Subject: Eesti Pereõdede Ühing ja Eesti Toitumisnõustajate ja -terapeutide Ühendus toetavad Nutri-Score’i vabatahtlikku kasutuselevõttu Eestis
From: Eesti Toitumisnõustajate ja -terapeutide Ühendus <[email-masked]>
To: "Kristen Michal - RK" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Karmen Joller - SOM" <[email-masked]>, "Info - SOM" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>
Cc: <[email-masked]>,Eesti Toitumisnõustajate ja -terapeutide Ühendus <[email-masked]>, "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Mon, 13 Jul 2026 07:00:00 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Kristen Michal
peaminister

Hendrik Johannes Terras
Regionaal- ja põllumajandusminister

Karmen Joller
Sotsiaalminister

Signe Riisalo
Riigikogu sotsiaalkomisjoni esimees

Infoks: Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium

Eesti Pereõdede Ühing ja Eesti Toitumisnõustajate ja -terapeutide Ühendus 
toetavad Nutri-Score’i vabatahtlikku kasutuselevõttu Eestis

Eestis elab ligikaudu 60% täiskasvanutest ülekaalu või rasvumisega. 
Toitumisega seotud kroonilised haigused, sealhulgas südame- ja 
veresoonkonnahaigused, 2. tüüpi diabeet ning mitmed vähivormid, mõjutavad 
igal aastal kümnete tuhandete inimeste tervist, töövõimet ja elukvaliteeti. 
Need haigused vähendavad tervena elatud aastate arvu ning avaldavad 
märkimisväärset mõju nii tervishoiusüsteemile kui ka ühiskonnale tervikuna.

Esmatasandi tervishoius puutuvad pereõed igapäevaselt kokku inimestega, 
kellel esinevad toitumisega seotud krooniliste haiguste riskitegurid või 
juba väljakujunenud terviseprobleemid. Eesti Pereõdede Ühingu ning Eesti 
Toitumisnõustajate ja -Terapeutide Ühenduse liikmed näevad oma igapäevatöös, 
et inimestel on soov parandada enda või oma pere toitumisharjumusi, ennetada 
kroonilisi haigusi ja toetada oma tervist, kuid tervist toetavate valikute 
tegemine ei sõltu üksnes teadmistest. Lisaks toitumisalaste teadmiste 
omandamisele valmistab paljudele inimestele raskusi ka toidupakenditel oleva 
teabe tõlgendamine ning erinevate toodete omavaheline võrdlemine.

Probleemina on välja toodud ka seda, et pakenditel on rohkelt turunduslikku 
teavet sh toitumis- ja tervisealaseid väiteid, mis võivad raskendada 
kohustusliku toitumisalase teabe märkamist ja tõlgendamist. Kuigi 
kohustuslik toitumisalane teave on pakenditel olemas, nõuab selle kasutamine 
teadmisi, aega ja head toitumisalast kirjaoskust. Igapäevased ostuotsused 
tehakse aga kaupluses sageli mõne sekundi jooksul.

Seetõttu ei piisa rahvatervise seisukohalt üksnes inimeste toitumisalaste 
teadmiste suurendamisest. Kuigi teadmised on tervisekäitumise oluline 
eeldus, ei pruugi need üksinda viia tervislikumate valikuteni. Sama oluline 
on kujundada toidukeskkonda, mis toetab teadlikumaid valikuid ning muudab 
toitumisalase teabe kiiremini mõistetavaks ja lihtsamini kasutatavaks. 
Selleks kasutatakse erinevaid tõenduspõhiseid rahvatervise meetmeid. Üks 
neist on pakendi esikülje toitumismärgistus, mille eesmärk on muuta 
toitumisalane teave tarbijale kiiremini mõistetavaks ja hõlbustada sarnaste 
toodete võrdlemist. Pakendi esikülje märgistus ei asenda kohustuslikku 
toitumisalast teavet, riiklikke toitumissoovitusi ega toitumisnõustamist, 
vaid täiendab neid. Ükski märgistussüsteem ei hõlma kõiki toitumissoovituste 
aspekte, mistõttu tuleb ka Nutri-Score’i rakendada koos süsteemse 
selgitustöö, toitumishariduse ja toitumisnõustamisega. Nutri-Score ei ole 
mõeldud ka tooraine kvaliteedi, töötlemisastme ega üksikute koostisosade 
väärtuse hindamiseks.

Selliseid pakendi esikülje toitumismärgistuse süsteeme kasutatakse mitmes 
Euroopa riigis. Neist üks enim uuritud ja kõige laialdasemalt kasutatav on 
Nutri-Score.  Olemasolev teaduskirjandus näitab, et Nutri-Score aitab 
tarbijatel paremini võrrelda sama tootekategooria tooteid ning suunab 
ostukorvi keskmiselt soodsama toitumisalase profiiliga toodete poole. Samuti 
on leitud, et süsteem võib aidata ka toidutootjaid parandada toodete 
koostist, vähendades näiteks suhkru, soola ja küllastunud rasvhappeid 
sisaldavate rasvade sisaldust.

Rahvatervise probleemide lahendamine eeldab terviklikku lähenemist ja 
erinevate tõenduspõhiste meetmete koosmõju. Nutri-Score on üks osa sellest 
lähenemisest koos toitumishariduse, toitumisnõustamise, esmatasandi 
tervishoius tehtava ennetustöö, tervisekommunikatsiooni ja teiste tervist 
toetava toidukeskkonna meetmetega. Tervist toetava toidukeskkonna 
kujundamist peetakse üheks olulisemaks võimaluseks vähendada toitumisega 
seotud haiguskoormust kogu elanikkonnas.

Eeltoodust lähtudes kutsume üles toetama Nutri-Score’i vabatahtlikku 
kasutuselevõttu Eestis, et aidata inimestel teha teadlikumaid toiduvalikuid 
ning kujundada tervist toetavamat toidukeskkonda, andes täiendava lihtsasti 
mõistetava tööriista teadlikumate valikute tegemiseks

Eesti Pereõdede Ühingu juhatus
Eesti Toitumisnõustajate ja -terapeutide Ühenduse juhatus

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]