Subject: FW: Patendiseaduse ja teiste seaduste muutmise seadus - arvamus
From: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Wed, 10 Jun 2026 14:27:31 +0300

From: Karl Stern - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, June 10, 2026 1:31 PM
To: Kaia Läänemets-Ester - JUSTDIGI <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Haidi Kanamäe <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Patendiseaduse ja teiste seaduste muutmise seadus

Tere

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium edastab Eesti Standardimis- ja
Akrediteerimiskeskuse (EVS) tähelepanekul kommentaari seoses EIS-s
kommenteerimisel oleva eelnõuga „Patendiseaduse ja teiste seaduste
muutmise seadus“ (EIS-i toimik JDM/26-0619)

Kommentaar puudutab rakendusakti kavandi „Patendimäärus“ § 19 lõiget 1 ja
§ 23 lõiget 13.

Viidatud sätetes tuuakse välja, et kasutada tuleb standardseid termineid,
tähiseid, lühendeid ja mõõtühikuid (§ 19 lg 1) ning graafilisi tähiseid (§
23 lõiget 13), mistõttu tekkis küsimus, kas mõeldud on ka Eesti, Euroopa
ja rahvusvaheliste standardimisorganisatsioonide koostatud standardites
toodud termineid, tähiseid, lühendeid, mõõtühikuid ja graafilisi tähiseid.

EVS-i hinnangul võib tegemist olla üldise kohustusliku viitega
standarditele ning kuna ei õnnestunud leida, kas nimetatud sätte aluseks
võib olla Euroopa Liidu õigusakt või rahvusvaheline õigus, siis juhime
tähelepanu, et toote nõuetele vastavuse seaduse
<https://www.riigiteataja.ee/akt/111032025003>  § 42 lg 6 kohaselt on
tehnilises normis lubatud standardile kohustuslikku viidet sätestada
üksnes Eestile rahvusvahelisest õigusest või Euroopa Liidu õigusaktist
tulenevate kohustuste täitmisel.

Kui standardite järgimise kohustus ei tulene EL õigusaktist või
rahvusvahelisest õigusest, siis tuleks sõnastust korrigeerida (muuta
standardite järgimine soovituslikuks või kaaluda standarditele viitamise
välja jätmist)

Eesti Standardimis- ja Akrediteerimiskeskuse veebilehelt leiab ka juhendi
„Standarditele viitamise juhend õigusaktide ettevalmistajatele
<https://www.evs.ee/et/standardid-ja-oigusaktid> “, milles on lühidalt
selgitatud erinevaid standarditele viitamise võimalusi ning toodud ka
näiteid.

Lugupidamisega

	Karl Stern
kaubanduskaitse ja tehniliste kaubandustõkete nõunik
Ettevõtluskeskkonna ja tööstuse osakond
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
+372 625 6405  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://www.mkm.ee> www.mkm.ee | Suur-Ameerika 1, Tallinn