Subject: (Sisendipalve 15.09) Komisjoni avalik konsultatsioon - ELis lennuteenuste osutamist käsitlevad eeskirjad (läbivaatamine)
From: "Viktoria Sitnik" <[email-masked]>
Cc: Silja Vöörmann <[email-masked]>,Taivo Linnamägi <[email-masked]>
Date: Mon, 1 Sep 2025 07:17:13 +0300

Hea koostööpartner!

Teine 
<https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14620-Lennundus-ELis-lennuteenuste-osutamist-kasitlevad-eeskirjad-labivaatamine-_et> 
avalik konsultatsioon, millele oleme vastamas puudutab 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/?uri=CELEX%3A02008R1008-20201218> 
lennuteenuste määruse läbivaatamist, millega reguleeritakse ELi 
lennuteenuste siseturgu.

Määruses on muu hulgas sätestatud järgmine:
• kellele on tagatud turulepääs ja millistel tingimustel (lennutegevusloa 
suhtes kehtivad nõuded);
• millal ja kus on ELi lennuettevõtjatel võimalik ELis vabalt tegutseda ning 
erandlikud olukorrad, mille puhul võidakse seda vabadust piirata (näiteks 
avaliku teenindamise kohustuste korral);
• ELi lennuettevõtjate vabadus kehtestada piletihindu või lastitariife ning 
see, kuidas neid hindu tuleks tarbijatele näidata.

2019. aasta hindamise käigus leiti, et lennuteenuste määrus on andnud 
olulise lisaväärtuse ELi lennuteenuste siseturu loomisesse. Lennutegevuse 
elavnemisest, uutest lennuliinidest ja lennujaamadest, uutest ärimudelitest, 
reklaamitud hindade laiemast valikust ja tarbijatele osutatavate teenuste 
üldise kvaliteedi paranemisest on kasu saanud nii tarbijad, lennuettevõtjad, 
lennujaamad kui ka töötajad. Samal ajal jõuti hinnangus järeldusele, et 
lennuteenuste siseturu paremaks toimimiseks tuleb kõrvaldada mõned üksikud 
puudused. Need järeldused said täiendavat kinnitust ka mõjuhinnangut 
toetavates uuringutes ja muudel konsultatsioonidel, mis viidi läbi aastatel 
<https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/1601-Common-rules-for-the-operation-of-air-services-in-the-EU_et> 
2018–2020 ja 
<https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13255-Lennuteenuste-maaruse-labivaatamine_et> 
2021–2023. Ka hiljutised turusuundumused on toonud esile vajaduse kaitsta 
ELi lennuteenuste sektori konkurentsivõimet.

Peamised probleemid, mida käesoleva algatusega soovitakse lahendada, on 
järgmised:
1. Ebapiisav finants- ja regulatiivne vastupanuvõime häirete ja kriiside 
korral;

2. ebapiisavad konkurentsivõime kaitsemeetmed;

3. raskused keskkonnaalaste lennukeeldude rakendamisel ja küsimused selle 
vahendi tõhususe kohta kestliku ühendatuse edendamisel;

4. raskused õhusõidukite meeskondade suhtes kohaldatavate tööõigusnormide 
täitmise tagamisel;

5. kliendid ei saa alati teha lennupiletite kohta täiesti teadlikke 
valikuid.

Ka selle algatuse puhul palume teie sisendit vastavalt manuses olevale 
küsimustikule tähtajaga 15. september aadressidele 
[email-masked] 
<mailto:[email-masked]>  ja 
[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> .

Täname!

Lugupidamisega,

Viktoria Sitnik
Nõunik | Välissuhete osakond
Advisor | Department of International Affairs
+372 58194090
Kliimaministeerium | Ministry of Climate of Estonia
Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti