Subject: Fw: Lastearstid valitsusele: ootame konkreetseid samme Nutri-Score’i märgistuse kasutuselevõtuks
From: "Karmen Joller - SOM" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Cc: "Liis Paas - SOM" <[email-masked]>, "Gea Otsa - SOM" <[email-masked]>
Date: Tue, 7 Jul 2026 08:30:17 +0300

Karmen Joller
sotsiaalminister
Sotsiaalministeerium

  _____

From: Liis Ilves <[email-masked]>
Sent: Tuesday, 07 July 2026 04:55:00
To: Liis Ilves <[email-masked]>
Subject: Lastearstid valitsusele: ootame konkreetseid samme Nutri-Score’i 
märgistuse kasutuselevõtuks

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Eesti Lastearstide Selts

PRESSITEADE

7. juuli 2026

Lastearstid valitsusele: ootame konkreetseid samme Nutri-Score’i märgistuse 
kasutuselevõtuks

Eesti Lastearstide Selts kutsub Vabariigi Valitsust üles astuma samme 
Nutri-Score’i märgistussüsteemi vabatahtliku kasutuselevõtu võimaldamiseks, 
et aidata peredel teha tervislikumaid toiduvalikuid ja pidurdada laste 
ülekaalulisuse epideemiat. Avalikule pöördumisele on alla kirjutanud ka 
Eesti Endokrinoloogia Selts ja Eesti Kaaluravi Selts.

„Eestis on liigse kehakaaluga juba iga kolmas laps. Meil on rahvatervise 
probleem, mille mõju ulatub kaugele tulevikku ja toob kaasa eluaegsed 
terviseprobleemid. Enam pole küsimus, kas midagi tuleks ette võtta, vaid kui 
kiiresti ja tõhusalt seda teha,” selgitab Tartu Ülikooli Kliinikumi 
lastearst dr Mari Lukka. „Näeme ülekaalulisuse tagajärgi oma töös iga päev, 
kuid me ei saa ravida ülekaalulisuse epideemiat üksnes arstikabinetis. Peame 
muutma toidukeskkonda, kus pered igapäevaseid otsuseid teevad.”

Paljud tooted, mida turustatakse lastele või mida pered igapäevaselt 
tarbivad, sisaldavad märkimisväärses koguses lisatud suhkruid, soola või 
küllastunud rasvu. „Toidupakenditel olev toitumisalane teave on vajalik, 
kuid sageli raskesti mõistetav. Nutri-Score’i süsteem on üks lihtsamaid ja 
kõige paremini uuritud esikülje toitumismärgistuse viise, kuidas aidata 
peredel teha tervislikumaid valikuid,” ütles dr Mari Lukka.

Nutri-Score on Euroopas laialdaselt kasutatav viieastmeline märgistus (A–E), 
mis võimaldab tarbijal võrrelda sarnaseid tooteid vaid mõne sekundiga. 
Nutri-Score’i kasutatakse või toetatakse Euroopa paljudes riikides  näiteks 
Prantsusmaal, Saksamaal, Belgias, Hollandis, Luksemburgis, Hispaanias ja 
Šveitsis. Nende riikide koostöös uuendatakse pidevalt märgistuse algoritmi 
vastavalt uutele teadusandmetele ehk märgistus areneb koos teadusega.

Eesti Lastearstide Selts rõhutab, et ei soovi ettevõtjatele uusi kohustusi, 
vaid luua võimalust toidutootjatel seda Eestis hakata rakendama. Märgistuse 
vabatahtlik kasutuselevõtt võimaldaks toidutootjatel näidata oma 
valmisolekut panustada rahvatervise parandamisse.

„Tervislikum toidukeskkond on investeering Eesti inimeste tervena elatud 
aastatesse ja riigi majanduslikku tulevikku. Ootame valitsuselt konkreetseid 
samme, et Nutri-Score jõuaks Eesti poelettidele,” lisas dr Lukka.

Tervise Arengu Instituudi andmetel on Eestis kuni seitsmenda klassi 
õpilastest 31% ülekaalulised või rasvunud ning neljanda klassi õpilaste seas 
ulatub see näitaja juba 34 protsendini. Eriti murettekitav on rasvunud ehk 
tugevalt ülekaaluliste laste osakaalu kasv. Ülekaal suurendab riski 
haigestuda 2. tüüpi diabeeti, südame-veresoonkonnahaigustesse, 
kõrgvererõhutõppe ning mitmetesse teistesse kroonilistesse haigustesse. 
Samuti mõjutab see laste vaimset tervist, enesehinnangut, õpitulemusi ja 
elukvaliteeti.

Loe pöördumist täismahus:  <https://shorturl.at/F2rrz> 
https://shorturl.at/F2rrz

 <https://elselts.ee/eesti-lastearstide-seltsi-avalik-poordumine-vabariigi-valitsusele/> 
Eesti Lastearstide Seltsi teade

Fotol dr Mari Lukka. Foto autor: Tartu Ülikooli Kliinikum

Lisainfo:

dr Mari Lukka
arst-õppejõud pediaatria erialal
Tartu Ülikooli Kliinikumi lastekliinik

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Teate edastas:

Liis Ilves

Akkadian

53 491 464

akkadian.eu <http://akkadian.eu>