Subject: FW: Jüri liiklussõlme projektist
From: "Tiit Vunk" <[email-masked]>
To: "MNT Teed" <[email-masked]>
Date: Thu, 14 May 2026 12:44:55 +0300

From: Raul Vibo | Liiklus.Ohutus.Audit <[email-masked]>
Sent: Thursday, May 14, 2026 12:32 PM
To: Kaie Kruusmaa <[email-masked]>
Cc: Tiit Vunk <[email-masked]>
Subject: Re: Jüri liiklussõlme projektist

Tere

Saadan lubatud ettepanekud Jüri sõlme projekteerimiseks. Vabandan, et ei 
saanud tähtaegselt esitada.

L.ohutustunni salvestuses sai mõningasi olulisi põhimõtteid põgusalt 
käsitletud, eekõige vabavooliste rampide planeerimise printsiipe, seoseis 
liiklejate ootustega ning kiirusfunktsiooni progresseeruvust.

https://youtu.be/Kg08bOu0Qrk?si=QDKCy_2gwsU7O452

Lisaks eelnevale on tuleks lähtuda teedevõrgu kestliku ohutuse 
printsiipidest, millest planeerimise mõttes on kaks olulisemat 
funktsionaalne hierarhia ja homogeensus. Rahvusvaheliste ja neljarajaliste 
põhimaanteede lõikumist tuleks käsitleda süsteemisõlmena, kus on võimalik 
siirduda ühelt teelt teisele, kuid selles sõlmes tuleks välistada täielikult 
maakasutusega seonduv jaotusfunktsioon. Seda printsiipi järgides on võimalik 
lahendada keeruline sõlm lihtsamate osadena ning kohaliku liikluse 
eraldamisel paraneb süsteemi sõlme toimekindlus.

Teine printsiip ütleb, et keskkond peaks olema võimalikult ühetaoline ja 
ettearvatav. Muuhulgas tähendab see seda, et liiklussõlmede ja ristmike 
lahendamisel tuleks rakendada võimalikult tüüpseid konfiguratsioone, mis on 
liiklejatele tuttavad ning lihtsasti navigeeritavad.

Nõustun Transpordiameti lähtekohaga, et nii Tartu maanteel, kui Tallinna 
ringteel on otstarbekas tagada otseliikluse katkematu voog. Seetõttu võib 
ristikheinakujulist sõlme pidada asjakohaseks, aga ainult eelnevaid 
printsiipe arvestades.

Pakun siin välja ühe võimaliku skeemi (palun seda mitte käsitleda kui 
ainuvõimalikku), mis nende printsiipidega arvestab. Siin on oluline tagada 
kõigis suundades eraldatud ja ühtlaselt madalama kiirusega põimumisalad.

Lisaks on kohalik liiklus selgelt eraldatud jaotusteedele (kollased) ning 
tagatakse ühendused ka perspektiivsetele ärimaadele, sealjuures 
otseühendused teisel pool maanteed pikneva maakasutusega. See tagab selle, 
et maanteele ei teki uusi konfliktseid ohte näiteks jalakäijatega.

Olen varasemalt pakkunud välja ideelahendusena ka topeltpasuna, arvan, et 
see oleks jätkuvalt teostatav.

https://wipsise.blogspot.com/2023/10/lahendus-juri-muna-probleemile.html

Idee vajaks edasiarendamist selliselt, et Ringtee suunaline liiklus pääseks 
sõlmest otse läbi. See on teoreetiliselt võimalik, kuid eeldab kolmandat 
tasandi, ehk tunnelit sõlme alla.

Kokkuvõtvalt leian, et projekteerimistingimuste juurde lisatud skeem ei ole 
jätkusuutlik, sest ei vasta kestliku teedevõrgu printsiipidele. K-Projekti 
poolt pakutud skeemid kõik on problemaatilised. Transpordiametil tuleks 
jätkata tööd alternatiivsete skeemidega, teha seda avatult ja avalikult. 
Suuremahulise sõlme ehitamine tuleb põhjalikult läbimõelda, sest tegemist on 
igal juhul suure investeeringuga ning ka ehitusaegselt suure mõjuga. Oleks 
kahetsusväärne, kui selle elueaks oleks 10..20 aastat ja avastame taaskord, 
et lubatud sõidumugavust ja ohutust ikkagi ei ole. Tegemist ei ole 
autoriõiguse küsimusega, vaid riiklikult tähtsa infrastruktuuriga, mis 
mõjutab paljude inimeste igapäevaseid liikumisi aga ka laiemalt 
rahvusvahelist mobiilsust, mille osas on avalik debatt igati asjakohane.

Lähiperspektiivis on võimalik olukorda olemasolevas sõlmes leevendada 
ringile pealesõitude geomeetria muutmisega ning foorreguleerimisega. Lisaks 
on vaja Tallinna ringteele ITS lahendusi ja olukorrale reageerivaid 
kiiruspiiranguid. Kui tekivad ootejärjekorrad, siis on vaja kiirust 
dünaamiliselt piirata palju varem, et vältida tagantotsasõite.

Loodan, et eelnevast on abi.

Liiklus.Ohutus.Audit

Raul Vibo
liiklusohutuse audiitor
volitatud teedeinsener 8
[email-masked] <mailto:[email-masked]>
+372 5168496
Liiklus.Ohutus.Audit <https://liiklusohutusaudit.ee>
Teeme teed ohutuks. Võtame vastutuse.

07.05.2026 10:34 Kaie Kruusmaa kirjutas:

Tere

Kuna Tiit on tööst eemal, siis saadan eskiiside avalikustamise selgituse 
omalt poolt.

Palume mõista, et Transpordiamet on teinud otsuse, millise Jüri sõlme 
põhimõttelise lahendusega soovime edasi minna. Me ei soovi 
projekteerimistingimuste menetluse ajal viia fookust teistele eskiisidele, 
mida eskiislahenduse väljatöötamise ajal kaaluti. Sellisel juhul on oht, et 
projekteerimistingimuste ettepanekud ei käiks enam konkreetse lahenduse 
kohta, millele arvamusi ootame.

Eskiiside autoriõigused kuuluvad Transpordiametile. Teose autoriõiguste 
omajal on õigus otsustada teose avalikustamise üle. Oleme otsustanud teisi 
eskiise käesolevas etapis mitte avalikustada, kuna muude variantide arutelu 
oleks avalikkusele eksitav ja täiendavat müra tekitav. Eskiisid oleme Teile 
edastanud isiklikuks kasutamiseks ja tutvumiseks.

Jääme ootama Teie häid mõtteid ja ettepanekuid projekteerimistingimuste 
menetluses.

Lugupidamisega

Kaie Kruusmaa

Juhataja

Projekteerimise üksus

58 805 076

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Transpordiamet

From: Raul Vibo | Commuun OÜ < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: Monday, May 4, 2026 3:57 PM
To: Tiit Vunk < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Subject: RE: Jüri liiklussõlme projektist

Tere Tiit,

tänan viite eest. Kahju, et ei õnnestu lohutustunnis osaleda. Meil on Eestis 
vaja koolitust eritasandiliste sõlmede kavandamise ohutusprintsiipide 
teemal. Kahjuks ei leia esitatud variantidest ühtegi jätkusuutlikku 
lahendust. Abi võib saada ka tehisintellektist, kui kohalikud konsultandid 
ei ole ülesande kõrgusel.

Teine asi, et ma ei mõista, miks seda infot ei või avalikustada. Tegemist on 
avaliku teabega AVT mõistes, mis kätkeb avalikku huvi ega sisalda 
salastatavat teavet. Tegemist on väga olulise infoga, millest sõltub 
kavandatava avaliku ruumi kestlikkus. On ju olemasolev sõlme lahendus ka 
suhteliselt hiljutise rekonstruktsiooni tagajärg, mille eesmärk oli 
"parandada ohutust ja sujuvust". Ometi on selge, et seda ei saavutatud.

Püüan pärast L.ohutustundi sõnastada ettepanekud PT osas.

Jõudu,

Raul Vibo
konsultant
liiklusohutuse audiitor
volitatud teedeinsener 8

+3725168496
[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Informatsioon on tähtsaim ehitusmaterjal!

Portaal Liiklus.Ohutus.Audit
 <https://liiklusohutusaudit.ee> https://liiklusohutusaudit.ee
Teeme teed ohutuks. Võtame vastutuse.

Kuupäeval Monday, 04. May 2026 kell 15:12, kirjutas Tiit Vunk 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >:

Tere

Edastan varasemalt koostatud eskiisprojekti: 
<https://pilv.transpordiamet.ee/s/7XgZu4savm79vCp> 
https://pilv.transpordiamet.ee/s/7XgZu4savm79vCp

Projekteerimistingimuste menetluse aluseks on ristikhein tüüpi liiklussõlm, 
kuna tegemist on lahendusega, mis on liiklejatele arusaadav ning täidab 
seatud eesmärki (parandada liiklusohutust ja suurendada liiklussõlme 
läbimise sujuvust) kõige paremini.

Kui on soov esitada arvamus projekteerimistingimuste menetluses, palume 
esitada arvamus või seisukoht projekteerimistingimuste eelnõu kohta.

Palume arvestada, et eskiislahendused on koostatud eesmärgiga hinnata 
erinevate lahenduste maavajadust, põhimõttelist liikluskorraldust ning 
eeldatavat ehitusmaksumust. Oleme teadlikud, et kõiki nüansse ei ole 
eskiisides detailselt läbi projekteeritud ning tegemist ei ole valmis 
projektlahendustega.

Edastatud materjale ei ole lubatud ilma Transpordiameti nõusolekuta 
avalikustada.

L.ohutustunni ma plaanin järgi kuulata, kuna ei viibi selle toimumise ajal 
Eestis.

Parimat

Tiit Vunk

Transpordiamet

Projekteerimise osakonna projektijuht

59185199

From: Raul Vibo | Commuun OÜ < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: Wednesday, April 29, 2026 4:56 AM
To:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
Subject: Jüri liiklussõlme projektist

Tere

Seoses Jüri sõlme projekteerimistingmuste menetlusega soovin informatsiooni, 
milliseid lahendusi on kaalutud ja milliste põhjendustega on otsustatud 
ristikheina laadse sõlme kasuks?

Palun jagada K-Projekti poolt koostatud eskiise koos võrdlusmaterjalidega 
(riigihankes 
<https://riigihanked.riik.ee/rhr-web/#/procurement/8528444/contracts> 
https://riigihanked.riik.ee/rhr-web/#/procurement/8528444/contracts).

Järgmises L.ohutustunnis 07.05.2026 kell 17:30 käsitleme eritasandiliste 
sõlmede projekteerimise aspekte, eelkõige rampide projekteerimist. Eelmisel 
aastal puudutasime Kanama sõlme lahendust ning näha on analoogseid probleeme 
ka Jüri sõlme puhul. Kutsun projektiga seotud Transpordiameti isikuid 
arutelus osalema. Liitumiseks Teams link

L.ohutustund #16 | Meeting-Join | Microsoft Teams 
<https://teams.microsoft.com/meet/319435238233099?p=R1kvUZXloWIF5gAlET>

Infot L.ohutustundide kohta ja salvestused: 
https://liiklusohutusaudit.ee/lohutustund/

Parimat,

Raul Vibo
konsultant
liiklusohutuse audiitor
volitatud teedeinsener 8

+3725168496
[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Informatsioon on tähtsaim ehitusmaterjal!

Portaal Liiklus.Ohutus.Audit
 <https://liiklusohutusaudit.ee> https://liiklusohutusaudit.ee
Teeme teed ohutuks. Võtame vastutuse.