Subject: miljardid vs toetused
From: "Kolga Manor" <[email-masked]>
To: "RAM Info",Jürgen Ligi, "Silver Pukk", "Moonika Oras", "Merike Saks"
Date: Thu, 14 Nov 2024 15:03:36 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Eestis on ca 5 miljardit EL kasutamata raha, aga seda ei suudeta miskipärast 
mitte kuidagi käiku lasta. Eelmisest aastast tuli ka 2024.a. üle  mitu 
miljardit. Miks?
Riigi valitsus, ministeeriumid ja meedia võiks ometi lõpetada igapäevase 
hädaldamise, et raha ei ole. Ja muudkui tõstetakse makse, et inimesed ning 
ettevõtted rahast paljaks koorida.  Palun mõelge ometi!

Mul ja paljudel teistel arhitektuurimälestiste omanikel on aastakümneid suur 
probleem, et ei saa kuidagi ega kuskilt suuri toetusi hoonete 
restaureerimiseks, mis pidevalt lihtsalt lagunevad. Riigi omandis olevatele 
objektidele jagatakse järjepanu toetusi. Ja siis veel suurtele ettevõtetele, 
millest osad  on ka välisosalusega, RTK ja EAS kaudu peaaegu igal aastal 
igaühele miljoneid. Selle aasta veebruaris tuli välja RTK ja 
rahandusministeeriumi meede ajaloolistele hoonetele, aga taotleda said vaid 
KOV-id ja riik. RTK-st öelgi kevadel, et 2024. sügisel tuleb uus meede, mis 
on mõeldud eraomanikele. Oktoobris küsisin samalt RTK ametnikult uuesti ja 
tema ei olnud justkui üldse kuulnud mingist uuest meetmest. Lausvaletamine.
Kaua võib inimesi lollitada, sh ministeeriumite tasemel? 
Kultuuriministeerium teilt suuremat  raha ei küsi ja ilmselt ei hakka kunagi 
küsimagi. Aastane vajadus oleks arhitektuuripärandile min 100 miljonit ja 
nii kümneid aastaid järjest. Kultuuriministeeriumis ja Muinsuskaitseametis 
(MKA) värisevad kõik oma töökohtade pärast ja seega mitte midagi ei 
liigutata suuremate summade saamiseks MKA-le. MKA töötajad saava probleemist 
väga hästi aru, aga ei tee absoluutselt mitte midagi olukorra parandamiseks 
ministeeriumi tasemel. MKA toetustest ei piisa isegi lagunemise 
takistamiseks, kuna neil tõesti raha ei ole ja ministeerium seda teilt ka ei 
küsi.  Kultuuriministeeriumi ametnikult tuli "hea vastus", et taotlegu me 
toetust kortermajade renoveerimise meetmest, st soojustamine, torustikud 
jne. Ma vastasin, et mõis ei ole kortermaja ja mingit väljast soojustamist 
ei tohi ajaloolistel ehitistel üldse tehagi. Vaat, selline on ametnike 
"kompetents". Absurditeater!
Enamus ministeeriumitest , sh kultuuriministeerium ei vasta mitte midagi või 
annab vastuse nn reaametnik, kes ei jaga üldse probleemi olemust ja annavad 
"nõu", millega pole mitte midagi peale hakata.
Samuti ei vasta aastate viisi mitte midagi peaministri büroo. Neil ametnikel 
pole lihtsalt mingit viisakust ega teistest lugupidamist!

https://www.fin.ee/eesti-ja-euroopa-liidu-toetused    Palun, kus kohas on 
siin lingis kirjas arhitektuurimälestised???

Kui toetusraha on Vabariigi Valitsuse hallata, siis ei saa seda mitte 
kuidagi kätte. Enne ollakse nõus EL-le tagasi maksma, kui Eesti elu 
arendama. MIKS Valitsuse ja rahandusministeeriumi tasemel ei koostata 
meetmeid, et ometi kord suunata kasutult seisvad miljardid õigesse kohta - 
arhitektuurimälestised, teadus, haridus, kultuur üldisemalt, lastetoetused 
jne?
Ministeeriumite ametnikel pole aimugi, kuhu on vaja raha suunata ning 
milliseid meetmeid koostada.
Eestis ju keeratakse EL seadustikule veel kõvasti nö vinti peale, et keegi 
eraomanikest, SA või MTÜ omanikest jumala eest ei kvalifitseeruks meetmete 
tingimustele. Osadel meetmetel on omaosalus 70-80%, aga kust võtavad 
arhitektuurimälestiste entusiastid need kümned miljonid. Tagataskus meil 
kellelgi seda pole.

Kultuuriministeeriumi saadetud väljavõte manuses, mille palun tungivalt ja 
põhjalikult läbi lugeda. Rahandusministeeriumil tuleb probleemidest ja nende 
lahendamisest teha oma järeldused ning hakata eraomanikele uusi suurtes 
summades meetmeid välja töötama kas RTK, EAS või Kredexiga koos, kus 
omaosalus ei ületa 10% piiri.

Palun põhjalikku ja asjalikku vastust hiljemalt 14.dets.2024.

Lugupidamisega,

Anu Koppel
5010966
dipl. arhitektuuri restauraator
Kolga Mõis SA
Kolga mõisa omanik
(asukoht Lahemaa rahvuspargis, olnud 300 aastat krahvide Stenbockide 
omandis)