Subject: 10.4 Ülemaailmse eestluse koostöökomisjoni (ÜEKK) protokoll
From: "Diasporaa" <[email-masked]>
To: "Diasporaa" <[email-masked]>
Cc: Marin Mõttus <[email-masked]>, "Liina Viies" <[email-masked]>, "Kadri Linnas" <[email-masked]>
Date: Thu, 4 Jun 2026 15:08:34 +0300

Tere!

Edastame 10. aprillil toimunud
<https://www.riigiteataja.ee/akt/325052021006> ülemaailmse eestluse
koostöökomisjoni digiallkirjastatud koosoleku (ÜEKK) protokolli. Lisadena
ministeeriumide ülevaatlikud ükslehed ja osalejate nimekiri.

Allpool tekst ka e-mailis, juhuks, kui on probleeme dokumendi avamisega.

Parimate tervitustega Islandi väljakult Tallinnast

Marin Mõttus

Välisministeeriumi üleilmse eestluse diplomaatiline eriesindaja, osakonna
peadirektor

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Ülemaailmse eestluse koostöökomisjoni koosolek Tallinnas Rüütelkonnahoones

10.04.2026

Koosoleku protokoll

Juhatas: Marin Mõttus (Välisministeerium)

Protokollis: Kadri Linnas, Liina Viies (Välisministeerium)

Osalesid: Vt LISA osalejate nimekiri

10.04 pidasid Rüütelkonna hoones ühise koosoleku Ülemaailmse eestluse
koostöökomisjon (ÜEKK) ning Ülemaailmne Eesti Kesknõukogu (ÜEKN). Käesolev
protokoll hõlmab suuremas osas ÜEKK koosolekut.

ÜEKK päevakord

1.	Välisminister Margus Tsahkna sõnavõtt;
2.	Ülemaailmse Eesti Kesknõukogu esimehe Sirle Söödi sõnavõtt;
3.	Üleilmse eestluse tegevuskava 2026-2029 tutvustus (Marin Mõttus,
Kadri Linnas, Liina Viies);
4.	Ministeeriumide sõnavõtud oma valdkonna väljakutsetest ja nende
lahendustest uue tegevuskava raames;
5.	Väliskogukondade esindajate sõnavõtud ja ettepanekud, arutelu;
6.	Kokkuvõte ja lõppsõna.

Protokoll

10. aprilli hommikupoolikul toimus Tallinnas Ülemaailmse eestluse
koostöökomisjoni (ÜEKK) koosolek (juhatas üleilmse eestluse eriesindaja M.
Mõttus) ja õhtupoole Ülemaailmse Eesti Kesknõukogu (ÜEKN) täiskogu
(juhatas ÜEKNi president Sirle Sööt). Mõlemad olid vastastikku osalejatele
avatud. Tegu oli ühise suure diasporaateemalise kohtumisega. Kokku osales
pisut üle saja inimese Eestist, Ameerikast, Austraaliast, Kanadast,
Saksamaalt, Suurbritanniast, Soomest, Rootsist, Norrast, Tšehhist, Lätist,
Leedust, veebi teel Venemaalt ja Ukrainast. Lisaks kogukonna juhtidele
osalesid  ÜEKNi poolt 11 noordelegaati.

Päeva avas minister Margus Tsahkna veebitervitusega (viibis visiidil
Armeenias) ja nimetas üleilmset eestlust suureneva tähtsusega suunaks
välispoliitikas. Sirle Sööt rõhutas, et üleilmsed eestlased ja eestlaste
organisatsioonid välismaal on Eestile strateegilised partnerid.

2.04 kiitis valitsus heaks Ülemaailmse eestluse tegevuskava uue versiooni
aastateks 2026-2029, mille tekst on valminud tihedas koostöös nii
partnerministeeriumide kui ka eesti kogukondadega välismaal. Seetõttu
tegevuskava enam detailset tutvustamist ei vajanud ning arutelus lähtuti
pigem sellest, millised on viimaste aastate suuremad muutused nii
maailmas/Eestis/diasporaas ning kuidas nendega kaasas käia.

Arvestades nii Eesti demograafilist olukorda, julgeolekualaseid
väljakutseid kui ka tööturu probleeme on tegevuskava põhifookus suunatud
noortele. Eesmärk on tutvustada välismaal elavatele eesti noortele Eesti
võimalusi ja Eestis tegutsemise eeliseid: väike ja sidus ühiskond, kus edu
põhineb igaühe võimekusel, madalad bürokraatlikud barjäärid ning digiriik,
mis teeb elu lihtsaks. Oluline on pakkuda tuge õppimisvõimaluste
leidmisel, tööturule sisenemisel ja laste kohanemisel Eestis. Parim
võimalus noorte identiteeti tugevdada, on korraldada erinevaid tegevusi
Eestis kohapeal: teismeliste keeleõppelaagrid, lastelaagrid, noorte
seiklusreisid, ajaloohuviliste mäluteemaline suvekool, praktikastipendium.
Tänavu lisandus 2 uut projekti: õpilasmalev teismelistele  ja
noorsaadikute suvekool noortele.

Korduvalt toodi esile, et välismaal elavad eestlased on riigi jaoks
strateegiline ressurss nii mainekujunduses, ärisidemete loomisel kui eesti
kultuuri tutvustamisel maailmas.  Oluline on Eesti arvamusruumis teemat
avardada ja vastavat arutelu edasi arendada ka pressis. Iga kogukond võiks
analüüsida, kes nende hulgas on arvestatavad ajakirjanikud, PR inimesed
või teised võtmeisikud, kellel on juurdepääs nt asukohamaa poliitilistele
ringkondadele ja pressile. Teha koostööd saatkonnaga, mis on kasulik
mõlemapoolselt.

Uue tegevuskava mitteametlik juhtmõte on „Ole maailmakodanik, aga jää ka
eestlaseks“. Just oskus olla avatud maailmale ja hakkama saada
rahvusvahelises keskkonnas, samal ajal oma eesti juurtega seotuks jäädes
ja nende üle uhkust tundes, kujundab tänaste noorte maailmatunnetust.

Ministeeriumide esindajad võtsid järgemööda sõna andes ülevaate oma
valdkondades, vt lisa „Ministeeriumide ülevaated“. Siseministeeriumi
usuasjade nõunik Ilmo Au ja piiskop Ove Sander rääkisid hingehoiust, mis
välismaal elades vähem kättesaadav sh noorte jaoks ja mida luterlik kirik
saab pakkuda. Piiskop Sanderi aktiivsel eestvedamisel on alustatud
jumalateenistustega Fuengirolas soome koguduse ruumides ja  tulemas on
jumalateenistus Roomas. EELK valmistab ette veebivormis leerikursust, mis
võiks aidata ka noori välismaal. Kätlin Kõverik HTMist kutsus üles lisaks
õpetajatele tunnustama edaspidi ministri tänukirjaga ka tublimaid õpilasi.
KuMi esindaja andis muuhulgas tagasivaatava ülevaate laulu- ja tantsupeost
ning raamatu aasta tegvustest diasporaa vaatest; INSA esindaja
tagasipöördumisest, laagritest ja Global Estoniani
kommunikatsioonitegevustest.

Arvamusi ja ettepanekuid väliskogukondade ning partnerorganisatsioonide
esindajatelt

*	Võrgustikest ja koostööformaatidest toimib kõige paremini eesti
keele õpetajate võrgustik, mida juhib Merike Barborak Eesti Keele
Instituudist (palgaline koht). Võrgustik koondab 82 eesti keele
õppegruppi/kooli/pühapäevakooli üle maailma. Välisministeerium on
moodustanud regulaarselt veebis kohtuva kommunikatsiooni töögrupi.
Korduvalt oli kuulda arvamust, et teisedki võrgustikud – näiteks
noortevõrgustik, rahvatantsujuhtide, koorijuhtide koostöö, diasporaa
väljaanded jt - vajaksid Eesti riigilt rahalist tuge/koordinaatorit.
*	Eesti Ülemaailmne Noortevõrgustik on Kaisa Kasekampi juhtimisel
uue hoo sisse saanud. On loodud uusi eesti noorteorganisatsioone (nt
Kanadas KENA), suhtlust on toetanud Whatsappi gruppide loomine riigiti.
Noortelgi oleks tarvis rahalist tuge. (Äsja tegi VäM esimese sammu:
GlobalEstonian instagrammi haldamise konkursi võitis ÜENV, saades
välisministeeriumi lepinguliseks partneriks).
*	Võiks korrata Meediaruum 2022 formaati, millest oli väga suur kasu
ja mille vilju maitstakse tänagi.
*	Inimesed vahetuvad, aga struktuurid jäävad, seetõttu on oluline
hoida ja arendada koostööformaate. Tegevuskava elluviimine on liiga
projektipõhine. Võiks kaaluda strateegilise partnerluse lepingut, et
pikaajaliselt viia ellu tegevuskavaga määratud suundi.
*	Paljud välismaal elavad eestlased ei valda vajalikul tasemel eesti
keelt, et ühiskonnas osaleda; selle barjääri ületamiseks võiks kasutada
tehisaru (2026. aasta suvel toimuvas noorsaadikute suvekoolis tuleb  katse
TalTechi keeletehnoloogide abiga).

*	Peaks mõtlema, kuidas suurendada diasporaa osalust Riigikogu
valimistel 2027.
*	Kanada eestlased:  (EKN) oleme palganud professionaalseid
eksperte, et paremini strateegiliselt planeerida. Kanadas on EKN-i
haridustoimkond korraldanud õppevisiite eesti haridussptesialistedele.
Toimub tihe suhtlus ukraina diasporaaorganisatsioonidega, et töötada edasi
oma kriisivalmidusega.
*	Saksamaa esindaja:  et fookus noortele ei tohiks tekitada
lisabarjääre vanusegruppide vahel. Kes on noor, kas ka hingelt noor? Anda
noortele rohkem vastutust.
*	Soome esindaja: katusorganisatsioonid võiksid ka saada
otsetoetust.
*	Austraalia: meil  on palju noori peresid väikelastega, eriti
Perthis ja Gold Coastis (AU töö- ja puhkeviisa tulem); seal on omavahelise
sünergia leidnud eesti emad, kellele oluline oma laste identiteeti hoida.
*	Norra esindaja: oleks tarvis keskkonda/portaali, kuhu eestlasest
ettevõtja välismaal saaks lisada oma tööpakkumise Eesti töötajatele ja
vastupidi; samuti, kus eestlasest

ettevõtja saaks pakkuda vastava turu tundmist. Ettepanek tulevasele
ekspordiportaalile.

Samuti hõlmata rohkem teismelisi, kes Eesti Koolidest vanuse tõttu
lahkudes, jäävad eestluse mõttes omapead. Tantsupeo aasta andis märku, et
tuleks luua ka tantsuõpetajate võrgustik et õpetajaid koolitada.

*	Torontos peagi avatav KESKUS ei ole ainult Kanada eestlastele ja
kanadalastele. Üleskutse aidata kaasa kuidas KESKUS saab eestlust ja teisi
kogukondi teenida tihendades infovahetust.
*	USA San Francisco esindaja:  vaja suurüritused kaardistada kus VäM
jt Eesti riigiasutused saaksid vastavalt oma valdkonnale kohal olla.
Strateegiline planeerimine.
*	UK esindaja: soovin oma Eestist saadavalt pensionilt Eestisse
makse maksta, kuid see võimalus on kadunud kuna resideerun teises riigis.

ÜEKKle järgnes Ülemaailmse Eesti Kesknõukogu Täiskogu, kus arutati
diasporaa rolli julgeoleku- või muu kriisi olukorras Eestis ning räägiti
sellest ka strateegilise kommunikatsiooni võtmes (esinejad
kaitseministeeriumi kantsler Kaimo Kuusk ja Riigikantselei
situatsioonikeskuse juht Keaty Siivelti).

Terve päeva õhkkond oli sõbralik ja koostööd toetav, milles ei saa
alahinnata Rüütelkonnahoone erilist õhustikku.

Järgmine ÜEKK võiks toimuda 21.5, sest ÜEKNi täiskogu toimub
21.-22.5.2027. Mõttekas on nii järgmine kord kui ka tulevikus kaaluda
ühisformaati, kuna see tõestas end positiivsest küljest.

(allkirjastatud digitaalselt)

Marin Mõttus

Üleilmse eestluse erivolitustega diplomaatiline esindaja, üleilmse
eestluse ja kultuuridiplomaatia osakonna peadirektor

Lisad:

Valdkondlikud ülevaated, lisad 1-5

Osalejate nimekiri

*** TÄHELEPANU *** See e-kiri (kaasa arvatud manused) on mõeldud ainult
e-kirja adressaatidele ning võib sisaldada ametialaseks kasutamiseks
ettenähtud teavet. Teavet ei tohi ilma saatja selgelt väljendatud loata
edasi saata ega mistahes viisil kõrvalistele isikutele avaldada. Juhul,
kui Te olete saanud käesoleva e-kirja eksituse tõttu, palun teavitage
sellest kohe saatjat ning kustutage e-kiri oma arvutist.

*** ATTENTION *** This e-mail and its attachments may contain official
information. If you are not the intended recipient, please notify the
sender immediately, delete this e-mail and destroy any copies. Any
dissemination or use of this information by a person other than the
intended recipient is unauthorized and may be unlawful.