Subject: FW: Seisukoht
From: Margit Vähk <[email-masked]>
To: "MNT Teed" <[email-masked]>
Date: Fri, 5 Jun 2026 12:38:22 +0300

From: Kaarel Kaine <[email-masked]>
Sent: Friday, June 5, 2026 12:33 PM
To: Margit Vähk <[email-masked]>
Subject: FW: Seisukoht

From: Dmitri ALV Kinnisvara <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, June 5, 2026 12:13 PM
To: Kaarel Kaine <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Seisukoht

TRANSPORDIAMET

Valge 4, 11413 Tallinn

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

05.06.2026/ nr 1

Lugupeetud Kaarel Kaine

Seisukoht riigitee 3 Jõhvi–Tartu–Valga tee km 125,8 ristmiku ehitusprojekti 
projekteerimistingimuste eelnõu kohta

Tutvusime Transpordiameti poolt saadetud projekteerimistingimuste eelnõuga, 
mille kohaselt kavandatakse riigitee 3 Jõhvi–Tartu–Valga tee km 125,8 asuva 
Kruusa tänava ristmiku likvideerimist ning Kruusisoo tee ristmiku 
ümberehitamist.

Peame vajalikuks esitada oma seisukoha ning väljendada vastuseisu ristmiku 
sulgemisele.

Kõnealune ühendus ei ole ajutine ega hiljuti rajatud juurdepääsutee. Kruusa 
tänava ühendus riigiteega on olnud piirkonna liiklussüsteemi oluline osa 
aastakümneid. Seda kasutavad igapäevaselt kohalikud elanikud, piirkonnas 
tegutsevad ettevõtted, nende kliendid ning raskeveokid. Seetõttu peab nii 
olulise liikluskorraldusliku muudatuse tegemine põhinema põhjalikel 
uuringutel, mõjuanalüüsidel ning erinevate lahendusvariantide võrdlusel.

Projekteerimistingimuste eelnõu kohaselt on projekti eesmärgiks 
liiklusohutuse parandamine. Samas ei nähtu menetlusmaterjalidest 
liiklusuuringut, liiklusprognoosi ega mõjuanalüüsi, mis võimaldaks hinnata 
kavandatava lahenduse tegelikku mõju kogu piirkonna liiklussüsteemile. 
Vastupidi, projekteerimistingimustes on märgitud, et liiklusuuringuid ja 
liiklusprognoose ei kavandata. Leiame, et sellise ulatusega 
liikluskorralduse muudatuse puhul ei ole võimalik teha põhjendatud otsust 
ilma liiklusvoogude ümberjaotumise mõju hindamata.

Samuti ei ole menetlusmaterjalides esitatud liiklusõnnetuste analüüsi, 
millele tuginedes on jõutud järeldusele, et ristmiku likvideerimine on kõige 
sobivam lahendus.

Dokumendis on küll märgitud, et ristmikul on toimunud mitmeid 
liiklusõnnetusi, kuid puudub teave nende arvu, raskusastme, põhjuste ja 
asjaolude kohta. Seetõttu ei ole võimalik hinnata, kas kavandatav lahendus 
on tegelikult proportsionaalne ega seda, kas liiklusohutust oleks võimalik 
parandada ka vähem piiravate meetmetega.

Rõhutame siinkohal ka seda, et ristmikku ei ole kantud liiklusohtlike 
kohtade nimekirja ning ristmiku ei ole varasematel aastatel liiklusohtlikuks 
objektiks tunnistatud.

Lisaks juhime tähelepanu asjaolule, et Transpordiameti enda avaldatud 
põhimõtete kohaselt hinnatakse liiklusohtlikke kohti riskianalüüside, 
prognoositavate liiklusõnnetuste arvu ning liiklusohtlike kohtade 
pingeridade alusel. Meile teadaolevalt ei ole kõnealust ristmikku kantud 
liiklusohtlike kohtade nimekirja ega ole seda varasematel aastatel sellisena 
käsitletud. Samuti nähtub Eesti Liikluskindlustuse Fondi avalikult 
kättesaadavatest andmetest, et ristmikul on küll aastate jooksul toimunud 
üksikuid liiklusõnnetusi, kuid tegemist ei ole piirkonna kontekstis 
erandliku õnnetuskoormusega asukohaga. Sarnaseid ning kohati suurema 
õnnetuste arvuga ristmikke esineb piirkonnas mitmeid. Seetõttu jääb 
arusaamatuks, milliste konkreetsete riskianalüüside, uuringute või 
võrdlevate hinnangute alusel on jõutud järeldusele, et just selle ristmiku 
täielik sulgemine on vajalik ja proportsionaalne meede.

Ebaselgeks jääb ka see, millistel alustel eelistatakse liiklusohutuse 
kaalumisel ühte ristmiku haru teisele. Kavandatav lahendus säilitab ühenduse 
Kruusisoo tee kaudu, kuid likvideerib Kruusa tänava ühenduse. 
Menetlusmaterjalidest ei nähtu analüüsi, mis põhjendaks sellise valiku 
tegemist ega selgitaks, miks ei ole võimalik säilitada olemasolevat ühendust 
liiklusohutust parandavate meetmete rakendamise kõrval.

Kõnealust ühendust kasutavad igapäevaselt ka piirkonnas tegutseva tankla 
kliendid. Tanklat kasutavad nii siseriiklikku kui ka rahvusvahelist 
kaubavedu teostavad raskeveokid ning oluline osa nimetatud liiklusest jõuab 
tanklasse just Kruusa tänava ühenduse kaudu. Kavandatav ristmiku sulgemine 
mõjutab otseselt tankla ligipääsetavust ning võib kaasa tuua olulise 
klientide arvu vähenemise.

Raskeveokite liiklus ei kao ristmiku sulgemisega kuhugi, vaid suunatakse 
ümber läbi Kõrveküla asula siseste teede. Need teed läbivad piirkondi, mille 
ääres paiknevad laste mängu- ja puhkealad, palliplatsid, jalakäijate 
liikumisteed ning muud avalikus kasutuses olevad alad. Seetõttu tekib 
põhjendatud küsimus, kas ühe liiklusohutusprobleemi lahendamise käigus ei 
looda uusi liiklusohte asula sees. Käesoleval ajal puudub igasugune analüüs, 
mis hindaks raskeveokite liikluse suurenemise mõju Kõrveküla keskuses ning 
selle mõju jalakäijate, jalgratturite ja laste ohutusele.

Me ei vaidle vastu liiklusohutuse parandamise eesmärgile. Küll aga leiame, 
et ristmiku sulgemine ei ole ainus võimalik lahendus ning enne sellise 
otsuse tegemist tuleb põhjalikult hinnata alternatiivseid meetmeid. 
Liiklusohutust on võimalik parandada ka muude lahendustega, sealhulgas 
ristmiku ümberkujundamise, kanaliseerimise, vasakpöörderadade rajamise, 
kiiruspiirangu muutmise, nähtavuse parandamise või muude 
liikluskorralduslike meetmete abil. Menetlusmaterjalidest ei nähtu, et 
selliseid alternatiive oleks sisuliselt hinnatud või omavahel võrreldud.

Palume Transpordiametil koostada ja edastada meile tutvumiseks kõik 
uuringud, analüüsid, liiklusloendused, liiklusohutuse hinnangud, 
õnnetusstatistika, riskianalüüsid ning muud dokumendid, millele tuginedes on 
jõutud järeldusele, et Kruusa tänava ristmiku likvideerimine on vajalik ja 
põhjendatud lahendus. Samuti palume edastada kõik materjalid, mille alusel 
on hinnatud kavandatava lahenduse mõju piirkonna liikluskorraldusele, 
ettevõtlusele ja kohalikele elanikele.

Palume pärast kõigi asjakohaste dokumentide väljastamist võimaldada meile 
täiendava seisukoha esitamiseks vähemalt 14 kalendripäeva alates dokumentide 
kättesaamisest.

Juhul kui projekteerimistingimused kinnitatakse ilma eelpool nimetatud 
uuringute, mõjuanalüüside ja alternatiivsete lahenduste sisulise 
kaalumiseta, jätame endale õiguse kasutada kõiki seadusest tulenevaid 
õiguskaitsevahendeid, sealhulgas vaidlustada vastavad haldusaktid ning 
pöörduda oma õiguste kaitseks kohtusse.

Lugupidamisega

Dmitri Reimundt

ALV Kinnisvara OÜ

Liiva tn.3, Kõrveküla omanik