Subject: FW: Eesti seisukoha osaline puudumine EL ühisseisukoha formuleerumiseks tubaka- nikotiinipoliitikas
From: "Anniki Lai - SOM" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Mon, 13 Oct 2025 18:58:31 +0300

Anniki Lai
asekantsler
Sotsiaalministeerium

From: Allar Jõks | Sorainen <[email-masked]>
Sent: Monday, October 13, 2025 5:03 PM
To: [email-masked]; maret.voore <[email-masked]>
Cc: Anniki Lai - SOM <[email-masked]>; Siim Tiidemann - RK
<[email-masked]>
Subject: Eesti seisukoha osaline puudumine EL ühisseisukoha
formuleerumiseks tubaka- nikotiinipoliitikas

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,

Advokaadibüroo Sorainen esindab klienti NNA Suitsuvaba Eesti MTÜ.

Kirjutan seoses Eesti seisukoha kujundamisega Euroopa Liidu ühisseisukoha
formuleerimiseks, mis esitatakse EL Nõukogu poolt WHO tubaka tarbimise
leviku vähendamise raamkonventsiooni osaliste konverentsi
üheteistkümnendal istungil 17–22. novembril 2025 Šveitsis.

Oleme juhtinud nii Sotsiaalministeeriumi, Riigikantselei kui ka EL asjade
komisjoni tähelepanu sellele, et Eesti seni kujundatud seisukohad tubaka-
ja nikotiinipoliitikas (eelkõige 12.07.2024 ELAK seisukoht) ei kata kõiki
WHO algatatud teemasid (manuses).

Euroopa Liidu Nõukogu on oma ettepanekut liikmesriikidega jaganud selleks,
et saada liikmesriikide seisukoht ühispositsiooni formuleerimiseks.

Liikmesriikidelt oodatakse tagasisidet 15. oktoobriks. Teadaolevalt ei ole
Sotsiaalministeerium alustanud siseriikliku menetlust ja kooskõlastanud
asjassepuutuvate ministeeriumidega.

Puudub arusaam, kuidas seisukoht kujundatakse.

See on seda olulisem, et mitmed teemad ei ole Eesti seniste seisukohtadega
kaetud. Seetõttu ei tohiks meie hinnangul uue seisukoha kujundamiseni
katmata teemade osas EE seisukohta avaldada enne kui nende osas on
seisukoha kujundanud Vabariigi Valitsus ja ELAK.

Näiteks ei hõlma seisukohad muuhulgas (nimekiri pole lõplik) järgmiseid
valdkondi, mida WHO ettepanekud sisaldavad ja mis võivad olla kajastatud
Euroopa Liidu ühisseisukoha ettepanekus:

a) Tootekategooriate ülereguleerimise ja toodete keelustamise temaatika
olenemata nende teaduslikust taustast ning levimusest või keelata teatud
tootekategooriad (nt elektroonilised sigaretid või nikotiinipadjad);

b) filtrite keelustamine (art 18), mis seondub keskkonna valdkonnaga;

c) põlvkondadevaheline müügikeeld (art 18);

d) müügikohtade piiramine ja tubakatoodete kaubandustavade reguleerimine.

Soovitan ELAK-st või Riigikantseleist järele uurida, kas eeltoodud teemade
osas on siseriiklik menetlus läbitud nii nagu näeb ette kehtiv õigus.

Täiendava seisukoha kujundamiseni puudub minu hinnangul Eesti esindajatel
(sh Eesti Vabariigi alalise esinduse EL juures ja Sotsiaalministeeriumi
esindajad) alus Eesti positsioonina väljendada seniseid seisukohti EL
ühisseisukoha kujundamiseks WHO tubakatarbimise leviku vähendamise
raamkonventsiooni rakendamisel (sh Euroopa Liidu Nõukogu eri tasanditel).
See puudutab nii suulisi sõnavõtte kui ka kirjalikult esitavaid
seisukohti.

Seni kuni ELAK ei ole oma 12.07.2024 seisukohta täiendanud palun mitte
esitada seisukohtasid, mis ületavad ELAK-i poolt heakskiidetud
positsioone. Vastasel juhul on tegemist õigusvastase volituste
ületamisega.

Lugupidamisega

Allar Jõks

Partner
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
M. +372 5 043 666 | T. +372 6 400 900
Rotermanni 6 | 10111 Tallinn | Estonia

Sorainen |  <https://www.sorainen.com/> sorainen.com

This e-mail is confidential and is subject to
<https://www.sorainen.com/disclaimer/> disclaimers. Sorainen’s
relationship with its Clients and its assignments are subject to the
following  <https://www.sorainen.com/TAC/> terms and conditions.