Subject: FW: 12-7.6/1946 Teade
From: Pärnu MK Eestkoste - KOHTUD <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Thu, 11 Jun 2026 14:06:35 +0300

Tere

Täname Teid pöördumise eest, milles juhtisite tähelepanu AS-i
Hoolekandeteenused uuendatud kliendi varade haldamise korraga kaasnenud
probleemidele ja pangakaartide tagastamisele nende eestkostetavate puhul,
kellel puudub kohtumääruse järgselt iseseisev rahakasutuse õigus.

Eestkoste järelevalve osakond jagab täielikult Teie muret. Kirjeldatud
praktika, kus pangakaardid tagastatakse eestkostjatele ja soovitakse
eestkostja füüsilist kohaletulekut igapäevaste väiksemate ostude
täitmiseks, kujutab endast tõsist ohtu teenuse kvaliteedile, halvab
kohalike omavalitsuste eestkostetööd ning riivab sügavalt klientide õigust
väärikale ja kaasavale elule.

Teavitame, et 10.06.2026 toimus AS-i Hoolekandeteenused koosolek, kus
osales ka eestkoste järelevalve osakond. Kohtumisel edastati
teenuseosutajale järelevalve osakonna ametlik ja selge seisukoht, mis
põhineb kehtival õigusruumil ning 2023. aastal saavutatud kokkulepetel.
Toon välja koosolekul räägitud põhiargumendid. Toetatud tehing ei vaja uut
kohtumäärust. Järelevalve osakonna seisukoht on, et AS-i
Hoolekandeteenused tõlgendus, justkui ei tohiks ilma kohtuniku eraldi
kirjaliku juhiseta eestkostetava pangakaarti teenuse raames kasutada, on
juriidiliselt väär. Tegemist on organisatsioonisisese otsuse, mitte
seadusest tuleneva nõudega. Tsiviilseadustiku üldosa seaduse § 11 kohaselt
on piiratud teovõimega isiku tehtud tehing kehtiv, kui isik täitis tehingu
vahenditega, mille andis talle selleks otstarbeks või vabaks kasutamiseks
tema seaduslik esindaja (eestkostja) või viimase nõusolekul kolmas isik.
Kui eestkostja (KOV) on andnud rahalise limiidiga nõusoleku tehingute
tegemiseks ja seda protsessi ise (esitatud tšekkide/ülevaate kaudu)
kontrollib, on tehing õiguspärane. Eristada tuleb iseseisvat ostu (mida
kohus määrusega eestkostetavale kasutada annab) ja toetatud ostu, kus
eestkostetav sooritab tehingu koos tegevusjuhendajaga turvalises ja
kontrollitud keskkonnas. Seadus toetab tehingu heakskiitu eestkostja poolt
ning uute kohtumääruste taotlemine ei ole vajalik ega mõistlik. Selleks,
et tagada teenuseosutaja finantsiline turvalisus ja KOV-i ülevaade vara
kasutamisest, tegi järelevalve osakond ettepaneku jätkata juba varem kokku
lepitud praktikaga (jätkates 2023. aasta kokkuleppeid), kus kasutatakse
spetsiaalsete limiitidega pangakaarte (nt Coop, LHV jne), mis on mõeldud
just toetatud ostude tegemiseks. Samuti selgitasime tegevusjuhendaja
kohustust aidata kliendil tehing teostada, võtta poest tšekk ning see
säilitada. Tšekid edastada eestkostjale (KOV-ile) perioodilise aruandluse
käigus. Pangaväljavõtte ja tšekkide kõrvutamine tagab täieliku
läbipaistvuse, korrektse kohtuaruandluse ning maandab AS-i
Hoolekandeteenused juriidilised riskid. Järelevalve osakond on arvamusel,
et teenuseosutaja ja tegevusjuhendaja töö otsene eesmärk on toetada ja
arendada inimest tema võimete piiril, mitte teda ühiskonnast ja
igapäevaelust isoleerida. Raha väärtuse mõistmine ja igapäevaste valikute
tegemine (nt puuviljad, teatripilet, hügieenitarbed) on osa
rehabilitatsioonist ja arendustegevusest. Ükski seadus ei sätesta, et
eestkostja peab füüsiliselt ise kaardiga poes maksma – eestkostja
vastutab, kuid praktilist ja tehnilist abi osutab asutus, kus inimene
viibib. Andsime soovituse viibimiskohal ja eestkostjal teha omavahel väga
head koostööd ja kokkulepped fikseerida teenuse lepingus. Meie kõigi ühine
eesmärk on ju seista eestkostetava õiguste ning tema arengu eest, mis
tähendab, et peame leidma lahendusi, mis inimest toetavad, mitte ei piira.

Lisaks pangakaartide teemale sai puudutatud ka üldist koostööd
teenuseosutaja ja eestkostjate vahel. Järelevalve osakond julgustas
teenuseosutajat kohtu poole pöörduma kui tekib põhjendatud kahtlus, et
eestkostja ei toimi kliendi huvides (nt ei maksa teenuse arveid, ei taga
vajalikke ravimeid, ei suhtle asutusega), edastades teate järelevalve
osakonnale aadressil [email-masked] <mailto:[email-masked]> .
Selgitasime, et arvete maksmata jätmisega ei tohi viivitada, sest
võlgnevuse suurenemine kahjustab klienti, samas eestkostja vabastamise
menetlus võtab aega. Kirjeldatud probleemid esinevad praktikas pigem
füüsilistest isikutest eestkostjatel. Samuti rääkisime kahjukäsitlusest ja
remondikuludest. Kohtule on laekunud teateid seoses eestkostetavate vara
ebakorrektse kasutamisega asutusesisese kahju või remondi hüvitamiseks.
Rõhutasime koosolekul, et kui riskikäitumisega klient tekitab kahju, peab
juhtum olema põhjalikult kaardistatud ja viibimiskohal sõlmitud
kindlustus, mida juhtumite puhul kasutada. Eestkostetava rahadest ei tohi
kinni pidada summasid amortiseerunud pindade või seadmete uuendamiseks (nt
vana papist ukse asendamisel uue tuletõkkeuksega saab klient hüvitada vaid
proportsionaalse, reaalselt tekitatud kahju osa, mitte kogu uue
investeeringu maksumust).

Kohtute ja kohalike omavalitsuste ülekoormamine füüsiliste ostude tegemise
nõudega või uute kohtumääruste taotlemisega ei ole põhjendatud ega
vajalik. Järelevalve osakond on palunud AS-i Hoolekandeteenused naasta
toimiva, toetatud ostude süsteemi juurde koos tšekkide esitamise
kohustusega.

Jätkame olukorra jälgimist ning oleme avatud edasisteks aruteludeks, et
tagada eestkostetavate õiguste igakülgne kaitse.

Lugupidamisega

Anu Talu
Osakonnajuhataja
Pärnu Maakohus | Eestkoste järelevalve osakond
59136755 | www.eestkostja.kohus.ee <https://eestkostja.kohus.ee/>

 <https://eestkostja.kohus.ee>

Kui olete saanud kirja ekslikult, palume anda sellest esimesel võimalusel
teada kirja saatjale ja kustutada kiri koos kõigi lisatud failidega.

From: [email-masked] <[email-masked]>
Sent: Wednesday, June 10, 2026 9:48 AM
To: Pärnu MK Eestkoste - KOHTUD <[email-masked]>
Subject: 12-7.6/1946 Teade

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Edastame dokumendi „Teade erihoolekandeteenusel viibivate eestkostetavate
pangakaartide tagastamise kohta”.

Dokumendi saadavad:
Märjamaa Vallavalitsuse eestkostespetsialist Katrin Aasamaa
Paide Linnavalitsuse sotsiaaltöö spetsialist Kairi Saarm
Põltsamaa Vallavalitsuse eestkostespetsialist Kristel Õim
Saaremaa Vallavalitsuse eestkostespetsialistid Ervin Raudsik ja Koidu
Allvee
Tallinna Sotsiaal- ja Tervishoiuameti eestkoste sektori juht Kairit
Kaaleste ja projektijuht Kelli Teede
Viljandi Vallavalitsuse eestkostespetsialistid Aive Aalup, Kerli Toom ja
Liis Siilbek

Lugupidamisega

Katrin Aasamaa
Märjamaa Vallavalitsus
eestkostespetsialist
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
5884 0165

<http://email.mg.marjamaa.ee/o/eJxEzrFOBCEQgOGngU4yDDBAQXFRi2t9gzkYbs-VrFn
Q5zfGwv7Pn-8yPrfj5Df54CXtumRcXwploBB1Kz3H1LUUG5OF6C2g3grnBjlVxxVuiKGl0F2Nt
VXqgZ1P-lEQkIAsAPmEaGJFCiLp1oNQA1Qext0MPt95MBsRPWROvsvToxXlntFw40oeSagLCUv
2vikP_Kc1FlC5V30Wkbn2Yy5RHvZj-5q_s1Uu_53-LvgTAAD___2URB4>