise võimalus
(isikuandmete töötlemiseks (kogumiseks)), kui isikuandmed ei oleks
küsimuse esitajale rahvastikuregistrist kättesaadavaks saanud Tallinna
Strateegiakeskus AS-i tellimisel läbiviidava uuringu läbiviimiseks.

Väljavõte kõnealusest küsitlusvormist on siin:

Olen väga tänulik AKI-poolse seisukoha eest käesolevas pöördumises
tõstatatud küsimusele!

Lugupidamisega

Sille Allikmets

Vandeadvokaat/Attorney-at-law

Partner

Registrikood 11227117
Pärnu mnt 20, 10141 Tallinn, Eesti/Estonia
Tel. üldnumber/switchboard + 372 66 88 647

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.aaviklaw.ee/> www.aaviklaw.ee

This message and any attachment are confidential and may be privileged or
otherwise protected from disclosure. It is for the exclusive use of the
intended recipient. If you are not the intended recipient you must not
copy this message or attachment or disclose, distribute or disseminate the
contents to any other person. In such case, please inform Advokaadibüroo
Aavik & Partnerid by sending an email or calling the sender of the message
and delete this message and any attachment from your system. Thank you.