Subject: FW: Turismitegevuskava 2026-2029 eelnõu - EHRL kommentaarid
From: "info - MKM" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Thu, 9 Oct 2025 10:30:19 +0300

From: Külli Kraner <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, October 9, 2025 8:23 AM
To: Kristina Jerjomina - MKM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Annika Ojasaar <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Asmik Tsaturjan 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; kadri.karu 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Raili Mengel 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; aire.toffer 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Evelin 
Tsirk <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Kadri 
Jalonen <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
annika.raadik <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Anu 
Lomp <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
Kristel Peikel <[email-masked] <mailto:[email-masked]> 
 >; Külli Eller <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Kanni Kallastu 
<[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; maie.urbas 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Karmen Paju 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: FW: Turismitegevuskava 2026-2029 eelnõu - EHRL kommentaarid

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Saadan EHRL kommentaarid tegevuskavale. Esmalt tunnustus tehtud suure töö 
eest, paljud nelja-aastased eesmärgid on ülihästi sõnastatud ja üldine 
formaat on väga head.

Siiski mõned kommentaarid meie liidu poolt:

*	Kas tegevuste kavandamisel on hinnatud nende panust lisandväärtuse kasvu 
eesmärki, määratletud peamised tooted/teenused ja sihtrühmad piirkonniti 
ning kasutatud (või kavandatud) mõju arvutusmudelit?
*	Veidi ebaselgeks jääb, mis on fookuses, sest erinevad variandid käivad 
dokumendist läbi:

*	lisandväärtusega (loodus, sündmused, toit, äriturism) turismitooted
*	Eesti kui turismisihtkoha ja sündmuste ning äriturismi nutikas ja 
andmepõhine turundus
*	turundame Eestit kui loodus-, kultuuri, äri- ja toidu reisisihtkohta 
ajakohaste sõnumitega
*	jätkame võimalusel ka teiste valdkondade turundamist, nt heaolu- ja 
atraktsiooniturism

*	Läbivalt on tegevuste vastutajad ebaselged, tihti mitu vastutajat või 
ilmselge riigi tegevuse osas vastutajaks on pandud ettevõtjad; pole selge, 
et kui vastutajad liidud, kas siis ka selleks eelarve ette nähtud, need 
peavad olema kooskõlas. Teeme ettepaneku, et ühe tegevuse puhul saab olla 1 
peavastutaja, teised on kaasvastutajad. Palume selgitada, kuidas kujuneb 
eelarve, kui vastutaja pole MKM, EIS või mõni teine riiklik asutus?
*	Tegevussamas 1 Punkt nr 1 - "Rajame rahvusvahelisele nõudlusele vastava 
multifunktsionaalse suurürituste hoone" osas on meil kommentaar, et 
tegevuskavasse tuleks kindlasti lisada multifunktsionaalse 
konverentsikeskuse rajamine Tallinnasse. Me ei saavuta Turismi pika vaate 
lõppeesmärki, kui järgmeva 4. a jooksul selles osas midagi ette ei võeta. 
Eesti vajab konverentside, korporatiivsündmuste ja muude äriürituste arvu ja 
välisdelegaatide arvu kasvatamiseks spetsiaalselt nende ürituste vajadustest 
lähtuvalt disainitud multifunktsionaalset konverentside, suurürituste ja 
messide keskust. Kultuuri- ja spordisündmuste hallid ei sobi enamasti 
rahvusvahelisel tasandil konverentside korraldamiseks kuna tulenevalt oma 
põhifunktsioonist (spordiüritused) ei ole pakkuda sobivat ruumiprogrammi, 
ruumide sisustust, varustust ning konverentsideks vajalike lahenduste 
rajamine on korraldajatele kallis.  Eesti konkureerib sihtkohtadega, kus 
sellised keskused on olemas nii pealinnades kui mujal. Meil ei ole võimalik 
olla rahvusvaheliselt konkurentsivõimeline konverentside ja ärisündmuste 
sihtkoht ning turismitegevuskava eesmärke täita ilma sellise keskuseta. 
Vastutaja on kas MKM või Tallinna LV või EIS.  Multifunktsionaalne kultuuri- 
ja spordisündmuste halli, mis võimaldaks korraldada eri tüüpi rahvusvahelisi 
spordisündmusi ja kultuuriüritusi ning suurendaks väliskülastajate ööbimiste 
arvu, peame samuti oluliseks, aga see ei asenda konverentsikeskust.
*	EHRLile on väga oluline teema kohaliku toidu jõudmine restoranidesse ja 
seetõttu teeme ettepaneku sõnastada konkreetselt eraldi tegevusena: 
Tugevdada kohaliku toidu tarneahelat kui Eesti toidujulgeoleku ja turismi 
konkurentsivõime alust, vastutaja REM, kaas vastutajad ettevõtjad, EHRL, 
Külalislahkuse Klaster, Näiteks võiks olla eesmärk: Valminud on platvormi ja 
logistikamudel, mis ühendab tootjad, restoranid ja tarnijad ning võimaldab 
kuluefektiivset, läbipaistvat ja kvaliteetset kohaliku toidu liikumist. Või 
kaaluda pilootprojekti läbiviimist mõne olulise eesti tooraine osas, näiteks 
kala.
*	Paljudes tegevustes on vastutajad ettevõtjad, nt 4,16, 17, 26, 37 jne  - 
millised ressursid selleks ette nähakse MKM-EIS poolt?
*	Tegevus 16 eesmärk, et 65% teenustest oleks reaalajas 
online-broneeritavad, on iseenesest õige ja toetab Eesti välisturuvõimekust, 
kuid pole arusaadav, mis see tegelikult on, Eesti booking.com? Kas see on 
vajalik?
*	Punkt 25 ütleb: Viime läbi sotsiaalmajanduslikku mõjuanalüüsi parvlaevade 
tasumõju kohta muu hulgas ettevõtlusvabadusele ja turismile, et tagada 
tasude vastavus seadusele ning turuolukorrale ja selle tähtaeg on 2029? 
Saarte turismiettevõtluse konkurentsivõime tagamiseks on ääretult oluline, 
et mõjuanalüüs saab tehtud kiirest. Parvlaevaühendust ja selle 
hinnapoliitika on suursaarte turismiarengut kõige enam takistav tegur, eriti 
kahetsusväärne on, et pole olnud võimalik teha turundusalast koostööd
*	Tegevus nr 27 peaks olema EIS ka vastutaja (ligipääsetavus)
*	Tegevus nr 29 Mainitud peaks olema kuidas, milliste tööriistadega riik 
toetab turistide jõudmist väljapoole Tallinnat. Milline on sihitud turundus 
regionaalsetele võimalustele?
*	Tegevus nr 30: Arendame süsteemselt ettevõtlikkust, ettevõtlusteadlikkust, 
ärimudeleid, müügivõimekust ja külalislahkust, põhifookusega väljapool 
Tallinna - peavastutaja peaks olema ka EIS ja Maakondlikud arenduskeskused
*	Tegevuses 33 „Koostame lühiajaliste üüriteenuste uuringu tulemuste põhjal 
tegevuskava ja viime selle ellu“ puudu kaasvastutajatena turismiliidud, 
DMOd, Eesti Korteriühistute Liit, kas neid ei kaasata?
*	Tegevus nr 38: Jätkame turismihariduse hetkeolukorra ja arengusuundade 
seiramist ning turismihariduse arendamiseks turismihariduse ümarlaua 
korraldamist vähemalt kord aastas  - 1 kord aastas ei täida ümarlaua 
funktsiooni
*	Tegevus 49 „Jätkame turismisektori tööprotsesside digitaliseerimise ja 
automatiseerimise toetamist – toetame tarkvaradega liitumist, liidestamist 
ja juurutamist, teenuste online-broneeritavust, tõstame teadlikkust 
digitaliseerimisest nõustamise ja mentorteenuste abil“ abikõlblikud 
taotlejad võiksid olla ka erialaliidud
*	Tegevus nr 56 „Kohandame süsiniku- ja keskkonnajalajälje arvutamise 
mudelid turismisektorile ning soodustame nende kasutuselevõttu“ vastutajad 
peaks olema KLIM, mitte sektor

Tervitades

Külli

Saatja: Kristina Jerjomina - MKM < 
<mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Saatmisaeg: teisipäev, 30. september 2025 17:04
Adressaat: Turismi koostööpartnerid - MKM < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Koopia: Ede Teinbas - MKM < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>; 
Aleksandr Michelson - MKM < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>; Kati Kikas - MKM < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Teema: Turismitegevuskava 2026-2029 eelnõu

Head turismi koostööpartnerid!

Osad teist on ilmselt juba saanud eelnõude infosüsteemi kaudu 
turismitegevuskava 2026-2029 eelnõu, kuid jagan seda ka eraldi, et jõuaks 
veidi suurema ringini. Lisasin ministri kirja, tegevuskava eelnõu ja 
lühiülevaate.

Tegevuskavas on kirjas, mida tuleb ministeeriumidel, asutustel, ettevõtjatel 
ja erialaliitudel järgmise nelja aasta jooksul turismi valdkonnas ära teha 
selleks, et turismil läheks paremini, lisandväärtus kasvaks. Tegemist on 
eelnõuga ja ootame sellele tagasisidet:

*	Kas teiega seonduvad tegevused on realistlikud ja nõustute neid enda peale 
võtma? Ja mis ajaks saaksid need tehtud?
*	Kas tegevuskava eesmärgid on teie hinnangul realistlikud?
*	Kes ja mida peaks veel järgmise nelja aasta jooksul ära tegema?
*	Kas on tegevusi, mille võiks teie hinnangul välja jätta?

Tagasisidet ootame hiljemalt 8. oktoobriks.

Pärast tagasiside saamist täiendame tegevuskava ja minister kinnitab selle 
käskkirjaga.

Kui teil tekib tegevuskava kohta küsimusi, siis võtke minuga julgelt 
ühendust.

Heade soovidega

	Kristina Jerjomina
turismi valdkonnajuht
Ettevõtluskeskkonna ja tööstuse osakond
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
+372625 6420  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://www.mkm.ee> www.mkm.ee | Suur-Ameerika 1, Tallinn