Subject: Fwd: Keemiakahjustus
From: "Tanel" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Wed, 28 Feb 2024 13:48:18 +0200

Tere

Respo Haagised AS väitel on Eesti teedel kasutatava talvine kemikaal nii
tugev et uuele haagisele on tekkinud püsivad kahjustused.
Kelle poole pean pöörduma tekkinud kahju osas?

Tagasisidet ootama jäädes

Tanel Kütt
CMT OÜ
+372 53738 992

-------- Esialgne kiri --------
Pealkiri: Keemiakahjustus
Kuupäev: 26.02.2024 16:25
Saatja: Siim Seedre <[email-masked]>
Saaja: "[email-masked]" <[email-masked]>

Tere

Vabandan, olin kirja saatmisel teinud kirjavea Teie e-maili aadressis.

Mõistan Teie muret haagisel tekkinud laikude osas. Tahan Teile
kinnitada, et tegemist on visuaalse probleemiga, mis esineb haagisete
puhul kui nende tsingitud pinnale jääb happeline teedel kasutatav
jäätõrje aine. Värskelt tsingitud pinnad on keemiale tundlikumad,
kuna tsink on hea reageerija. Mõni aasta juba kasutusel olnud haagisel
seda enam ei teki, sest tsingitud pinnad (raam ja Magnelise kattega
haagise külje-, esi- ja tagaluuk) on piisavalt oksüdeerunud.
Respo Haagised teavitab haagise korrashoiu ja hooldamise juhendis, et
talvel teedel kasutatav keemia võib kahjustada haagise tsingitud pinda.
Suuremate kahjustuste vältimiseks tuleb haagist regulaarselt, eriti aga
vahetult peale sõitmist äsja hooldatud talvistel teedel pesta
survepesuriga, millega saab vältida tekkida võivaid kahjustusi. Eesti
teedel kasutatavad teesoolad sisaldavad lisaks naatriumkloriidile veel
fosforit, rauda ja isegi tsüaniidi. Reeglina on need keemiad ka
salastatud ja avalikusele ei avaldata. Kui tsingi pealispind saab
piisava pHP sisaldusega keemiat, siis on antud laigud mõne aja
mõõdudes vältimatud kui ei puhastata koheselt pinda puhtaks. Tekkinud
laigud ei tähenda seda, et haagisel puudub korrosiooni kaitse,
kahjustuse on saanud pealispind, mille all on raua- ja tsingisulam.
Raua- ja tsingisulamit nii kergelt ei kahjusta, selleks tuleks hoida
tsingitud terast soolhappes 10-12h.
Tsinkimise tehnoloogia ei ole muutnud, standardid ja protsessid on
ülemaailma kuumtsinkimisel samad. Haagiste teras, millele kuumtsink
kantakse on rangelt dokumenteeritud ja ülikõrge kvaliteediga.
Tsingikihti ei ole võimalik kanda peale puudulikult, teras kas on
tsingitud või ei ole, kolmandat versiooni pole olemas. Respo haagiste
raame tsingib Galv-Est, kelle kogu tegevus on sertifitseeritud
(ISO9001:2015). Lisaks kinnitab Galv-Est, et nende poolt kuumtsingitud
detailid vastavad standardile EN-ISE 1461 nõuetele ( standardi
väljavõte, kihi paksuse kohta on leitav Galv-Esti koduleheküljelt->
https://galv-est.ee/pinnakatte-kvaliteedi-kontroll/ [1] ). Tsingikihi
paksust mõõdame pisteliselt tinkimisest tulnud raamidel.

Rääkisin tegevjuhiga antud teemal ning homme annan tagasisidet selle
kohta.

Lugupidamisega

Siim Seedre
Kvaliteedijuht
Mob. +372 52 45 066

Respo Haagised AS
Tamme 21, Tõrvandi, Ülenurme
61715 Tartumaa, Estonia
www.respo.ee [2]

Links:
------
[1] https://galv-est.ee/pinnakatte-kvaliteedi-kontroll/
[2] http://www.respo.ee/

-- 
Tanel Kütt
CMT OÜ
+372 53738 992