Subject: FW: Toimingupiirangu kohaldamata jätmine
From: "Eliko Saks" <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Cc: Kätlin-Chris Kruusmaa - JUSTDIGI <[email-masked]>
Date: Fri, 19 Sep 2025 10:13:23 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Edastan teile vastamiseks Saarde vallasekretäri küsimuse KVSi rakendamise
kohta.

Lugupidamisega

Eliko Saks
kohalike omavalitsuste nõunik
kohalike omavalitsuste osakond
Regionaal- ja Põllumajandusministeerium

______________________________
[email-masked] <mailto:[email-masked]>
502 5936
Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn

www.agri.ee <http://www.agri.ee/>

From: [email-masked] <[email-masked]>
Sent: reede, 19. september 2025 08:54
To: Eliko Saks <[email-masked]>
Subject: Toimingupiirangu kohaldamata jätmine

Tere.

Meil on tekkinud probleem, millele ma isiklikult pakuksin lahenduse, kuid
küsin igaks juhuks üle, kas olen õigel teel.

Vallavalitsuses on kolm liiget, kellest kaks kandideerivad volikogu
valimisel valimisliidu koosseisus. Sama valimisliit soovib poliitilise
välireklaami väljapanekuks luba, mille annab vallavalitsus korraldusega.

KOKS § 49

(6) Valla- või linnavalitsus on otsustusvõimeline, kui tema istungist
võtab osa üle poole valitsuse koosseisust, sealhulgas vallavanem või
linnapea või tema asendaja. Istungist võtab sõnaõigusega osa valla- või
linnasekretär.

(7) Valitsuse otsustused tehakse poolthäälte enamusega.

(12) Vallavanem, linnapea või valitsuse liige ei tohi osa võtta valitsuse
sellise üksikakti arutamisest ja otsustamisest, mille suhtes talle laieneb
toimingupiirang korruptsioonivastase seaduse kohaselt.

Eelnevast tulenevalt ei saaks vallavalitsus anda korraldust välireklaami
paigaldamiseks nö oma valimisliidule. Kuid reklaamiloa andmisest
keeldumiseks puudub alus ning reklaamiloa andmata jätmine põhjusel, et
pole otsustusvõimelist valitsust, kes saaks reklaamiloa väljastada, võrdub
sisuliselt välireklaami keelustamise (piiramisega).

Selline lähenemine läheb aga vastuollu põhiseadusega, sest põhiseadusest
tuleneb valimiste ühetaolisuse põhimõte, koosmõjus PS §-st 12 tuleneva
võrdse kohtlemise põhimõttega ja tähendab passiivse valimisõiguse puhul
kõigile kandidaatidele võrdsete võimaluste tagamist nii valimistel
kandideerimiseks kui ka valimisedu saavutamiseks.

Kas antud juhul võiks kõne alla tulla korruptsioonivastase seaduse § 11 lg
3 p 4 ja p 7 rakendamine – toimingupiirangut ei rakendata, 4) kui
ametiisiku asendamine ei ole võimalik asendajale esitatavatele nõuetele
vastava isiku puudumise tõttu. Käesolevas punktis sätestatud alusel
toimingupiirangu kohaldamata jätmise kohta avaldatakse viivitamata ja
alaliselt teade avalikku ülesannet täitva asutuse veebilehel; 7) valla-
või linnaasutuses, kui kohaliku omavalitsuse üksuse eripära arvestades
oleks toimingupiirangu kohaldamine avaliku huvi seisukohast ebamõistlik.
Käesolevas punktis sätestatud alusel toimingupiirangu kohaldamata jätmise
kohta avaldatakse viivitamata ja alaliselt teade valla või linna
veebilehel.

Lisaks on kohtulahendites esitatud seisukohad poliitilise välireklaami
piiramise kohta järgmiselt:

Õiguskantsleri seisukoht - valimiseelne aeg on olulisim aeg valijatele
sõnumi edastamiseks. Just enne valimisi peab olema tagatud teabe vaba
levik. Seetõttu on sellel ajal reklaami piiramine valimisõiguste
intensiivne riive.

Poliitilise välireklaami keeld riivab justiitsministri arvamuse kohaselt
PS §-st 45 hõlmatud poliitilist väljendusvabadust. Igasugune reklaam on
erakonna, valimisliidu või üksikkandidaadi esitatud väljendus, millega
soovitakse võita valija poolehoidu. See on kandideerijate võimalus
tutvustada omi seisukohti valijaskonnale ja valijate kasutuses olevaid
informatsiooniallikaid. Poliitilise välireklaami keeld piirab
justiitsministri arvates intensiivselt poliitilist väljendusvabadust, kuna
just valimistele vahetult eelneval ajal on selle ulatuslik tagamine eriti
oluline.

Kui välireklaami kaudu edastatakse sisulist teavet poliitiliste kavatsuste
kohta, siis piirab selle keelustamine aktiivse agitatsiooni perioodil
valijate võimalusi saada teavet valimisotsuse kujundamiseks.

Poliitilise välireklaami keeld, mis on üks kandideerimisõiguse kasutamise
tingimustest, piirab kandidaatide õigust tutvustada nii ennast kui ka
esindatavat ühendust. Seetõttu riivab see keeld PS § 60 lg-s 2 ja §-s 156
sätestatud kandideerimisõigust koostoimes PS §-s 45 sätestatud
väljendusvabadusega.

Lugupidamisega

Külli Veber

vallasekretär

Saarde Vallavalitsus

Nõmme 22

86304 Kilingi-Nõmme

E-post [email-masked] <mailto:[email-masked]>