Subject: Pöördumine MTÜ Eesti HIV-positiivsete võrgustiku poolt sotsiaalministri poole
From: "EHPV" <[email-masked]>
To: "Karmen Joller - SOM" <[email-masked]>, "Gerli Baida - SOM" <[email-masked]>, "Info - SOM" <[email-masked]>
Cc: "Vassili Skripkin" <[email-masked]>, "Latsin Alijev" <[email-masked]>, "Jekaterina Smirnova" <[email-masked]>
Date: Tue, 9 Sep 2025 11:29:19 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Pöördumine nr 406

Tallinn

09.09.2025

Eesti Vabariigi sotsiaalministrile Karmen Joller
Sotsiaalministeerium
Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti

Lugupeetud proua minister,

AIDS ei ole ainult lugu viirusest. See on lugu inimestest, nende saatusest 
ja peredest, sellest, kuidas nad leiavad endas jõu elada ja võidelda. Iga 
statistikanumbri taga on päris elud.

Eesti HIV-positiivsete võrgustik (EHPV) tähistab sel aastal oma 20. 
tegutsemisaastat. Kahe aastakümne jooksul oleme aidanud tuhandetel inimestel 
liikuda meeleheitest lootuseni.

Me mäletame naist, kes tänu ravile ja kogukonna toetusele sai sünnitada 
terve lapse. Selliseid lugusid on meil kümneid: viimase 10 aasta jooksul ei 
ole Eestis ükski HIV-positiivsetelt emadelt sündinud laps nakatunud, kui ema 
sai ravi.
Me mäletame noort meest, kelle jaoks positiivne diagnoos oli võimalus 
alustada elu uuesti. Täna töötab ta jälle, aitab teisi ja elab 
täisväärtuslikku elu.
Me mäletame sadu inimesi, kes said esmakordselt oma HIV-staatusest teada 
tänu enesetestimisele ja võrdsele nõustamisele, alustasid õigeaegselt ravi 
ja säilitasid oma tervise.

Need lood ei ole tulnud juhuslikult. Need on süsteemse töö tulemus, mida 
oleme teinud koos riigi, arstide ja rahvusvaheliste partneritega. Täna saab 
Eestis üle 5800 inimese retroviirusevastast ravi. Nendest, kes ravi saavad, 
on üle 95% saavutanud määramatu viiruskoormuse — see tähendab, et nad ei 
nakata teisi. See on tohutu edasiminek, mille üle võime uhked olla.

Samas ei ole probleem lõplikult lahendatud. Igal aastal tuvastatakse Eestis 
rohkem kui 100 uut HIV-juhtu, mis tuletab meelde: viirus ei ole kadunud, ta 
on endiselt meie kõrval.

Täna seisab Eesti ees väga tähtis ülesanne — töötada välja HIV-i ja 
C-hepatiidi strateegia aastateks 2026–2031. Oleme veendunud, et see 
strateegia peab olema kaasaegne, ambitsioonikas ja inimkeskne. See peab ette 
nägema:

*       kogukondade kaasamise meetmete väljatöötamisse ja elluviimisse,

*       ligipääsu laiendamise PrEP-ile, PEP-ile ja pika toimega ravimitele,

*       enesetestimise ja kogukondade juhitud testimise juurutamise,

*       vaimse tervise lõimimise HIV-teenuste süsteemi,

*       stigmade ja diskrimineerimise ületamise, mis takistavad inimestel 
abi otsimast.

Me oleme sügavalt mures, et alates 1. septembrist jäi EHPV ilma osast 
riiklikust rahastusest. Viie meie keskuse hulgast säilis riiklik toetus vaid 
Narva keskusele. Tallinnas, Tartus, Pärnus ja Jõhvis jätkavad keskused tööd 
ainult tänu Elton Johni rahvusvahelisele fondile, kuid juba 2026. aastal on 
nende saatus küsimärgi all.

Meie keskused võtavad igal aastal vastu üle 1000 inimese, viime läbi üle 
4000

nõustamise ja rühmatöö, jagame välja üle 2000 enesetestimise testi ning 
aitame sadadel inimestel naasta ravi juurde. Nende teenuste kaotamine oleks 
samm tagasi, mida Eesti ei saa endale lubada.

Seetõttu pöördume Teie poole palvega:

*       Tagada HIV-i ja C-hepatiidi riikliku programmi stabiilne 
rahastamine. See on investeering, mis säästab juba täna riigieelarvest 
miljoneid eurosid ja hoiab rahva tervist.

*       Kaasata EHPV ja teised kogukonnaorganisatsioonid 2026–2031 
strateegia väljatöötamisse. Keegi ei mõista inimeste tegelikke vajadusi 
paremini kui nemad ise.

*       Toetada kaasaegsete ennetus- ja ravimeetodite — PrEP-i, PEP-i, 
enesetestimise ja pika toimega ravimite — juurutamist.

*       Luua tingimused riigi ja kodanikuühiskonna kestlikuks partnerluseks, 
ilma milleta ei ole võimalik saavutada ÜRO globaalset eesmärki „95-95-95“.

Lugupeetud proua minister,
me jääme usaldusväärseks partneriks riigile ja rahvusvahelisele kogukonnale. 
Oleme valmis jagama kogemust, ühendama jõud ja võtma juhtrolli, et viia 
alustatud tee lõpuni.

Iga numbri taga on päris inimene. Iga otsuse taga on pere saatus. Iga 
toetatud programmi taga on terve riigi tulevik.

Ainult koos saame teha nii, et juba aastaks 2030 jääb AIDS Eesti jaoks 
minevikku.

Lugupidamisega,
Latšin Alijev, juhatuse esimees
Eesti HIV-positiivsete võrgustiku (EHPV) nimel

Parimad soovid / Best regards,

EHPV meeskond

E-mail  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Mob +372 +372 5557 8131

Legal address Õismäe tee 36-8, 13511 Tallinn

Head office Uus-Sadama tn 21-303 Tallinn

www.ehpv.ee <http://www.ehpv.ee/>

www.facebook.com/ehpv.ee <http://www.facebook.com/ehpv.ee>