Subject: [DKIM katki]Ettepanek retsepti pikendamise digilahenduste arendamiseks
From: <[email-masked]>
To: "Anniki Lai - SOM" <[email-masked]>, "Ebe Sarapuu - SOM" <[email-masked]>,Kärt Veliste - SOM <[email-masked]>
Cc: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Thu, 3 Sep 2026 13:17:47 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

HOIATUS! See e-kiri võib olla liba-, õngitsus- või pahaloomuline, kuna on 
saadetud asutusest, kus meiliserver on vigaselt seadistatud.
Rohkem infot: KKK | teenusveeb <https://teenused.rit.ee/et/kkk>  -> E-post 
ja kalender.

Tere!

Apotheka Mustamäe Apteek OÜ pöördub Sotsiaalministeeriumi poole seoses ühe 
praktilise probleemiga, millega puutume järjest sagedamini kokku 
hooldekodude elanikele ravimite personaalse jaendamise teenuse osutamisel.

Mustamäe Apteek OÜ tegevusloa kõrvaltingimuseks on ravimite kaugmüük ning 
oleme aastast 2012 Eestis ainus apteek, kes pakub kõrgetasemeliselt ravimite 
personaalse jaendamise teenust. Tänaseks on see teenus ennast hooldekodudes 
igapäevases praktikas väga hästi õigustanud. Personaalne jaendamine vähendab 
oluliselt hooldekodude õdede igapäevast ravimitega seotud töökoormust ning 
aitab tagada, et patsiendile vajalikud ravimid on tema raviskeemi alusel 
õigesti ja õigeaegselt ette valmistatud. Oluliseks lisandväärtuseks on 
asjaolu, et personaalse jaendamise käigus analüüsib apteeker patsiendi 
raviskeemi, sh ravimite kõrval- ja koostoimeineid ning kontrollib 
väljakirjutatud ravimite  retseptide kehtivust ja olemasolu. See võimaldab 
pöörata tähelepanu võimalikele raviskeemi probleemidele ning tagab 
patsiendile parema ja järjepideva apteegiteenuse. Rääkimata sellest, et 
teenus aitab kokku hoida 2% Tervisekassa ravimieelarvest - otseviide minu 
uuringule  <https://doi.org/10.1186/s12913-024-11504-z> Springer Nature 
teadusajakirjas.

Praktikas tekib aga korduvalt olukordi, kus hooldekodu edastab apteegile 
patsiendi järgmise perioodi raviskeemi, üldjuhul kahe kuu ravimite 
personaalse jaendamise tellimuse, kuid tellimuse täitmise eelkontrolli 
käigus selgub, et mõne patsiendi püsivalt kasutatava ravimi retsept on 
aegunud ning arst ei ole seda veel pikendanud.

Sellises olukorras on apteek seni püüdnud patsiendi ravi jätkumise 
tagamiseks võtta ühendust tema raviarsti või õega ning paluda retsepti 
pikendamist. Üha sagedamini ei ole aga võimalik arsti telefoni teel kätte 
saada ning samuti ei ole apteegil võimalik esitada retsepti pikendamise 
taotlust arsti kasutatava e-kirja või muu digikanali kaudu.

Probleemi süvendab asjaolu, et suur osa perearste on tänaseks liitunud kas 
e-Perearstikeskuse või Perearst24 lahendusega. Need lahendused on patsiendi 
seisukohast väga head ja vajalikud, võimaldades patsiendil oma arstiga 
ühendust võtta ning muu hulgas püsivalt kasutatavate ravimite retsepte 
pikendada. Samas on tekkinud digitaalse teenuse osutamisel lünk olukorras, 
kus sama toimingut peab patsiendi ravi järjepidevuse tagamiseks tegema 
patsiendi nimel tegutsev juriidiline isik – näiteks apteek, kes teostab 
hooldekodu elaniku ravimite personaalset jaendamist.

Mustamäe Apteek on seda küsimust käsitlenud ka e-Perearstikeskuse lahenduse 
pakkujaga. Oleme saanud hinnangu, et apteegi kui juriidilise isiku poolt 
retseptide pikendamise tellimuse võimaldamine vastavas veebikeskkonnas 
eeldaks eraldi arendust, mille hinnanguline maksumus oleks ligikaudu 30 000 
eurot. Eelduslikult on samalaadse arendusvajadusega tegemist ka Perearst24 
lahenduse puhul.

Meie hinnangul ei ole tegemist ühe konkreetse apteegi vajadusest lähtuva 
IT-arendusega. Küsimus puudutab laiemalt ravimite järjepideva ja ohutu 
kasutamise ning eelkõige eakate ja hooldekodudes elavate patsientide ravi 
korraldamist. Kui patsiendi ravimite personaalset jaendamist korraldav 
apteek ei saa retsepti puudumise korral kiiresti ja turvaliselt arstiga 
ühendust võtta, võib selle tagajärjeks olla ravimi väljastamise või järgmise 
ravimi kasutusperioodi ettevalmistamise viibimine.

Seetõttu palun Sotsiaalministeeriumil kaaluda võimalust toetada vastava 
digitaalse lahenduse arendamist riiklikul tasandil. Ühe võimalusena võiks 
kaaluda e-Perearstikeskuse ja Perearst24 lahenduse arenduse rahastamist või 
vastava funktsionaalsuse loomist viisil, mis võimaldaks patsiendi ravi 
toetaval apteegil/hooldekodul vm juriidilisel isikul, patsiendi nõusolekul 
ja asjakohaste infoturbe- ning andmekaitsenõuete kohaselt, edastada tema 
nimel arstile ravimi retsepti pikendamise taotluseid.

Leiame, et sellise lahenduse väljatöötamine oleks eelkõige patsientide 
huvides. See toetaks ravimite järjepidevat kättesaadavust, vähendaks 
hooldekodude õdede ja arstide täiendavat administratiivset koormust ning 
võimaldaks rakendada senisest veeelgi tõhusamalt ka ravimite personaalse 
jaendamise teenuse potentsiaali.

Palume Sotsiaalministeeriumil hinnata, kas sellise arenduse rahastamiseks 
oleks võimalik leida vahendeid riigieelarvest ning kas vastavat kulu oleks 
võimalik arvestada juba 2027. aasta riigieelarve või muude tervishoiu 
digiarenduste kavandamisel.

Oleme valmis vajadusel tutvustama Sotsiaalministeeriumile täpsemalt 
e-perearstikeskuse ja perearst24 lahendusi ja kasutegureid ning kirjeldama 
konkreetseid olukordi, kus praegune digitaalse suhtluse võimaluste puudumine 
apteegi ja arsti vahel põhjustab patsiendi ravimite väljastamise protsessis 
tarbetuid takistusi.

Loodame, et Sotsiaalministeerium peab seda teemat oluliseks ning on valmis 
kaaluma võimalusi vastava süsteemse lahenduse leidmiseks.

Lugupidamisega ja tagasisidet oodates,

Jürgen Jänese MSc (Pharm), MBA
Juhatuse liige | Board member
M: +372 511 9290
E-mail: [email-masked]
Mustamäe Apteek OÜ
www.apotheka.ee

Edastatud informatsioon on mõeldud ainult sellele era- või juriidilisele 
isikule, kellele see on adresseeritud ning võib sisaldada konfidentsiaalset 
ja/või salastatud materjali. Selle informatsiooni läbilugemine, 
taasedastamine, levitamine või muul viisil kasutamine või tegutsemine 
sellest tulenevalt teiste era- või juriidiliste isikute poolt kui eeldatav 
saaja, on lubatud vaid saatja eelneval nõusolekul. Kui te saite antud sõnumi 
ekslikult, palun võtke ühendust saatjaga ning kustutage materjal arvutist.
This e-mail transmission may contain confidential or legally privileged 
information that is intended only for the individual or entity named in the 
e-mail address. If you are not the intended recipient, you are hereby 
notified that any disclosure, copying, distribution, or reliance upon the 
contents of this e-mail is strictly prohibited. If you have received this 
e-mail transmission in error, please reply to the sender, so that they can 
arrange for proper delivery, and then please delete the message from your 
computer systems.