Subject: Avaldus põhiseaduslikkuse järelevalve menetluse algatamiseks (332 SE)
From: "Varro Vooglaid" <[email-masked]>
To: "Info" <[email-masked]>
Cc: "Riigikogu liikmed" <[email-masked]>
Date: Thu, 30 May 2024 17:05:44 +0300

Lugupeetud õiguskantsler, pr Ülle Madise!

Pöördun Teie poole avaldusega põhiseaduslikkuse järelevalve menetluse 
algatamiseks seonduvalt 15. mail 2024 Riigikogu poolt vastu võetud 
rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste 
seadsute muutmise seadusega (332 
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/d2665559-f09b-43ec-9c69-5fdb5fd1cdae/rahvusvahelise-sanktsiooni-seaduse-muutmise-ja-sellega-seonduvalt-teiste-seaduste-muutmise-seadus/> 
SE).

16. mail pöördusin 
<https://objektiiv.ee/poordumine-vooglaid-palub-presidendil-jatta-sanktsioonide-seadus-valja-kuulutamata/> 
samas küsimuses Vabariigi Presidendi poole, paludes jätta nimetatud seaduse 
välja kuulutamata, kuna see on lepitamatus vastuolus põhiseaduses sätestatud 
eraomandi puutumatuse põhimõttega (põhjustel, mida olen avalduses 
kokkuvõtlikult selgitanud). Paraku kuulutas 
<https://www.err.ee/1609356777/president-kuulutas-venemaa-varade-konfiskeerimise-seaduse-valja> 
president seaduse täna välja, ignoreerides minu poolt esitatud argumente ja 
jättes sellega täitmata oma kohustuse olla põhiseaduse kaitsjaks ka 
olukorras, kus see nõuab poliitiliselt ebapopulaarse positsiooni võtmist.

Loodan, et Teie näitate tunnustatud riigiõiguse asjatundja ja vannutatud 
põhiseaduse kaitsjana üles suuremat põhimõttekindlust ning talitate 
vastavalt põhiseaduse paragrahvis 142 sätestatule, mille kohaselt on 
õiguskantsleril mitte ainult õigus, vaid ka kohustus taotleda Riigikohtult 
põhiseadusega vastuolus oleva seaduse kehtetuks tunnistamist.

Soov toetada Ukrainat, millega kõnealust eelnõud põhjendatakse, on 
poliitiliselt mõistetav. Aga Ukraina abistamise püüdlusi ellu viies ei tohi 
tuua ohvriks austust põhiseaduse vastu. Vastasel juhul muutub Eesti 
Vabariigi pale sarnaseks riikidega, mida arvustame austuse puudumise tõttu 
õigusriikluse põhimõtte vastu.

Lugupidamisega

Varro Vooglaid
Riigikogu liige