Subject: Päring TOKVS kohta
From: "Irina Borozdina" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Cc: "Mari Kalbin - SOM" <[email-masked]>
Date: Tue, 1 Jul 2025 17:27:54 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Eesti Töötukassa palub Sotsiaalministeeriumi seisukohta alljärgneva osas:

Tervishoiuteenuse osutaja kohustusliku vastutuskindlustuse seadus (TOKVS) 
reguleerib muuhulgas tervishoiuteenuse osutamise käigus patsiendile või 
muule õigustatud isikule tekkinud kahju hüvitamist (edaspidi 
vastutuskindlustus). TOKVS § 12 sätestab kahju hüvitamise õiguslikud alused 
ja korra: § 12 lg 3 p 3 kohaselt hüvitatakse TOKS ja 
vastutuskindlustuslepingu alusel õigustatud isikule üksnes 
kindlustusjuhtumist tingitud järgmine kahju, s.o. osalisest või puuduvast 
töövõimest tekkinud kahju.

TOKVS § 14 sätestab töövõimetushüvitise maksmise põhimõtted: § 14 lg 1 
kohaselt hüvitab kindlustusandja TOKVS-s sätestatud ulatuses ja korras 
patsiendile kindlustusjuhtumi tagajärjel tekkinud osalise või puuduva 
töövõime tõttu saamata jääva sotsiaalmaksuga maksustatava tulu, arvestades 
patsiendi töövõime vähenemise ulatust (edaspidi töövõimetushüvitis). Sama 
paragrahvi lg 5 p 1 kohaselt on osalise või puuduva töövõime korral õigus 
töövõimetushüvitisele töövõimetoetuse seaduse §-s 2 nimetatud isikul, kui 
tal on tuvastatud osaline või puuduv töövõime töövõimetoetuse seaduses 
sätestatud korras. Sama paragrahvi lg 6 kohaselt on töövõimetoetuse seaduse 
alusel tuvastatud osalise töövõimega patsiendil õigus töövõimetushüvitisele, 
kui ta vastab vähemalt ühele töövõimetoetuse seaduse § 12 lõikes 1 
sätestatud tingimustest.  Kui patsiendil ei ole õigust töövõime hindamisele 
töövõimetoetuse seaduse alusel, hindab töövõimetushüvitise maksmise 
kohustuse olemasolu ja selle ulatuse väljaselgitamise käigus töövõime 
ulatust kindlustusandja, kes kaasab töövõime vähenemise ulatuse 
tuvastamiseks vajaduse korral arstiõppe läbinud isiku (lg 7).

TOKVS § 15 sätestab püsiva töövõime vähenemise ulatuse määramise: § 15 lg 2 
p 1 ja lg 3 p1 kohaselt tuvastab kindlustusandja patsiendi üldise töövõime 
vähenemise 100 protsenti, kui patsiendil on Eesti Töötukassas töövõime 
hindamise tulemusena tuvastatud puuduv või osaline töövõime.

Lisaks ei maksta patsiendile selle ajavahemiku eest ka töövõimetushüvitist, 
kui töövõimetoetuse maksmine on töövõimetoetuse seaduse § 18 alusel peatatud 
(TOKVS § 17 lg 5).

Osalise töövõimega isikule töövõimetushüvitise maksmine lõpetatakse enne 
tuvastatud osalise töövõime perioodi lõppemist, kui Eesti Töötukassa lõpetab 
talle töövõimetoetuse seaduse § 19 lõike 1 alusel töövõimetoetuse maksmise 
(TOKVS § 18 lg 6).

Eelnevast tuleneb, et kindlustusandjal on kahju hüvitamiseks vaja andmeid 
Eesti Töötukassalt. Samas ei ole TOKVS-s sätestatud, et kindlustusandjal 
õigus saada töötukassa andmekogust andmeid ning milliseid andmeid. Näiteks 
on sarnane säte liikluskindlustuse seaduse § 75 lg-s 7.1, mille alusel 
väljastab töötukassa andmed x-tee teenuse kaudu kindlustusandjale.

TOKVS § 21 lg 3 kohaselt on kindlustusandjal on õigus saada 
tervishoiuteenuse osutajalt ja teistelt isikutelt talle käesolevast 
seadusest tuleneva kahju hüvitamise kohustuse olemasolu ja ulatuse 
väljaselgitamiseks vajalikke selgitusi ja dokumente, sealhulgas 
terviseandmeid. Tervishoiuteenuse osutaja ja teised isikud on kohustatud 
esitama kindlustusandjale asjakohased andmed viivitamata, kuid hiljemalt 30. 
kalendripäeval pärast taotluse saamist. Sättes pole toodud, mis dokumente ja 
terviseandmeid peab teine isik väljastama.

*	Palume selgitust, kas Eesti Töötukassa on TOKVS § 21 lg 3 nimetatud teine 
isik?
*	Kui on, siis palume selgitust, milliseid andmeid peab Eesti Töötukassa 
TOKVS § 21 lg 3 alusel väljastama kindlustusandjale, arvestades, et tegemist 
on eriliigiliste andmetega?
*	Kuna TOKVS § 21 lg 3 on sätestatud, et väljastama peab dokumendid, kas see 
tähendab, et kindlustusandjale tuleb väljastada digitembeldatud otsus, 
millega tuvastati osaline töövõime? Mis kujul tuleb väljastada 
terviseandmed?
*	Ühtlasi, kas oleks võimalik õigusselguse huvides lisada TOKVS-i 
töötukassalt andmete saamiseks analoogne säte nagu on liikluskindlustuse 
seaduse § 75 lg 7.1? Võttes arvesse, et IKÜM kohaselt peab eriliigiliste 
andmete töötlemiseks isiku nõusolekuta olema õiguslik alus.

Hetkel palub kindlustusandja AB „Lietuvos draudimas“ Eesti filiaal (PZU 
Kindlustus) ligipääsu töötukassa töövõime hindamise ja töövõimetoetuse 
andmetele, seega palume ministeeriumi vastust esimesel võimalusel.

Ette tänades ja lugupidamisega

Irina Borozdina
juriidiline osakond
osakonnajuhataja asetäitja

Toetame töö ja töötaja leidmisel!

614 8644

 <https://tootukassa.ee> tootukassa.ee

 <https://facebook.com/eestitootukassa> facebook.com/eestitootukassa

 <https://youtube.com/tootukassa> youtube.com/tootukassa

 <https://tootukassa.ee/>