Subject: RE: Kutse infoseminarile ja sisendipalve: EL süsiniku piirimeede
From: "Eliise Merila" <[email-masked]>
Cc: "Laura Remmelgas" <[email-masked]>, "Annika Varik" <[email-masked]>
Date: Mon, 11 May 2026 10:37:36 +0300

Tere!

Täname veelkord kõiki kaasujaid. Anname märku, et Eesti seisukohad ELi 
süsiniku piirimeetme laiendamise kohta on kinnitatud Vabariigi Valitsuse 
poolt ning on leitavad siit: 
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/dokumendiregister/dokument/69f7bccd-a30e-4bd1-873b-7dcff19a96c7/> 
Dokument - Riigikogu

Seisukohtade osas järgnevad arutelud Riigikogu komisjonides.

Lugupidamisega,

Eliise Merila
EL teemade valdkonnajuht | Välissuhete osakond

Head of EU affairs | Department of International Affairs
+372 626 2843 | [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>
Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti
www.kliimaministeerium.ee <http://www.kliimaministeerium.ee>

From: Eliise Merila
Sent: Monday, April 27, 2026 6:16 PM
Cc: Laura Remmelgas <[email-masked]>; Annika Varik 
<[email-masked]>
Subject: RE: Kutse infoseminarile ja sisendipalve: EL süsiniku piirimeede

Tere!

Täname kõiki, kes osalesid tänasel infoseminaril. Saadame teile manuses 
kohtumisel tutvustatud esitluse, kus on lühidalt kokku võetud süsiniku 
piirimeetme (SPIM) laiendamise ettepanek ja Eesti esialgsed seisukohad.

Süsiniku piirimeede (SPIM, inglise k CBAM) on nn kolmandatest riikidest ehk 
väljaspool Euroopa Liitu imporditavatele kaupadele rakendatav tasu, mis 
arvestab nende tootmisega kaasnevat süsinikuheidet. Meetme mõte on lihtne: 
kui Euroopa ettevõtted peavad järgima rangemaid keskkonnanõudeid, siis ei 
tohiks sama tüüpi importkaubad olla odavamad ainult seetõttu, et need on 
toodetud leebemate reeglitega riikides. Nii aitab meede vähendada olukorda, 
kus tootmine viiakse keskkonnanõuete vältimiseks Euroopast välja.

Eesti jaoks on oluline neid muudatusi hoolikalt hinnata, sest meie tööstus 
on väiksem ja me ei pruugi sellest samal määral võita kui mõned suuremad 
riigid. Samas võib see tähendada, et osa importkaupu muutub kallimaks ning 
hinnatõus võib osaliselt jõuda ka tarbijani. Teisalt aitab meede parandada 
Euroopa tootjate konkurentsivõimet, suunab tootmist keskkonnasõbralikumaks 
ja toob siia tööstust juurde.

Seetõttu soovitame teema arengutel tähelepanelikult silma peal hoida. 
Küsimuste või ettepanekute korral saab pöörduda Kliimaministeeriumi poole 
poliitikaküsimustes ning Keskkonnaameti poole rakendamisega seotud teemades.

Head!

Eliise Merila
EL teemade valdkonnajuht | Välissuhete osakond

Head of EU affairs | Department of International Affairs
+372 626 2843 | [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>
Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti
www.kliimaministeerium.ee <http://www.kliimaministeerium.ee>

From: Eliise Merila
Sent: Thursday, April 23, 2026 5:11 PM
Cc: Laura Remmelgas <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Annika Varik 
<[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Kutse infoseminarile ja sisendipalve: EL süsiniku piirimeede

Head koostööpartnerid!

Täname kõiki laekunud mõtete eest!

Kutsume teid osalema infoseminaril, kus tutvustame Eesti seisukohtade 
kavandit seoses Euroopa Komisjoni ettepanekutega Euroopa Liidu süsiniku 
piirimeetme (SPIM, inglise keeles CBAM) laiendamise teemal.

Infoseminar toimub 27.04 kl 16 Microsoft Teamsi vahendusel. Kohtumise 
kalendrikutse on lisatud manusesse ning liituda on võimalik ka otse 
järgmiselt lingilt: 
https://teams.microsoft.com/meet/315660353204350?p=IWnLe22SPpB09ikFuA

SPIMi eesmärk on vältida olukorda, kus tootmine viiakse Euroopa Liidust üle 
riikidesse, kus kliimanõuded on leebemad ja kus seetõttu kaasneb suurem 
kasvuhoonegaaside heide. Selleks rakendatakse ELi turule imporditavatele 
kindlatele kaupadele süsinikuheite hind, et tagada aus konkurents ELi 
tootjatega. SPIM kohaldub raua, terase, alumiiniumi, väetiste, tsemendi, 
vesiniku ja elektri importimisel kolmandatest riikidest.

Euroopa Komisjon on avaldanud paketi, mille eesmärk on tugevdada SPIMi 
toimimist, vähendada kõrvalehiilimise riske, laiendada kohaldusala nn 
allavoolu toodetele ning luua ajutine dekarboniseerimise rahastu 
energiaintensiivsete tööstuste toetamiseks.

Ettepanekud on leitavad:

*	SPIMi laiendamine ja tugevdamine - 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:52025PC0989> 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:52025PC0989
*	Ajutine dekarboniseerimise rahastu - 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:52025PC0990> 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:52025PC0990

Ettepanekute üle peetakse Brüsselis läbirääkimisi ning nende tarbeks on 
koostatud Vabariigi Valitsuse seisukohad, mille kavandit kohtumisel 
tutvustame.

Lugupidamisega

Eliise Merila
EL teemade valdkonnajuht | Välissuhete osakond

Head of EU affairs | Department of International Affairs
+372 626 2843 | [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>
Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti
www.kliimaministeerium.ee <http://www.kliimaministeerium.ee>

From: Eliise Merila
Sent: Monday, March 2, 2026 11:40 AM
Cc: Annika Varik <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Laura Remmelgas 
<[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Kutse infoseminarile ja sisendipalve: EL süsiniku piirimeede

Head koostööpartnerid!

Kutsume teid infoseminarile Euroopa Liidu süsiniku piirimeetme (SPIM, 
inglise keeles CBAM) teemal. Seminaril tutvustame SPIMi toimimist ning 
viimaseid arenguid EL tasandil.

SPIMi eesmärk on vältida olukorda, kus tootmine kolib Euroopast riikidesse, 
kus kliimanõuded on leebemad, ning kus seetõttu kaasneb suurem 
kasvuhoonegaaside heide. Selleks rakendatakse ELi turule imporditavatele 
kindlatele kaupadele süsinikuheite hind, et tagada aus konkurents Euroopa 
Liidu tootjatega. SPIM kohaldub raua, terase, alumiiniumi, väetiste, 
tsemendi, vesiniku ja elektri importimisel kolmandatest riikidest.

Hiljuti avaldas Euroopa Komisjon paketi, millega soovitakse vähendada SPIMi 
nõuetest kõrvalehiilimist, laiendada SPIMi kohaldusala ning luua ajutine 
dekarboniseerimise rahastu suurima lekkeriskiga energiaintensiivsete 
tööstuste toetamiseks.

Vastavad ettepanekud on leitavad:

SPIMi laiendamine ja tugevdamine - 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:52025PC0989> 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:52025PC0989

Ajutine dekarboniseerimise rahastu - 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:52025PC0990> 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:52025PC0990

Uue paketi elemendid:

*	SPIMi ulatuse laiendamine nn downstream toodetele ja täiendavad meetmed 
reeglitest kõrvalehoidmise ennetamiseks. Hetkel näeb SPIMi süsteem ette CO2 
ELi impordimaksu põhimaterjalidele nagu alumiinium, tsement, elekter ning 
raud, teras, vesinik ja väetised. Süsteemi eesmärk on võrdsustada hindu ELis 
toodetud materjalidega, millele kohaldub EL heitkogustega kauplemise süsteem 
(HKS). Vältimaks EL tootjatele hinnatõusu nende materjalide kasutamisest nn 
downstream toodete tootmisele, laiendatakse ka SPIMi 180-le terase- ja 
alumiiniumirikkale tootele. Vastav nimistu on kaubakoodide järgi leitav 
määruse lisast nr 1. Valdav enamus (94%) nendest kaupadest on tööstusliku 
tarneahela tooted, millel on kõrge (keskmiselt 79%) terase ja alumiiniumi 
sisaldus ning mida kasutatakse rasketes masinates ja eriseadmetes, nagu 
näiteks erinevad kinnitusdetailid, silindrid, tööstusradiaatorid. 6% 
kaupadest on aga ka kodutarbed (sõltuvalt SPIMi aluste materjalide 
sisaldusest võivad need olla mh näiteks külmikud ja pesumasinad, kuivatid 
jm). Toodete nimekirjas on ka mitmed autoosad, näiteks käigukastid, 
mootorid.

Lisaks karmistatakse sama ettepanekuga SPIMi kohustustest kõrvalehiilimise 
riski vältimiseks meetmeid, sh pakutakse välja rangemad aruandlusnõuded 
SPIMi kaupade paremaks jälgitavuseks, heitkoguste intensiivsuse valeandmete 
käsitlemisega tegelemist.

Samuti sisaldab algatus elektri tootmisega seotud sätete kohendamist, et 
tagada taastuvenergia tootmise nõuetekohane arvestamine, kuna senised 
elektrienergia impordi CO2 jalajälje hindamise vaikeväärtused kajastavad 
ainult fossiilkütustest toodetud elektrienergiat.

*	Ajutine dekarboniseerimise rahastu. Eraldiseisva ettepanekuna on komisjon 
esitanud uue ajutise fondi loomise ettepaneku aastateks 2028-2029, et 
ajutiselt toetada ELis SPIM kaupu tootvaid ettevõtteid ning leevendada 
seeläbi CO2 lekkeriski. Samuti püütakse algatusega adresseerida 
konkurentsivõime kadu kolmandatesse riikidesse.

Komisjoni pressiteade on leitav: 
<https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_3088> 
Commission strengthens the Carbon Border Adjustment Mechanism

Ettepanekuid arutatakse edasi liikmesriikide vahel ja Euroopa Parlamendis.

Uue paketi kohta on kavas koostada Vabariigi Valitsuse seisukohad, milleks 
palume ka teie arvamusi ettepanekute kohta tähtajaga 16.03 ( 
<mailto:[email-masked]> 
[email-masked]; 
<mailto:[email-masked]> 
[email-masked]).

Infoseminari toimub reedel, 6.03 kl 10 Teamsi vahendusel. Kohtumise 
kalendrikutse leiab manusest ning liituda on võimalik ka otse järgmiselt 
lingilt: 
<https://teams.microsoft.com/meet/38919583674426?p=VsFdZ50tLhST53F57F> 
https://teams.microsoft.com/meet/38919583674426?p=VsFdZ50tLhST53F57F

Kohtumise päevakavas on ülevaade SPIM rakendamisest; SPIM muutmise 
ettepaneku tutvustus (süsteemi laienemine, kõrvalehoidmise meetme, ajutine 
toetusfond); arutelu.

Lugupidamisega,

Eliise Merila
EL teemade valdkonnajuht | Välissuhete osakond

Head of EU affairs | Department of International Affairs
+372 626 2843 |  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]
Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti
 <http://www.kliimaministeerium.ee> www.kliimaministeerium.ee