Subject: Ühest toruotsast 35201:002:0185 kinnistu kõrval
From: "Marko Vainu" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Wed, 27 May 2026 17:18:05 +0300

Tere!

Kirjutan Teile Keskkonnaagentuurist. Tegeleme jooksvalt Eesti looduse
infosüsteemi kantud vooluveekogude andmete adekvaatsuse kontrollimisega
ning sellel kevadel on tähelepanu olnud Kuusalu valla lääneosas asuvatel
vooluveekogudel. Üks nendest on Oduli oja (VEE1082601). Kontrollimise üks
eesmärk on tuvastada, kas selle tüüp "kraav" on põhjendatud, kuigi nimeks
on oja, ning teine eesmärk on leida sellele loogiline algus. Hetkel on
EELISes Oduli oja lähteks Peterburi maantee all oleva truubi väljavool,
kuid truubis ei muutu ojaga midagi, mis põhjendaks just selle koha lähteks
lugemist. Käisin oja vaatlemas (vaatlusprotokoll on siin:
https://drive.google.com/file/d/1Mggj5WhX6F4lokzNkNmXvmotS0tKz3gJ/view?usp
=sharing ning tuvastasin, et maanteest lõuna pool, Transpordiameti
hallatava kinnistu 35201:002:0185 piiril on koordinaatidel XY 6591415,
583828 toru, millest voolas välja läbipaistvat, väikese elektrijuhtivusega
vett. Selle toru ots oleks ojale iseenesest visuaalselt hästi eristuv
lähe, kuid tekkis küsimus, mis toru see on ja kus kohast see vesi tuleb?
Üks variant on, et seal on miskil põhjusel torusse suunatud allikas.
Sellisel juhul sobiks see hästi ojale lähteks. Teine võimalik selgitus,
mille suutsin välja mõelda, on, et see toru algab lõuna pool Kuusalu II
liivakarjäärist ning sinna suunatakse vesi karjääri veetaseme mingil
konkreetsel kõrgusel hoidmiseks. Kuna sellisel juhul on veevool tekitatud
suhteliselt hiljuti inimtegevuse tulemusel, siis see jällegi ei sobiks
Oduli oja lähteks.

Kuna toruots asub paar meetrit RMK maal, siis küsisin esmalt neilt, kas
nad teavad, mis toru see on. Nad ei teadnud. Seetõttu pöördun nüüd teie
poole küsimusega, et kas teie teate, kus kohast sealt toruotsast
väljavoolav vesi tuleb?

Marko Vainu,

Keskkonnaagentuuri peaspetsialist