Subject: Äriühingute stardikontode avamisest krediidiasutustes
From: <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Thu, 11 Jun 2026 12:47:00 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Pöördun Teie poole järgmise küsimusega, mis puudutab krediidiasutustes 
äriühingute stardikontode avamist.

Nimelt saime hiljuti LHV Pangast teate, millest nähtuvalt ei ole juba alates 
01.10.2025 LHV Pangas enam võimalik avada uusi äriühingute stardikontosid. 
Kui äriühing ei ole äriregistrisse kantud, siis ei ole pangal võimalik 
kliente teenindada. Tulenevalt eeltoodust paluti notaribüroodest kliente LHV 
Panga poole seoses stardikontode avamisega mitte suunata.

Seoses eeltooduga tõusetus küsimus, kas selline üldine pangateenuse 
välistamine on õiguspärane. Panga teatest nähtuvalt ei lähtuta teenuse 
osutamisest keeldumisel mitte konkreetsetest klientidest ja nendega seotud 
asjaoludest, vaid panga kui universaalteenuse osutaja teenus on suletud 
kõigile äriühingutele.

Viitame, et äriühingu asutamisel peab rahalise sissemaksega peab juhatuse 
liige kandeavalduses kinnitama, et osakapital on sisse makstud. Tulenevalt 
äriseadustiku § 141 avavad osaühingu asutajad asutamisel oleva osaühingu 
nimele pangaarve, kuhu nad tasuvad oma rahalised sissemaksed. Vastavalt 
äriseadustiku § 144 lõike 1 punktile 3 esitab osaühingu äriregistrisse 
kandmiseks juhatus äriregistrile avalduse, millele lisatakse krediidiasutuse 
või makseasutuse teatis osakapitali sissemaksmise kohta, kui sissemakse on 
üle 50 000 euro. Äriseadustiku § 114 lõike 21 kohaselt kui osa eest 
tasutakse rahalise sissemaksega, mis ei ole üle 50 000 euro, kinnitavad 
juhatuse liikmed avalduses, et sissemaksed on osaühingule tasutud.

Arvestades eeltoodut tekib küsimus, kuidas on võimalik osaühingu asutajal 
esitada äriregistrile panga teatist osakapitali sissemaksmise kohta või 
kinnitada avalduses sissemaksete osaühingule tasumist, kui krediidiasutus ei 
võimalda asutamisel osalevale osaühingule stardikonto avamise teenust.

Praegu on stardikontode avamisest keeldumisest Notarite Kojale teatanud üks 
krediidiasutus – LHV Pank. Samas tekib küsimus, mis saab siis, kui sellest 
keelduvad ka teised Eestis tegutsevad krediidiasutused.

Seoses eelkirjeldatuga palun tagasisidet, kas olete teadlik LHV Panga poolt 
äriühingute stardikontode avamisest keeldumisest. Samuti palun Teie 
hinnangut, kas selline keeldumine on õiguspärane ja kooskõlas äriseadustiku 
regulatsiooniga ning kas kavas on sellekohased seadusemuudatused. Lisaks 
palun infot, milliseid soovitusi võiks notarid ja Notarite Koda anda 
tekkinud olukorras äriühingute asutajatele.

Lugupidamisega

Kaitti Persidski

Jurist

Notarite Koda

617 7903