Subject: FW: PARC ja biomonitooringu meetmetest toetuse taotlemisest
From: "RAM Info" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: <[email-masked]>
Date: Thu, 5 Sep 2024 15:36:59 +0300

Tere

Edastame kuuluvuselt Sotsiaalministeeriumile.

Heade soovidega

Rahandusministeerium

From: Ivar Zekker <[email-masked]>
Sent: Wednesday, September 4, 2024 5:28 PM
To: Marilin Lutsoja <[email-masked]>
Subject: PARC ja biomonitooringu meetmetest toetuse taotlemisest

Tere!

Olen TÜ, Keemia Instituudi teadur Dr Ivar Zekker, vestlesime telefonis.
Olen huvitatud Pölevkivi kaevandamise keskkonnamõjude vähendamisest, PARC
ja biomonitooringu jms meetmetest toetuse taotlemisest.  Minu peamised
tegevusvaldkonnad : reoveepuhastus ravimijääkidest, lämmastiku- fosfori ja
süsinikuühenditest, bioelektrokeemilised süsteemid ja mikroobne
kütuseelement põlevkivi energia asenduseks, raskmetallide ja
väärismetallide eemaldamine seenekäitlusel ja väärindamine
kaevandusjäätmetest, reoveesettest ning kompostist. Meil on olemas
aparatuur mõõtmisteks: Ioonkromatograaf (anioonid/katioonid
vees-tahkistes-nitrit, nitraat,fosfaat, kloor, ammoonium, üldlämmastik
jne), spektrofotomeetrid, reoveereaktorid koos automaatikaga,
settekäitlusseadmed, kontrollerid, tsentrifuugid, ion selektiivsed
mõõtmised, TOC analüsaator, tsentraalse Ar and N2 kasutamise võimalused,
Glow box, nanoosakeste loendur, Leica valgusmikrokoop. Veekeemia, setete,
raskmetalli analüüsi metoodikad ja vahendid, piloot reaktorid (3 m3). Olen
1% tsiteeritumate teadlaste hulgas maailmas keskkonna ja ökoloogia
valdkonnas.

Viimati oleme oma grupiga tegelenud ravimisaaste teemadel, mis tekitavad
ravimiresistentsust ja ökokatastroofe loodusele ja loomadele. Samuti
bioelektrokeemiliste süsteemide teemal. Olen keskkonnatehnoloogia
taustaga, uurin PAH, PCB, põlevkivijäätmete, antidepressantide,
valuvaigistite ja põletikurohtude, südamemedikamentide ja
antiepileptiliste ravimijääkide keskkonnaohte loomadele/kaladele ja
eemaldamise viise. Olen läbinud Toiduohutuse ja Riskihindamise EFSA
koolitused Roomas ja Varssavis 2022-2023 a.

Läänemere piirkonnas on kujunemas probleemiks ravimijääkide kõrgendatud
sisaldused reovees, mis jõuavad ebapiisava eemaldamise tõttu Läänemerre ja
inimese organismi põhjustades haigusi. Meie uurime Euroopa Komisjoni
projektides Läänemere keskkonnaprogrammis PAH, PCB, metallide,
ravimijääkide, PFAS käitlemist reoveest bakterite abil kasutades biokile
süsteeme, et vältida bakterite ravimiresistentsuse teket keskkonnas.
Uurime erinevate antibiootikumine, antidepressantide, epilepsiaravimite ja
valuvaigistite käitlemist kasutades anaeroobseid ammooniumi oksüdeerivaid
bakterikultuure sisaldavaid biokilesid ja bioelektrokeemilisi süsteeme,
mis säästavad ca 50% elektrienergiat vee puhastamisel. Reoveesette
käitlusel üritame eemaldada settest raskmetalle ning neid väärindada ja
ringlusse tagasi tuua.

 Varasemalt olen kirjutanud Delfis Pariisi olümpia colibakterite
probleemist:
<https://forte.delfi.ee/artikkel/120311533/intervjuu-teadlasega-dr-ivar-ze
kker-mida-teeksime-kui-tartus-toimuks-olumpiamangude-triatlonivoistlus-ja-
emajogi-kubiseks-kolibakterist>
https://forte.delfi.ee/artikkel/120311533/intervjuu-teadlasega-dr-ivar-zek
ker-mida-teeksime-kui-tartus-toimuks-olumpiamangude-triatlonivoistlus-ja-e
majogi-kubiseks-kolibakterist, käinud saates ETV+ "Ökoloogiliselt",
"Kukkuv Õun", "Kuue samba taga", "Suvine pärastlõuna" Kuku raadios Marek
Strandbergi ja Madis Ligiga rääkimas, "Ökoskoop" Vikerraadios, meie
laborist on Pealtnägijas käinud Jüri Liiv.

Olen avaldanud üle 90 publikatsiooni rahvusvahelistes ajakirjades, minu
töid on viidatud üle 3000 korra, olen 1% tsiteeritumate teadlaste hulgas
maailmas.

Mis aega Teil oleks pakkuda kohtumiseks uuel nädalal pealelõuna ajal? Ehk
saaks Teams linki saata? MIllal on taotlusvoorud?

Ma olen teaduse ühiskonda viimisega ka tegelenud, sh. puudutades
sotsiaalseid aspekte, näiteks mul on olnud esinemised ETV+, Vikerraadios,
Kuku raadios ja Postimehes, Delfis, ehk saab mu CV jm. lähemalt vaadata:

https://www.etis.ee/CV/Ivar_Zekker/est

https://tartu.postimees.ee/8078559/tark-tartu-teadlased-panevad-bakterid-r
avimijaake-havitama?fbclid=IwY2xjawFE9YJleHRuA2FlbQIxMAABHbQx0di_cW4cjdLNc
q4r81d_elpeYC7HqnVdp1qBb7Sh3NGUo630USfHfA_aem_E-78IAY0h1LrJBaYsvFUNg

https://kuku.pleier.ee/podcast/kuue-samba-taga/180546
<https://kuku.pleier.ee/podcast/kuue-samba-taga/180546?fbclid=IwZXh0bgNhZW
0CMTAAAR1GhLkAOPA2bjJSDg1PJ_8LhfAz3nieq67AzEDECApZD5jjvIeDksWEpVU_aem_naSc
IjAJeWEH12AM9I2kCQ>

https://vikerraadio.err.ee/1609410658/okoskoop-ravimijaagid-meres-ja-jatku
suutlik-kokakunst?fbclid=IwY2xjawFE9nZleHRuA2FlbQIxMAABHdqhnhNAb6ewOTwV8xr
1DWtypxqEXFUPCVOahHl03OB-lKWlQ6QufZ8iPw_aem_x9pfBg8E5xIZs7DZtTexuQ

https://kuku.pleier.ee/podcast/kukkuv-oun?fbclid=IwY2xjawFE9sRleHRuA2FlbQI
xMAABHdqhnhNAb6ewOTwV8xr1DWtypxqEXFUPCVOahHl03OB-lKWlQ6QufZ8iPw_aem_x9pfBg
8E5xIZs7DZtTexuQ

Tuhanded tonnid ravimijääke keeravad loodust põhjalikult tuksi – mida
teha?

11. juuni

https://forte.delfi.ee/artikkel/120311533/intervjuu-teadlasega-dr-ivar-zek
ker-mida-teeksime-kui-tartus-toimuks-olumpiamangude-triatlonivoistlus-ja-e
majogi-kubiseks-kolibakterist?fbclid=IwY2xjawFE9pdleHRuA2FlbQIxMQABHT4RC3I
n72Tbg6KwU1673PcH2Yp9jeZzA4YQ_8_3LcJP9fWF7RZQyzR6WQ_aem_WffvdSV4bk_i6WmXl2
vQjw

Dr Ivar Zekker, TÜ, Keemia Instituut teadur

P Säästa loodust ja ära prindi seda e-kirja!

  _____

Käesolev e-kiri võib sisaldada asutusesiseseks kasutamiseks tunnistatud
teavet.
This e-mail may contain information which is classified for official use.