Subject: MK-Estonia ajaleht
From: "Vita Zhukova" <[email-masked]>
To: "press - AKI" <[email-masked]>
Date: Tue, 11 Aug 2026 17:37:03 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!
Kirjutan artiklit võõraste jäätmete probleemist korteriühistutes ning
ühest võimalikust lahendusest – videovalvest konteinerialadel.
Kui korteriühistu avastab regulaarselt, et kõrvalised inimesed panevad
tema konteineritesse jäätmeid või jätavad näiteks mööblit, ehitusjäätmeid
ja jäätmekotte konteinerite kõrvale, võib tekkida soov paigaldada
valvekaamera, et rikkujad tuvastada. Samas asuvad konteinerialad sageli
parkla, kõnnitee või muu avalikult kasutatava ruumi kõrval ning kaamera
vaatevälja võivad jääda inimesed, sõidukid ja registreerimisnumbrid.
Andmekaitse Inspektsiooni seisukoht on artikli jaoks oluline, sest soovin
anda korteriühistutele praktilise ja õiguslikult korrektse selgituse,
millal võib videovalvet sellisel eesmärgil kasutada ning kus jookseb piir
õigustatud huvi ja inimeste privaatsuse vahel.
Palun vastata järgmistele küsimustele:

1.	Kui korteriühistu avastab regulaarselt võõraid jäätmeid ja soovib
paigaldada valvekaamera üksnes rikkujate tuvastamiseks, kas selline
eesmärk võib olla piisav õiguslik alus videovalve kasutamiseks?
2.	Kui suur ala võib sellise kaamera vaatevälja jääda? Kas kaamera
võib lisaks konteineritele salvestada nende juurde viivat teed, kõnniteed,
parklat ja sõidukite registreerimisnumbreid? Kus jookseb piir
korteriühistu õigustatud huvi ja ülemäärase avaliku ruumi jälgimise vahel?
3.	Kui salvestiselt on näha inimene, kes jätab jäätmed, mida võib
korteriühistu selle salvestisega teha? Kas seda võib edastada
munitsipaalpolitseile? Kas pilti võib näidata naaberkorteriühistule
eesmärgiga isik tuvastada või avaldada maja kinnises suhtlusgrupis?
4.	Kui kaua võib korteriühistu selliseid salvestisi säilitada, kellel
võib olla neile juurdepääs ning kuidas tuleb inimesi videovalvest
teavitada?
5.	Kui kaamera aitab tõendada jäätmealast rikkumist, kuid hiljem
selgub, et kaamera ise oli paigaldatud või seda kasutati
andmekaitsenõudeid rikkudes, kas salvestist võib siiski kasutada rikkumise
tõendamiseks ning milline vastutus võib sellisel juhul tekkida
korteriühistul?

Oleksin tänulik ka muu olulise praktilise info eest, mida korteriühistud
peaksid enne konteineriala videovalve paigaldamist teadma.
Palun lisada vastusele kommenteerija täisnimi, ametikoht ning võimalusel
foto.
Palun saata vastused hiljemalt reedeks (14.08), äärmisel juhul
esmaspäevaks (17.08).
Mõistan väga hästi, et praegu on puhkuste periood ning paljud
spetsialistid võivad olla puhkusel. Kui kõigile küsimustele ei ole
võimalik põhjalikult vastata, olen väga tänulik ka lühema üldise
kommentaari eest.
Ette tänades Teie aja ja abi eest!

Lugupidamisega,
Vita Žukova
"MK-Estonia" ajaleht